Radu Tudorache, proprietar M Grup, a precizat ca inainte de a incepe orice afacere trebuie sa stii ce iti doresti.
„Daca nu-ti dai seama ca trebuie sa depui mult efort si energie in afacerea pe care ai inceput-o, nu ai decat sa reincerci sa te angajezi dupa un timp la multinationala sau compania romaneasca de unde ai plecat. Efortul antreprenorial este infinit mai mare: sunt nopti pe care nu le dormi, nivelul de stres este mai mare”, a spus Radu Tudorache.
Gabriela Lungu, managing partner la The Practice, a spus ca o greseala pe care o fac in mod frecvent antreprenorii, in special cand sunt la inceput, este ca nu acorda PR-ului si comunicarii importanta necesara. Mai ales ca acest lucru nu presupune doar comunicarea cu media, ci si cu potentialii clienti si furnizori.
„Momentul de lansare al companiei trebuie foarte bine folosit, pentru ca este ceva unic. Daca nici acesta nu este folosit la maxim, este greu sa gasesti apoi alte momente proprice comunicarii”, a precizat Gabriela Lungu.
Eusediu Margasoiu, managing partner la The Network, a spus ca antreprenorii au nevoie de o planificare strategica – daca nu stiu cui se adreseaza, care sunt resursele de care au nevoie, ce obiective au si unde vor sa fie in cativa ani, pot pierde timp, bani si clienti.
„Planul strategic nu este un eveniment singular, ci este un proces viu, care se modifica pe termen lung. Este un proces care implica nu numai oamenii din varf, ci toata echipa din spate. Daca nu ducem acest demers strategic pana la ultimul om, nu functioneaza”, a mentionat Eusediu Margasoiu.
Tocmai pentru ca antreprenorii trec prin multe greutati, Flaviu Radulescu, general manager la Hostway Romania a spus ca acestia trebuie sa isi iubeasca firma, pentru a putea trece mai usor peste probleme.
„Iar uneori este bine sa iti pierzi focusul de la produs si de la activitatea principala, daca astfel ajungi sa castigi timp si bani pentru firma”, a precizat Flaviu Radulescu.
In ceea ce priveste latura financiara, Mirela Serban, managing partner la R&M, a spus ca este foarte important ca antreprenorii sa aiba cunostinte financiare minime.
„Foarte importanta este si comunicarea financiara intre departamentele din companie (vanzari, contabilitate, etc), pentru ca altfel se poate ajunge la incapacitate de plata si bugetul trebuie analizat luna de luna, pus pe hartie si apoi pus in practica pentru a sti spre ce trebuie directionati banii”, a mentionat Mirela Serban.
Anamaria Corbescu, asociat la Salans, a spus ca la infiintarea unei companii trebuie sa te gandesti foarte bine la structura corporate pe care vrei sa o adopti (SRL, SA) si la interdependenta – cum se poate face pentru ca partile implicate sa se controleze reciproc si sa fie un mediu relativ stabil in companie.
Start&Grow este un program lansat de startups.ro in parteneriat cu Microsoft Romania, in urma cu opt luni, pentru a sustine dezvoltarea unor afaceri.
Startups.ro este un portal de antreprenoriat care are la baza continut propriu, realizat in stil jurnalistic, special pentru acest target. Proiectul a fost lansat la inceputul anului 2008 si se adreseaza celor care vor sa lanseze o companie, dar si antreprenorilor care au propria afacere si vor sa o dezvolte in continuare.