Cu toate acestea, sectorul feroviar a
iesit pe pierdere globala de 1,2 miliarde lei, o presiune in acest
sens punand pierderile contabilizate de cei doi mari operatori cu
capital integral de stat, CFR Calatori si CFR Marfa. Aceasta pierdere
globala vine in contextul in care productivitatea medie a sectorului
este de 110.000 lei/angajat/an, adica cu putin peste 2.000
euro/angajat/luna, conform analizei.
„Concluzia generala
a datelor facute publice de catre Ministerul Finantelor Publice ne
arata un sector in care, dupa 15 ani de reorganizare si
restructurare, ponderea statului este semnificativa si, din pacate,
cu influente negative asupra aportului la viata economica a Romaniei
pe care transportul feroviar l-ar putea avea. Observam ca majoritatea
operatorilor feroviari de marfa, daca nu sunt detinuti de autoritatea
publica romana, performeaza atat in ceea ce priveste productivitatea,
cat si profitabilitatea. Nu este de mirare atunci ca unul dintre
leit-motivele Comisiei Europene, alaturi de marile institutii
financiare internationale, cu privire la sectorul feroviar din
Romania este „restructurarea si reorganizarea”, comenteaza
Stefan Roseanu, senior partner Club Feroviar.
Analiza
semnaleaza ca, desi se inregistreaza patru jucatori economici, toti
din mediul privat, cu o productivitate de peste 400.000
lei/angajat/an, 9 dintre societati sunt sub media sectorului (adica o
treime), intre care se numara si CFR S.A. – administratorul national
de infrastructura feroviara – cu o productivitate de numai 48.000
lei/angajat/an (la jumatate din media sectorului).
Sectorul
operatorilor privati de transport feroviar de marfa a reusit sa
produca in 2012 o cifra de afaceri globala de peste 1,6 miliarde
lei, cu un profit sectorial de 115 milioane lei. Cel mai bine
pozitionat pe aceasta piata este Grup Feroviar Roman care a generat
jumatate din cifra de afaceri mai sus mentionata, raportand 813
milioane lei cifra de afaceri in 2012 cu un profit de 39,6 milioane
lei.
CFR Marfa a incheiat anul cu o pierdere anualizata de
400 milioane lei, avand 8.400 de angajati, in timp ce GFR (Grup
Feroviar Roman) a reusit sa produca 90% din cifra de afaceri a
competitorului cu un sfert din numarul de angajati (2.300 angajati).
Atractivitatea sectorului pare a nu fi foarte scazuta, doua
companii dintre cele 27 fiind nou intrate, una inregistrata in cursul
anului 2012 si cea de-a doua in cursul anului anterior, avand
deocamdata o cifra de afaceri zero.
Analiza semnaleaza ca o
nota distonanta in sectorul de transport feroviar o face Compania
Nationala de Cai Ferate CFR SA, “care a reusit contraperformanta
unei productivitati de sub 900 euro/angajat/luna, in conditiile unor
cheltuieli cu personalul lunare de aproximativ 700
euro/angajat/luna”. In anul 2012, compania a reusit sa incheie
exercitiul financiar cu un profit contabil de 144 milioane de lei, pe
fondul unei cifre de afaceri de 1,1 miliarde lei.
Club
Feroviar subliniaza, in analiza realizata, ca, in contextul unei
piete de transport feroviar impartita intre 27 de jucatori, cea mai
mare companie, conform cifrei anuale de afaceri, ramane CFR Calatori,
cu peste 1,6 miliarde lei, adica 28% din productia totala a acestui
segment. Acestei companii i se alatura, in segmentul de transport de
calatori, alti patru competitori: Regiotrans, Transferoviar Calatori,
Regional si Servtrans Invest, toate patru cu capital privat romanesc,
potrivit Agerpres.
“Pe fondul acumularii multianuale de
datorii totale de peste 1,6 miliarde lei – cifra in stagnare in anii
2011 si 2012 – si a unui buget aprobat la inceputul anului 2012
subdimensionat comparativ cu nevoile reale ale companiei si ale
activitatii de transport feroviar de calatori, compania a raportat o
pierdere contabila de 992 milioane lei, anuland practic toate
profiturile generate de sectorul privat de transport de marfa. Una
dintre explicatiile ce stau la baza acestei pierderi este si
dimensionarea inadecvata de catre Ministerul Finantelor Publice si
Ministerul Transporturilor a compensatiei/subventiei pentru
transportul de calatori si a subventiilor necesare asigurarii
mobilitatii categoriilor sociale speciale”, se mai arata in
analiza.