„Barometrul afacerilor de
familie din România”
este primul studiul EY
România dedicat afacerilor locale de familie. 699 oameni de afaceri au răspuns
în perioada 17 septembrie-1 octombrie 2015 chestionarului online, dintre
aceștia 400 de acționari, președinți sau membri ai Consiliului de
Administrație, CEO, COO sau CFO într-o afacere de familie. Dintre cei 400, 90
conduc afaceri de familie cu cifră de afaceri ce depășește 1 milion de EUR.
Dacă la nivel local,
32% dintre afaceri sunt conduse de lideri din a doua sau a treia generație, la
nivel global, 53% dintre afacerile de familie sunt conduse de antreprenori care
au preluat business-ul de la generațiile anterioare, conform unui alt studiu EY.
Proprietarii – responsabili pentru succesiunea la
următoarea generație de lideri
La nivel global,
Consiliul de Administrație este identificat cel mai des ca responsabil pentru
realizarea succesiunii (44%), urmat de proprietari și CEO. În România,
proprietarii sunt responsabili pentru acest proces în 76% dintre cazuri, urmați
de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (9%).
Bogdan
Ion, Country Managing Partner, EY România: „Succesiunea de la o generație la alta de antreprenori este un aspect critic
pentru afacerile de familie. 50% din afacerile de familie reușesc succesiunea
la a doua generație și doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia
generație. Reprezentanții afacerilor de familie cu venituri de peste 1 milion de EUR care au răspuns
chestionarului nostru au menționat că există o persoana sau mai multe care se
ocupă de succesiune, ceea ce demonstrează că afacerile românești înțeleg
importanța acestui proces.”
3-5 ani în afara firmei – experiența profesională cerută
de fondatori pentru angajarea membrilor familiei
Pentru a se angaja
în firmă, este recomandabil ca membrii de familie să câștige experiență
profesională în afara companiei. Intervalul optim indicat de 69% dintre
afacerile românești de familie cu venituri de peste 1 milion de EUR este de 3-5
ani de muncă în alte companii. La nivel global, afacerile de familie impun în
medie trei ani de experiență profesională în afara firmei înainte ca tinerii
membri de familie să se alăture afacerii într-o poziție de management.
Mai mulți bărbați în echipa de top management
În 61% dintre cazuri,
în echipa de top management lucrează doi membri de familie, bărbații fiind cu 46%
mai bine reprezentați decat femeile la nivelul tuturor afacerilor de familie
care au răspuns chestionarului. În același timp, sunt mai multe companii în
care una sau două femei sunt implicate la nivel de management, dar, de obicei,
în firme în care lucrează în top management și doi sau mai mulți bărbați din
familie.
Mai puține femei membre de familie angajate în afacere
Situația se
păstrează și în privința angajaților membri de familie, dar diferențele se
micșorează. Astfel, în afacerile de familie de peste 1 milion de EUR lucrează
cu 16% mai mulți bărbați față de femei și cu 30% mai mulți în toate afacerile
de familie. În majoritatea afacerilor de familie de peste 1 milion de EUR
lucrează peste doi bărbați membri de familie, dar cel mult o femeie.
Etica în afaceri, mai importantă decât calitățile de
leadership
Etica în afaceri
este considerată cel mai important aspect în formarea noii generații de
antreprenori (61%), urmată de calități de leadership (55%) și antreprenoriat
(51%). La nivel global, etica în afaceri a întrunit 59% dintre opțiunile
antreprenorilor, urmată de asemenea de leadership (58%) și antreprenoriat
(55%). Atât în studiul la nivel local, cât și în cel global, pe locurile 4 și 5
s-au situat strategiile de creștere a afacerii și guvernanța afacerii de
familie.
Comunicarea în cadrul afacerii de familie
Dintre afacerile de
familie cu venituri de peste 1 milion de EUR, 82% organizează întâlniri
regulate ale familiei pentru a discuta probleme de business, cele mai multe dintre
ele întâlnindu-se în acest scop de trei ori pe an. La nivel global, familiile
cu afaceri organizează astfel de întâlniri în proporție de 90%, „Doar 18% dintre familiile
cu afaceri de peste 1 milion de EUR care au răspuns chestionarului nu se
întâlnesc în mod regulat pentru a discuta aspecte de business, majoritatea întâlnindu-se
destul de des: 10% dintre ele se întâlnesc zilnic, iar 8% săptămânal. Comunicarea
constantă între membrii de familie pe marginea problemelor de business crește
gradul de implicare și responsabilizare în jurul afacerii. De asemenea, această
comunicare susține performanțele afacerii, crescând viteza de reacție la schimbarile
din piață„, spune Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth
Markets Leader, EY România.
Structuri de guvernanță familială
Afacerile de
familie din România nu au constituit în general structuri de guvernanță
familială formale. Doar 3% dintre acestea au adoptat o Constituție a Familiei,
față de 13% dintre afacerile de familie la nivel global, iar doar 9% din
afacerile de familie de peste 1 milion de EUR au adoptat o declarație a
misiunii familiei, față de 56% la nivel global. Cu toate acestea, 81% dintre
cei care nu au adoptat nicio structură de guvernanță familială nu plănuiesc să
creeze nici în viitor o astfel de structură. Cea mai des întâlnită structură de
guvernanță familială este hotărârea asociaților în privința transferului
acțiunilor (adoptată de 24% dintre afacerile de familie cu venituri de peste 1
milion de EUR), urmată de Codul de conduită (21%).