Indicatorul de rentabilitate a angajatilor din Romania a fost mai ridicat decat media pe Europa, care s-a situat la 1,17. A crescut productivitatea angajatilor romani in criza?
Peter de Ruiter, partener si liderul departamentului de consultanta fiscala si juridica al PwC, a explicat ca aceasta crestere a rentabilitatii angajatilor a fost determinata de scaderea costurilor cu personalul si nu de cresterea productivitatii.
„Cu o rentabilitate medie a capitalului uman de 1,53, Romania se
situeaza la acelasi nivel cu Statele Unite din acest punct de vedere si cu 30% mai sus decat statele din vestul Europei. Totusi acest lucru nu trebuie inteles drept dovada unui nivel mai ridicat de productivitate in Romania, fiind mai degraba rezultatul costurilor salariale mai reduse”, a explicat Peter de Ruiter.
Astfel, in 2009 ponderea costurilor cu angajatii a scazut in cadrul companiilor locale la 9,3% din costurile totale ale companiilor, fiind cu peste 3 puncte procentuale mai jos decat in 2008. In acelasi timp, media europeana s-a ridicat la 21,9%, mai mult decat dublu comparativ cu Romania.
Anul 2009 a fost marcat de o reducere semnificativa a fluctuatiei de personal. Aceasta a scazut de la 20,9% in 2008, la 14,8% in 2009. In schimb, aglomerarea de la birou i-a determinat pe angajati sa lipseasca mai mult de la munca, asa ca rata absenteismului a crescut cu 14%, pana la 4% in 2009. Au fost si industrii in care absenteismul a fost mult peste media pietei. Astfel, in sectorul financiar bancar rata absenteismului a fost de 7,4%.
Aceasta situatie a determinat si o crestere a costurilor anuale ale companiilor legate de absenteism. Aceste costuri au urcat cu 37% in 2009, pana la 917 euro per angajat.
Efectul de bumerang al situatiei din primul an de criza a fost insa tocmai afectarea productivitatii angajatilor prin supraglomerare, ceea ce indica marirea absenteismului.
Studiul a analizat 58 de companii mari din Romania din 4 sectoare de activitate: bunuri de larg consum, servicii financiare, telecomunicatii si tehnoologie si productie industriala.
In zona financiar bancara sunt cele mai mari venituri ale angajatilor, dar si cel mai mare grad de absenteism. Rata medie a absenteismului a fost de 7,4% din totalul orelor lucratoare dintr-un an, iar nivelul a fost chiar mai ridicat la nivel de management, ajungand la 12%. Absenteismul a fost explicat prin solicitarea angajatilor de a investi efort suplimentar in specializarea pe alte domenii, faptul ca un numar mai redus de angajati au livrat acelasi numar de angajati, dar si lipsa oportunitatilor de pe piata muncii.
In zona de bunuri de larg consum absenteismul a fost de 4,2%, insa in aceasta industrie este si cea mai ridicata rata a fluctuatiei de personal de 24%, dar si cele mai mici costuri alocate recrutarii.
Spre deosebire de sectorul bancar, unde salariile au ramas ridicate, in zona de bunuri de larg consum costurile cu forta de munca au scazut in 2009 cu 25% fata de 2008, pana la 8.300 euro pe an. Aceasta zona a fost printre cele mai afectate de criza, 38% dintre respondenti declarand ca au raportat pierderi in 2009, ceea ce a dus si la o rata scazuta de rentabilitate a fortei de munca, de doar 1,2.
Cel mai productiv sector in 2009 a fost cel al telecomunicatiilor si tehnologiei. Aici a existat cea mai mica rata a absenteismului, de doar 3,2%, si cea mai mare valoare a rentabilitatii capitalului uman, de 3,1 lei pentru fiecare leu investit. De asemenea, in industrie a existat si cel mai mare numar de ore de training per angajat anual: 30.
Zona productiei industriale s-a confruntat in 2009 cu venituri si rate de profit scazute per angajat, ceea ce a determinat si o rata mare a concedierilor, de 7,1%, fata de 1,5% cat a fost media concedierilor pe intregul esantion.
Oficialii PwC spun ca atitudinea companiilor din 2009 fata de reducerea cheltuielilor, cu precadere din zona de resurse umane, va duce la aparitia a doua fenomene majore in momentul revenirii economice.
In primul rand, organizatiile se vor lovi de o fluctuatie majora de personal, asa ca firmele ar trebui in aceasta perioada sa investeasca in programele de retentie de personal, programe care oricum isi arata roadele intr-un orizont de 1-2 ani.
Al doilea fenomen major cu care se vor confrunta firmele este nevoia crescuta de inovatie. In opinia oficialilor PwC, firmele au nevoie sa isi remodeleze afacerea, sa creeze noi posturi si sa isi actualizeze setul de competente disponibil, pentru a raspunde caracteriticilor pietei post-criza.
La studiu au participat 58 de companii din cele patru arii de activitate. Cea mai mare parte a companiilor respondente au avut afaceri de peste 300 milioane euro in 2009 (30% din total). De asemenea, cea mai mare parte a companiilor respondente, 28%, au intre 1.000 si 3.000 de angajati, in timp ce 19% au peste 3.000 de angajati.