Cea mai utilizata metoda de diminuare a costurilor este reducerea bugetului la anumite capitole percepute ca fiind neesentiale, folosita de 89,6% dintre companiile intervievate. Alte metode vizeaza campanii interne de implicare a personalului in reducerile de costuri (86% dintre organizatiile chestionate), blocarea investitiilor (48,2%) si reducerea bugetului la absolut toate capitolele (47,7%).
Potrivit reprezentantilor Accelera, campaniile interne de implicare a personalului in reducerile de costuri reprezinta o procedura recomandabila, daca angajatorii tin cont de 2 factori esentiali: mentalitatea si cunostintele salariatilor.
Demararea unei campanii de implicare a personalului in reducerea costurilor trebuie sa inceapa cu schimbarea mentalitatii personalului din „nu este treaba mea!” si „de ce sa reducem tocmai in domeniul meu?”, in „pot contribui!”, „ma simt responsabil!” si „stiu de ce o fac!”, sustin realizatorii studiului.
Mai exact, compania informeaza si responsabilizeaza personalul privind situatia economica, planul pe termen lung al organizatiei, modul cum ceea ce economisesc le aduce angajatilor un avantaj si chiar implementeaza un program de recompensare a celor care aduc rezultate.
Tot in cadrul campaniei de implicare a personalului in reducerea costurilor, angajatii trebuie educati asupra modului de realizare al economiilor.
„Excesul de zel poate genera mai multe pierderi decat economii. De aceea, fiecare departament este trecut printr-un scurt program de instruire privind obiectivele companiei, felul cum activitatile lor contribuie la inaintarea catre obiective si domeniile in care economiile pot aduce progres real. Acest timp de instruire motiveaza personalul si ii da uneltele necesare sa actioneze in directia dorita”, au explicat oficialii Accelera.
Potrivit acestora, masura de reducere a personalului este una dintre cele mai dificile decizii manageriale, prezentand riscul ca, atunci cand este gresit abordata, sa afecteaze starea de spirit si eficienta personalului care ramane in companie.
Realizatorii studiului sustin ca marea majoritate a companiilor nevoite sa faca reduceri de personal comit 3 erori grave: asteapta pana in ultima clipa desi vad „inevitabilul” din vreme, abordeaza o politica de „regret si vina” fata de cei pe care ii concediaza si nu folosesc o companie specializata in domeniu.
Aceste erori provoaca teama oamenilor care raman in companie, demotivare si resentimente fata de management.
Pentru a reusi sa foloseasca eficient reducerea de personal ca medota de scadere a costurilor, companiile ar trebui sa abordeze disponibilizarile intr-un mod strategic: sa o faca din timp, astfel incat sa nu mai cheltuiasca bani pe o cauza pierduta, sa angajeze o firma externa care sa se ocupe de restructurari si sa recompenseze oamenii care au ramas, pentru a-i tine motivati si eficienti.
Celor 3 practici explicate mai sus trebuie sa li se alature o gestionare eficienta a resurselor umane: sa fie pastrate in companie persoanele cu potential in loc de a se folosi strategia „ultimul venit, primul plecat” si sa se aplice criterii matematice de evaluare a angajatilor.