Situatia economica internationala va avea un impact direct si vizibil asupra recrutarilor locale pentru ca in momentul in care, la fel ca in 2010, companiile internationale au probleme pe pietele lor cheie, care in mod traditional returneaza cele mai bune rezultate financiare, consecintele se simt si la noi, atat la nivel de cifre, cat si la nivelul politicilor HR.
Astfel, apar reduceri de costuri, scaderea productiei si implicit reducerea numarul de angajati ori inghetarea recrutarilor.
„Piata muncii este si era cvasi-inghetata. Este o stare in care se afla dinainte ca semnalele din piata externa sa se inrautateasca. Multe dintre anunturile de angajare publicate sunt false. Acele firme vor sa arate ca le merge bine”, a spus Mihaela Tudorancea, managing partner-ul firmei de HR Nefertiti Human Capital Consulting.
Ea considera ca in ceea ce priveste impactul asupra recrutarilor, unda de soc nu este produsa de Grecia, ci de agentiile de rating, precum Standard and Poor’s, care intentioneaza sa retrogradeze multe din statele europene.
Standard and Poor’s a anuntat vineri ca are in vedere retrogradarea ratingurilor de credit a cinci tari europene, respectiv Franta, Spania, Italia, Irlanda si Portugalia.
„Dinamica recrutarilor nu va incetini chiar la nivelul din toamna trecuta, insa depinde foarte mult de domeniu”, a spus Oana Datki, country manager al firmei de recrutare Consulteam Romania.
Viorel Ghete, managing partner in cadrul BPI Group Romania, este rezervat cu privire la modul in care vor evolua recrutarile in aceasta perioada.
„Impactul asupra proceselor de recrutare este inca dificil de intrezarit. Totusi, avem cunostinta de companii care au inghetat din nou procesele de recrutare, indiferent de nivel. Criza se poate suprapune si cu alte procese din companii, de tip fuziuni, externalizari, eroziunea portofoliului de produse, iar acest lucru poate face ca evolutia sa fie si mai putin predictibila”, a spus Ghete.
Pe de alta parte, specialistii considera ca efectele nu se vor limita doar la inghetarea pietei muncii, ci si la disponibilizari.
„Cu siguranta, companiile vor continua sa caute optimizarea costurilor. Una dintre modalitati este si reducerea personalului”, a spus Ghete.
De aceeasi parere este si Mihaela Tudorancea, care se asteapta ca „anul viitor sa apara noi reduceri de personal„.
„In ceea ce priveste noi valuri de disponibilizari, semnale concrete nu exista in momentul de fata. Mediul bancar este vazut ca un mediu vulnerabil, insa institutiile bancare importante au trecut deja prin reorganizari strategice care sa le permita eficientizarea operatiunilor si mentinerea cotei de piata. Marea provocare ramane mentinerea acestui trend ascendent si pentru 2011-2012″, au spus reprezentantii companiei Lugera&Makler.
Potrivit Oanei Datki, la nivelul recrutarilor, consecintele se vor resimti in special la nivelul pozitiilor entry-level, pentru ca in ceea ce priveste echipele de manageri si specialisti, „lucrurile s-au asezat”, cu exceptia cazurilor izolate, in care au ramas posturi neocupate.
[quote=Lugera&Makler]Intr-un scenariu optimist, in conditiile mentinerii cresterii
economice din ultima perioada, piata recrutarilor va reveni la
nivelul din 2007 – 2008, conform estimarilor, in 2015[/quote]
Specialistii considera ca cele mai vulnerabile domenii sunt cel bancar, farmaceutic, serviciile si retail-ul. Pe de alta parte, IT-ul, industria auto si FMCG-ul sunt inca domenii care au un grad de rezistenta mai mare.
„Daca puterea de cumparare pe plan local este semnificativ afectata, se va remarca un impact asupra companiilor din comert si servicii. Datoram mult activitatilor industrial productive, care reprezinta un soclu de stabilitate, pentru ca au putut exporta, inclusiv in perioada de criza. Daca Europa Occidentala va intra din nou in recesiune, cu siguranta, pe termen mediu, impactul se va vedea si pe aceasta categorie de companii”, a spus Viorel Ghete, managing partner in cadrul BPI group Romania.
Prin urmare, cum ar trebui sa reactioneze cei care isi cauta un loc de munca?
Oana Datki propune adoptarea unei gandiri pe termen mediu si lung, in timp ce Mihaela Tudorancea propune o „cautare activa”.
1. Analizeaza-ti optiunile si oportunitatile valabile in aceasta perioada. ” Candidatul trebuie sa vada ce calitati compatibile cu oportunitatile de pe piata are si cum poate sa le imbunatateasca. Sunt multe cursuri gratuite de formare profesionala, finante prin fonduri europene”, a spus Tudorancea.
2. Documenteaza-te cu privire la industria si piata in care activeaza companiile spre care te orientezi. Poti cauta informatii pe diverse site-uri, prin presa sau poti incerca sa gasesti fosti angajati ai acelei companii cu ajutorul retelelor de socializare.
3. Gandeste-te daca sansele de angajare sunt intr-adevar reale.
4. Promoveaza-te. „Cei aflati in cautarea unui loc de munca trebuie sa aiba o strategie de promovare a brandului personal si sa fructifice fiecare interactiune pentru manifestarea interesului de a isi gasi un loc de munca”, a spus Monica Dona, reprezentant Lugera&Makler.
In acest sens, online-ul ramane un mediu accesibil, cu oportunitati diverse: aplicatii pe site-uri de joburi, conectarea si abordarea directa a profesionistilor din HR prin intermediul site-urilor de socializare, dar si posibilitatea de a te promova prin intermediul blogurilor, forum-urilor sau grupurilor de discutii de pe diverse site-uri.
5. Discuta cu angajatorul un plan de cariera pe termen mediu/lung pentru a-ti cantari corect optiunile.
„Cei care isi cauta un job, la momentul interviului trebuie sa discute cu angajatorul pe termen lung, in perspectiva, la modul: daca acum oferta salariala este sub asteptari, sa discute despre imbunatatirea pachetului salarial fie dupa un anumit interval de timp, fie in baza atingerii unui target”, a spus Datki.
In acelasi timp, trebuie sa gasesti un echilibru intre nevoile tale si cele ale angajatorului. Altfel spus, trebuie sa analizezi bine oferta de angajare si sa fii flexibil.
„Indiferent de nivel, candidatii care doresc sa fixeze ei regulile jocului vor avea de pierdut in competitie cu alte persoane care se pliaza mai bine pe asteptarile angajatorului”, a spus Ghete.
6. Ai in vedere posibilitatea reconversiei profesionale.
7. Nu te limita la aria geografica in care traiesti acum. Exista oportunitati de angajare si in alte orase sau tari. „Sunt multe companii internationale care isi detaseaza oamenii in filialele din strainatate. Numarul lor a crescut mult in ultima vreme . Exista cereri pentru Romania, chiar la un nivel marisor fata de anul trecut. In special in HoReCa, agricultura si constructii. De asemenea, sunt multe firme IT care se vor orienta catre deschiderea de divizii in Romania”, a spus Tudorancea.
„Important este ca absolut niciodata cand te suna cineva pentru un interviu si iti zice: ‘V-am sunat in legatura cu anuntul de angajare pe care l-am publicat pe site-ul X’, sa spui: ‘A, nu mai stiu, am aplicat la mai multe”, a precizat Tudorancea.