Fluența digitală, respectiv măsura în care persoanele
adoptă și folosesc tehnologiile digitale pentru a deveni mai informate, mai
conectate și mai eficiente, joacă un rol cheie în susținerea femeilor pentru ca
acestea să aibă șansa de a porni de pe picior de egalitate cu bărbații.
Potrivit rezultatelor studiului Accenture, dacă
guvernele și mediul de afaceri ar dubla ritmul în care femeile devin fluente
digital, egalitatea de gen ar putea fi obținută în 25 de ani în țările
dezvoltate, versus 50 de ani dacă lucrurile nu s-ar schimba deloc. În țările în
curs de dezvoltare, egalitatea la locul de muncă ar putea fi obținută în 45 de
ani, față de 85 de ani dacă se menține
ritmul actual.
[img=7139][/img]
„Femeile reprezintă un potențial de talent insuficient
explorat care poate ajuta la reducerea diferenței dintre abilitățile necesare
pentru păstrarea competitivității și resursele umane disponibile”, a declarat
Pierre Nanterme, CEO Accenture.
„Este o oportunitate clară de colaborare între guverne
și mediul de afaceri în eforturile de a echipa mai multe femei cu competențe
digitale și de a accelera egalitatea de gen în piața de muncă”, a mai adăugat
Nanterme.
Chiar dacă e clar că fluența digitală ajută
femeile să se pregătească și să își găsească un loc de muncă, relația dintre fluența
digitală și evoluția femeilor nu poate fi considerată semnificativă. Se așteaptă
ca acest lucru să se schimbe odată ce tot mai multe femei din generația
Millennial vor ajunge pe poziții de conducere.
Cercetarea desfășurată de
Accenture a arătat că în Statele Unite, șase din zece femei din generația
Millennial intervievate aspiră la obținerea unor poziții manageriale.
Deși studiul a arătat că abilitățile digitale au un
impact pozitiv asupra câștigurilor salariale obținute atât de către bărbați, cât
și de către femei, diferențele salariale nu dispar.
Bărbații din generațiile
Millennial, Generația X și Generația Baby Boomers sunt în continuare, la
momentul actual, cei care câștigă cei mai mulți bani.
„Există mai multe modalități de reducere a
diferenței de gen la locul de muncă, însă îmbunătățirea competențelor digitale
reprezintă o modalitate foarte promițătoare”, a declarat Julie Sweet, director
executiv Accenture pentru America de Nord.
„Acesta este un mesaj puternic pentru
toate femeile și fetele. Dezvoltarea continuă a abilităților tale de a utiliza
tehnologiile digitale, atât acasă, cât și la serviciu, are un efect evident și
pozitiv în fiecare etapă a carierei tale.
Aceasta îți oferă un avantaj întrucât reprezentanții mediului de afaceri și ai
guvernelor caută să ocupe posturile care susțin economia în creștere a zilelor
noastre”, a mai adăugat Sweet.
Metodologie
Pentru a identifica și pentru a înțelege mai
bine rolul fluenței digitale în egalitatea de gen la nivelul forțelor de muncă,
a fost dezvoltat Modelul Accenture de Fluență Digitală. Studiul a fost realizat
în perioada decembrie 2015-ianuarie 2016 pe mai mult de 4.900 de respondenți
femei și bărbați din 31 de țări pentru a
evalua amploarea în care oamenii utilizează tehnologiile digitale în viața
personală, în educație și la serviciu.
Eșantionul a cuprins un număr egal de angajați
bărbați și femei, reprezentând trei generații (Millennials, Generația X și Baby
Boomers) din rândul tuturor nivelurilor de carieră, din companii de diferite
dimensiuni. Marja de eroare a fost de aproximativ +/- 1,4%.
Tehnologiile
digitale includ cursuri virtuale, instrumente digitale (camere web, mesageria
instantanee), platformele social media și utilizarea dispozitivelor digitale,
precum smartphone-urile.
Răspunsurile sondajului au fost coroborate cu rapoarte
publicate și informațiile publice disponibile la nivel de educație, angajare,
leadership și cercetare furnizate de Banca Mondială, OECD, Forumul Economic
Mondial și de Uniunea Internațională a Telecomunicațiilor.
Èšările incluse în
Modelul Accenture de Fluență Digitală sunt Argentina, Australia, Austria,
Brazilia, Canada, Franța, Germania, China (inclusiv Hong Kong și Taiwan),
India, Indonezia, Irlanda, Italia, Japonia, Mexic, Olanda, Danemarca, Finlanda,
Norvegia, Suedia, Filipine, Arabia Saudită, Singapore, Africa de Sud, Coreea de
Sud, Spania, Elveția, Emiratele Arabe Unite, Marea Britanie și Statele Unite
ale Americii.