Motivele pentru care companiile sunt interesate de implementarea unui astfel de proces corespund unor atitudini diametral opuse, din partea multinationalelor, pe de o parte, si a firmelor medii, pe de alta parte, potrivit Andreei Lazarescu, managing partnerul companiei de executive search BBH.
Care sunt cele doua ratiuni pentru care angajatorii romani apeleaza la un astfel de proces?
Pe de o parte, controlul si diminuarea costurilor ca atitudine reactiva, descrisa de Lazarescu ca perfect justificata in cazul marilor multinationale, iar pe de alta parte regandirea strategica si eficienta a business-ului, ca atitudine proactiva, de utilizare a circumstantelor create de criza, prezenta preponderent la firmele medii (romanesti sau internationale) care au un management vizionar si flexibil, si care se folosesc de „stagnarea temporara” a marilor jucatori.
Cum se deruleaza procesul de evaluare
Potrivit managing partnerului BBH, procesul (cunoscut in limbaj HR ca „personnel assessment practicum” – n.r.) include analiza si evaluarea business-ului companiei, a departamentelor – unul sau mai multe, a functionarii lor, a angajatilor, care se finalizeaza cu recomandarile agentiei de consultanta care a implementat procesul catre compania-client si recomandari „vocationale”catre angajati.
Pasii implementati de consultantii HR in cadrul unui personnel assessment practicum:
*Discutia cu echipa de top management, analiza business-ului si identificarea activitatilor si functiunilor de dezvoltat si/sau eficientizat
*Raportarea recomandarilor consultantilor HR catre echipa top management
*Discutia cu echipa top management si agreerea planului strategic de actiune, a prioritatilor si timpilor de implementare
*Discutie cu echipa manageriala a departamentului evaluat
*Evaluarea individuala a angajatilor
*Assessment workshop (nu intotdeuna)
*Consiliere vocationala individuala (teoretica)
*Raportarea principalelor „descoperiri” catre client
*Raportarea recomandarilor actionale si strategice catre client
*Consiliere vocationala individuala (practica)
Profilul clientilor interesati de o evaluare de personal
Potrivit sefei BBH, 3 categorii de companii s-au dovedit interesate cu precadere de o astfel de evaluare a angajatilor: firmele de productie, cu peste 2000 de angajati, care cauta sa eficientizeze si sa regandeasca productivitatea, marii operatori telecom – care au nevoie de un proces similar celui solicitat de firmele de productie, insa implementat in departamentele de suport, si integratorii IT, unde – serviciul personnel assessment practicum dezvoltat de BBH a fost solicitat pentru evaluarea si reorganizarea echipelor de vanzari si a activitatilor.
Care sunt rezultatele imediate si vizibile ale unei evaluari de tip personnel assessment ?
„Paradoxal, cel mai dramatic rezultat a fost diminuarea nivelului de stres, incertitudine si a tensiunilor interne. „Asa cum zicea Caesar, ‘oamenii se tem mai mult de ceea ce nu stiu decat de ce stiu’ „, afirma Lazarescu.
„Odata ce evaluezi dimensiunea dificultatii, faci cunoscut tuturor clientilor implicati faptul ca numeroase companii au trecut sau trec prin situatii similare sau mai dificile, stabilesti multimea solutiilor posibile, analizezi si le alegi pe cele mai potrivite, situatia este mult mai buna decat cea in care preluam clientii: ‘avem o problema, nu stim care, vrem sa crestem sau sa reducem, dar nu stim ce'”, a adaugat managing partnerul BBH.
Potrivit acesteia, pe termen mediu, rezultatele se traduc fie in cresteri ale cifrei de afaceri, fie in diminuari ale costurilor, sau ambele.
„Am avut parte si de cateva revelatii imediate: unii dintre profesionistii evaluati au constientizat in timpul si/sau in ulterior intalnirii cu consultantul nostru ca e momentul sa-si schimbe angajatorul”, a adaugat Lazarescu.