„Majoritatea ofertelor existente in prezent solicita candidati cu experienta, intrucat cele mai multe companii nu dispun inca de bugetul necesar pentru a investi in recrutarea de personal tanar, care nu detine know-how-ul necesar indeplinirii responsabilitatilor”, se arata in studiul mentionat.
„N-as
spune ca numarul ofertelor pentru candidatii fara experienta tine exclusiv de
angajatori, ea tine foarte mult si de motivatia si de implicarea tinerilor fara
experienta. Unii dintre ei nu
inteleg ca investitia pe care angajatorul o face in pregatirea lor este pe
termen lung si se reflecta in remuneratie. Cu alte cuvinte, candidatii fara
experienta masoara oferta angajatorului – si se implica pe masura – exclusiv in
termeni financiari si nu in partea de dezvoltare”, a explicat Dragos Butuzea, senior consultant al Mentor’s Search.
In primul semestru al anului, anunturile postate de angajatori au vizat atat persoanele cu experienta redusa, precum studenti pentru call-center sau casieri pentru institutii bancare, cat si persoane cu un nivel de experienta de peste 5 ani cu referire aici la posturi de top-management.
Astfel, pe segmentul entry-level numarul ofertelor de munca a crescut cu 21% in primele sase luni, fata de primul semestru al anului trecut, iar pe zona de top-management majorarea a fost de 25%.
Insa, potrivit studiului, cei mai cautati candidati, in perioada analizata, au fost cei cu o experienta intre 3 si 5 ani.
„Companiile nu s-au mai extins atat de mult prin deschiderea de noi centre sau puncte de lucru, ci s-au axat mai mult pe inlocuiri si recrutare de specialisti, oameni care sa sustina business-ul. Nu se mai pune un accent atat de mare pe extindere”, a declarat Oana Datki, director general la compania de specialitate ConsulTeam.
„In urma crizei, companiile au optat pentru dezghetarea partiala a angajarilor, dar cauta candidati cu experienta profesionala, limitand astfel investitiile in persoanele fara experienta in munca. Se cauta un randament imediat, care nu poate fi obtinut in pozitiile de tip entry-level fara o perioada de acomodare si training adecvat”, a spus Viorel Ghete, managing partner BPI Group in Romania.
Acelasi studiu arata faptul ca industria auto a fost cea mai efervescenta din punct de vedere al ofertelor de munca lansate in primul semestru, in conditiile in care numarul anunturilor a crescut cu 150% fata de aceesi perioada din 2010.
Cresteri peste medie s-au inregistrat si in industrie si productie, unde companiile au postat cu peste 73% mai multe anunturi in primul semestru.
„Anul 2011 constituie intr-adevar relansarea unei anumite dinamici in piata muncii. Se confirma faptul ca aceasta crestere este sustinuta de industrie, de automotive in special. Companiile producatoare, si in special industria auto, nu angajeaza in mod traditional multi debutanti. Acesti angajatori au in principal nevoie de specialisti, cu experienta profesionala confirmata, indiferent de nivelul ierarhic vizat”, a explicat Ghete.
Pe de alta parte, Mihaela Tudorancea, managing partner al companiei Nefertiti Human Capital Consulting, considera ca in interpretarea studiu trebuie sa se tina seama de faptul ca exista companii care publica acelasi anunt de angajare de mai multe ori pe parcursul unei perioade atat de lungi.
De asemenea, potrivit ei, exista si firme care lucreaza cu mai multe agentii de recrutare in paralel, care publica anunturile in functie de profilul site-ului (inclinare spre top management pentru ejobs, middle pe bestjobs si entry pe myjob) sau care publica anunturile prin alte canale, in functie de costuri.
„Angajatorii
cauta candidati care si-au confirmat talentul si care sa aduca o valoare
semnificativa pentru companie. Aceasta inseamna un foarte bun nivel al competentelor,
excelente abilitati si un comportament organizational deja format”, a adaugat Dragos Butuzea.