Este recomandat ca membrii echipei sa nu depaseasca numarul indivizilor necesari pentru a indeplini sarcinile pe care respectivul proiect le presupune.
O echipa nu presupune doar un numar de angajati care lucreaza in acelasi spatiu, ci membri activi care indeplinesc sarcini clare in vederea atingerii unui obiectiv comun.
„Daca avem cateva persoane care lucreaza impreuna, se ajuta reciproc si stau in acelasi birou, nu putem vorbi de o echipa, ci doar de cateva persoane care impart acelasi spatiu si fac acelasi tip de activitate. Pentru a vorbi de o echipa trebuie identificat acel ‘ceva’ in jurul caruia s-a format colectivul”, considera Nineta Ceaus, training manager Codecs.
In primul rand, munca in echipa presupune incredere. „In echipa inveti sa ai incredere vezi si cum este atunci cand nu te mai ascuzi dupa ‘tipare conspirative'”, subliniaza Nineta Ceausu.
Interactiunea, un plus al echipelor
Lucrul in echipa ii determina pe membrii sai sa interactioneze, sa se sustina si sa nu gandeasca individualist. „Principalul avantaj de a lucra in echipa este acela ca nu esti singur atunci cand iti este mai greu sau atunci cand te bucuri de o realizare. Poti apela la experienta si expertiza altora, dar si tu la randul tau poti participa la luarea unor decizii si gasirea unor solutii la diferite probleme”, sustine training managerul Codecs.
„Meredith Belbin spunea ca oamenii nu sunt perfecti, dar ca o echipa poate fi”, spune si Daniel Bichis, de la Competent Consulting. „De aceea, o echipa bine construita permite membrilor sai sa se concentreze fiecare pe valorificarea propriilor talente si competente, astfel incat eficienta creste foarte mult. De asemenea, membrii echipei isi pot acorda sprijin reciproc si in privinta nivelului de motivare, a directionarii activitatii spre atingerea obiectivelor dorite si constientizarii strategiilor gresite”.
„Prin confruntarea unor idei diferite, echipa genereaza mai multa inovatie si creativitate decat o persoana izolata. Prin combinarea experientei si abilitatii lor de invatare, membrii unei echipe bine construite pot oferi mult mai multa flexibilitate si agilitate, cerinte critice in mediul concurential actual”, adauga el.
Pentru a obtine rezultate cat mai bune, o echipa trebuie sa fie foarte bine consolidata. „Cea mai buna solutie pentru a consolida o echipa este teambuildingul care construieste relatiile din cadrul acesteia, si trainingul/coachingul care are drept scop atingerea unor cresteri de rezultate”, remarca Nineta Ceaus.
Echipa nu este o solutie universala
Desi munca in echipa are avantajul de a fi mai eficienta prin faptul ca le permite membrilor sai sa isi completeze reciproc abilitatile, trebuie avut in vedere faptul ca nu orice proiect poate fi realizat in echipa.
Atunci cand avem de-a face cu o astfel de activitate si cand se doreste realizarea ei in echipa, apar anumite dezavantaje. In plus, este nevoie sa se se investeasca mult timp si capital uman.
[quote=Nineta Ceausu, Codecs] Daca in sala de training antrenezi participantii sa sara 3 metri si in cadrul organizatiei nu gasesc decat birouri de 2,5 metri, investitia nu se justifica[/quote]
Un aspect negativ al muncii in echipa este acela ca rezistenta la schimbare este in general mai mare in cazul echipei decat in cazul persoanelor separate.
„Dinamica grupului contine si factori ascunsi, unii inconstienti, altii neexprimati, care altereaza alinierea actiunilor in vederea atingerii obiectivelor comune”, subliniaza Bichis.
Teama de conflict si de implicare, inamicii interactiunii
Desfasurarea activitatii in echipa poate genera anumite probleme. Patrick Lencioni mentioneaza cinci dintre ele, frecvent intalnite si in companiile romanesti.
Astfel, lipsa increderii reciproce, datorata dificultatii de a-si recunoaste si asuma in cadrul echipei greselile si limitele, poate da nastere la neintelegeri intre membri.
De aici genereaza teama de conflict, datorata fricii ca disputa in jurul unor idei sau solutii va degenera si va produce rani emotionale. Incercarea de evitarea a conflictului conduce la autocenzurarea comunicarii.
O problema frecvent intalnita este teama de implicare si de asumare a responsabilitatilor. Ea determina mimarea acceptarii si asumarii sarcinilor.
Cand vorbim de munca in echipa, un risc asumat este dezinteresul membrilor de a obtine rezultate comune, ei fiind preocupati mai curand de interesele si obiectivele personale.
„Aceste disfunctionalitati apar conform principiului dominoului, prima fiind lipsa increderii reciproce. Datorita atentiei concentrate excesiv pe atingerea targeturilor lunare, foarte adesea managerii sesizeaza insa existenta unei probleme in echipa pe care o conduc doar atunci cand cea de-a cincea disfunctionalitate – dezinteresul – isi produce efectele negative”, este de parere trainerul Competent Consulting.
Un aspect inerent al muncii in echipa este aparitia conflictelor. Ele pot fi competitive (cei doi doresc sa isi demonstreze superioritatea) si constructive (partile sunt dipuse la reconciliere si cauta impreuna o solutie)
„Liderul echipei trebuie sa detecteze extrem de rapid in ce categorie se incadreaza conflictul. In primul tip de conflicte managerul trebuie sa ‘imparta dreptatea’. Eficienta actiunilor sale depinde de autoritatea pe care si-a castigat-o in fata membrilor echipei. Al doilea tip de conflict nu trebuie mediat, ci facilitat, prin colectarea informatiilor utile prezentate de cele doua parti si stimularea discutiilor ce conduc spre gasirea numitorului comun”, atrage atentia Daniel Bichis.
Evaluarea rezultatelor
Recompensarea membrilor echipei nu trebuie sa se bazeze doar pe performantele individuale, ci si pe cele colective. „Nu de putine ori am intalnit situatia nefireasca din cadrul unei echipe de vanzari, care era evaluata si bonificata exclusiv pe baza rezultatelor individuale, dar care isi dorea interventii cu scopul de a intari relatiile de echipa si de a aplana sau chiar elimina conflicte”, precizeaza Nineta Ceausu
„Identificarea, recunoasterea si recompensarea performantelor individuale reprezinta ‘piatra unghiulara’ a muncii in echipa, elementul care fie consolideaza, fie destrama echipa. Secretul consta intr-un mix adecvat de performante individuale si de grup, care sa fie luate in considerare in momentul evaluarii. Este important sa existe o imagine clara asupra activitatilor specifice realizate de catre membrii echipei, pentru a se putea recompensa rezultatele individuale sau sanctiona eventuale tendinte de neimplicare si pasare a responsabilitatii”, considera si Daniel Bichis.
O alta maniera de evaluare si recompensare este cea in care performanta echipei reprezinta suma rezultatelor individuale obtinute.
Pentru ca o echipa sa fie durabila si eficienta ea trebuie sa se fondeze pe valorile in care compania crede, sa fie adaptata la situatia si cerintele din interirul acesteia. „Daca in sala de training antrenezi participantii sa sara 3 metri si in cadrul organizatiei nu gasesc decat birouri de 2,5 metri, investitia nu se justifica. Mai bine aduci un arhitect bun pentru a adapta sau construi un sistem nou”, conchide Nineta Ceausu.