„Loializarea a scazut foarte mult. Sunt persoane care s-au angajat abia de cateva luni si deja isi cauta si alt job, iar asta este si vina angajatorilor care una promit la interviuri si alta fac in realitate”, a declarat Mihaela Tudorancea, senior partner la Nefertiti Human Capital.
Aceasta spune ca atitudinea angajatorilor este de multe ori ca in bancul cu directorul de HR care trebuia sa aleaga daca merge in Rai sau in Iad. A ales sa mearga in Iad pentru ca era mai frumos si a doua zi, cand s-a dus acolo, in loc sa gaseasca doar lapte si miere a gasit smoala si foc. Cand l-a intrebat pe Diavol de ce s-a schimbat atat de mult locul, acesta i-a raspuns „ieri te recrutam, azi te-am angajat”.
Printre factorii care au determinat scaderea loialitatii angajatilor se numara si reducerea investitiilor in training-uri si team-building-uri, dar si reticenta managerilor de companii in a lasa informatiile legate de firma sa circule libere, spun consultantii in resurse umane.
„Loialitatea este un termen relativ in prezent. De multe ori angajatii raman ca urmare a situatie actuale de pe piata muncii. Chiar si atunci cand au o oferta de job, o cantaresc de 10 ori, pentru ca exista o neincredere in stabilitatea firmelor de pe piata”, a afirmat Corina Diaconu, managing director a companie ABC Human Capital.
Ea a adaugat ca in cazul companiei sale, pentru job-urile de middle si top management, 60% dintre persoanele din baza de date au deja alt job. Ponderea candidatilor care nu au deja joburi este mai ridicat pentru posturile entry-level.
Nu doar loialitatea este scazuta, ci si increderea in stabilitatea locului de munca.
„Nesiguranta este inca mare, desi sunt semnale ca piata incepe incet-incet sa se miste. Aceasta nesiguranta afecteaza si candidatii la job, nu doar angajatii, pentru ca acestia sunt suspiciosi cand vine vorba de stabilitatea firmelor la ale caror posturi libere aplica”, a adaugat Diaconu.
Potrivit unui sondaj al site-ului de recrutare MyJob.ro, 40% dintre angajati se asteapta la disponibilizari in companiile lor, pe parcursul acestui an. De partea cealalta, doar unul din patru angajatori preconizeaza disponibilizari.
„Cel mai probabil acest procent este mai redus de 40% in cazul companiilor private si mai ridicat in cadrul companiilor de stat”, crede Mihaela Tudorancea de la Nefertiti Human Capital.
Veniturile in scadere si lipsa oportunitatilor de promovare au influentat moralul angajatilor, fapt evidentiat de rata in crestere a absenteismului, de angajamentul scazut fata de companie si de comportamentele neproductive.
Potrivit unui studiu publicat recent de PwC Romania pe 2009, rata absenteismului a crescut cu 14%, pana la 4%, iar zona financiar bancara a fost „premianta” la aceasta categorie, cu o rata a absentelor de la birou de peste 7% din totalul orelor de lucru.
Per total, rata absenteismului a crescut cu 13,4% fata de nivelurile anterioare crizei, ceea ce arata ca angajatii romani sunt mai putin motivati si rezista in mod pasiv masurilor dificile si deseori nepopulare luate de multe companii pentru a gestiona costul fortei de munca.