[b]1.[/b] Inovatia
poate fi delegata.
Studiul companiei PwC arata ca resortul pentru
inovatie porneste de la top management. Daca CEO-ul nu va rasplati inovatia,
proteja procesul sau schimba relatiile interne, orice efort va esua. In plus, managerul
trebuie sa gaseasca si partea buna a esecului. “Jobul de manager nu inseamna sa
previi riscul, ci sa construiesti capacitatea necesara de a te redresa cand
apare esecul”, scria Ed Catmull, presedintele Pixar si Disney Animation in
Harvard Business Review.
[b]2.[/b] Middle managerii sunt
aliatii “naturali” ai inovatiei.
Poate ca managerii nu sunt dusmanii inovatiei,
dar nu sunt nici campionii ei. In general focusul lor pe profit ii determina sa
respinga noi idei, care nu se raliaza obiectivelor perpetue de crestere financiara.
Spre exemplu, o companie de
asigurari multinationala a realizat, dupa ce a intervievat 5.000 de angajati, ca
cei mai interesati de inovatie sunt cei din pozitiile de senior management si
angajatii aflati mai jos pe scara ierarhica, middle managerii opunand cea mai
mare rezistanta la inovatie. Managementul respectivei companii
a recunoscut, insa, ca tensiunea la care si-a supus middle managerii a sufocat
spiritul inovativ si ca niciodata nu a motivat sau asteptat idei inovative de
la aceasta parte a angajatilor.
[b]3. [/b] Talentele lucreaza
pentru bani.
Angajatii inovativi nu sunt
motivati doar de bani. Pentru a retine talentele in companie, angajatorii
trebuie sa foloseasca motivarea non-financiara cum ar fi recunoasterea sau
gradul de autonomie. Firmele au nevoie de programe
de incentivare clar formulate si concentrate pe angajatii din prima linie.
[b]4.[/b] Inovatia rezulta
din accidente norocoase.
In inovatie, disciplina
procesului creativ este cruciala, in ciuda preconceptiilor legate de
creativitate. De asemenea, majoritatea ideilor inovatoare nu sunt radicale, asa
ca managementul nu ar trebui sa treaca cu vederea inovatiile la scara mai mica. Paul Polman, CEO-ul Unilever,
a spus pentru studiul PwC ca “oamenii tind sa vada inovatia strict in termenii unor produse revolutionare. Este bine, dar majoritatea inovatiilor sunt rezultatul imbunatatirii
constante si continue”.
[b]5.[/b] Cu cat este mai
deschis, cu atat procesul creativ este mai putin disciplinat.
Multe organizatii sunt din ce
in ce mai dornice sa adopte abordari mai deschise in procesul de inovatie si sa
se duca spre clienti si parteneri. Aproape 40% din respondentii studiului PwC
spun ca se asteapta ca inovatiile companiilor
lor sa fie co-dezvoltate cu parteneri.
[b]6.[/b] Business-urile stiu
de cata inovatie au nevoie.
Liderii marilor afaceri trebuie sa analizeze exact
care este cresterea pe care actualele modele de business, produse si servicii, o
pot oferi si sa realizeze care sunt asteptarile lor de la inovatie, motorul
care ii pune pe calea majorarilor de doua cifre, in special pe pietele mature unde
cresterile sunt lente. Managerii trebuie sa isi seteze nevoia de crestere anorganica
pentru a-si determina nevoia de inovatie.
[b]7.[/b] Inovatia nu poate fi
masurata.
Managerii trebuie sa masoare inovatia, sa stabileasca criterii de
performanta, pentru ca este un domeniu care ar trebui sa suporte aceleasi
rigori ca si alte arii. Inovatia trebuie tratata ca orice
portofoliu de investitii: ii aloci resuse si setezi obiective.