Editura Polirom
Colectia Practic
Pret 25 lei
Titlu original: 50 petites experiences de psychologie du manager pour mieux reussir au travail
Cartea intr-un minut:
Patrick Amar a dat profesia de bancher pe cea de psiholog clinician si ajutat de cele doua experiente a scris o carte, bogata in referinte practice si teoretice, despre managerul fata in fata cu el insusi, cu grupul si cu organizatia.
Cronica DailyBusiness
„Indrazneste!” este unul dintre indemnurile cartii, pentru ca orice abilitate nou dobandita reprezinta rezultatul unei munci de observatie, de incercari si greseli, alimentandu-se din feedback-ul oferit de mediul de lucru, care ii permite managerului sa se perfectioneze, sa isi confirme sau sa-si indrepte anumite comportamente, ceea ce ajuta la procesul de invatare.
Un alt indemn al autorului este de a repeta 3 ori pe zi, de cate 20 de ori fraza „imi merge din ce in ce mai bine in fiecare zi, din toate punctele de vedere”.
Capacitatea unei persoane de a intreprinde anumite actiuni depinde in mare masura de increderea sa in aceasta capacitate. Unul dintre elementele constitutive ale sentimentului de autoeficienta este increderea in sine si in mediul inconjurator. Numeroase studii arata ca persoanele care au un puternic sentiment de eficienta personala sunt mai perseverente, mai motivate, mai rezistente, iar gradul lor de reusita este mai mare.
[quote=]Daca vrem, chiar putem. Cine nu incearca, in mod sigur nu reuseste[/quote]
Nivelul la care persoanele inteleg „realitatea” difera in fiecare zi, in functie de modul personal de percepere a mediului, care deriva din tipul de personalitate si experientele de viata.
Oamenii dezvolta de timpuriu „scheme” plecand de la experientele educationale si personale, codificand informatia care ii ajuta sa evalueze o situatie si capacitatea de a-i face fata. Aceste scheme sunt insa si limitative, iar managerul trebuie sa-si analizeze gandurile automate si sa actioneze tinand cont si de alte opinii.
Unele persoane considera ca rezultatul propriilor actiuni este influentat de forte externe, cum ar fi intamplarea, norocul sau oameni importanti, in timp ce persoanele „interne” sunt convinse ca evenimentele sunt controlate prin eforturile proprii, prin talentul si actiunile lor. O viziune interna, fara excese, gestionarea increderii de sine si anticiparea reusitei actiunilor lor ii pot face pe manageri mai performanti.
[quote=]”Trebuie sa am cele mai bune performante” este de cele mai multe ori foarte greu de atins si intretine teama de esec, impiedicand procesul de invatare[/quote]
Studiile sugereaza ca existenta unui control real sau chiar imaginar asupra situatiei intareste motivatia, dezvolta optimismul si o mai buna incredere in fortele proprii, elemente esentiale pentru a fi mai fericit. Comunicarea, explicatiile, empatia, delegarea, care inseamna implicare decizionala, comportamentul asumat si feedback-ul, atat cel pozitiv cat si cel negativ, recompensarea muncii, aprecierile contribuie la sporirea increderii in sine si la identificarea conditiilor de reusita.
Un alt concept esential este cel de recunoastere. Teoriile despre „atasament” subliniaza importanta ingrijirii materne si efectul devastator al lipsei acesteia asupra persoanelor. Semnele de recunoastere sunt calorii psihice pentru indivizi. Sunt preferate semnele de recunoastere pozitive, insa pana la urma chiar si cele negative sunt mai bune decat nimic.
Psihologii au identificat 4 pozitii de viata: pozitia depresiva (eu nu sunt bine / tu esti bine); pozitia complexata (eu sunt rau / tu esti bun); pozitia aroganta (eu sunt bun / tu esti rau) si pozitia castigator/castigator (eu sunt ok / tu esti ok). Scopul este de a evolua inspre pozitia castigator/castigator, care arata respect atat fata de propria persoana, cat si fata de celalalt.
[quote=]Managerul se va dezvolta daca va accepta ca poate sa greseasca[/quote]
Vazuta ca o criza sau ca o oportunitate, schimbarea poate genera pierderea reperelor, incertitudini, temeri, pe care trebuie sa le recunoastem si pentru care trebuie sa fim pregatiti. Schimbarea are nevoie de un exercitiu de „doliu” pentru eliberarea de atasamentele trecute si pentru orientarea catre proiecte noi. Acest exercitiu de doliu are 5 etape: negarea, furia, tocmeala, tristetea si acceptarea.
Managerii care raman deschisi fata de ceilalti, vor fi surprinsi de rezultatele lor. Aceasta teorie sugereaza ca daca managerul trateaza anumite persoane ca avand mult potential, acestea chiar au mai multe sanse sa-l dobandeasca.