Potrivit Brindusei Andrei, manager recruitment & talent management al producatorului de tutun JTI, compania apeleaza la serviciile unui headhunter atunci cand „complexitatea pozitiei pe care o avem disponibila necesita o astfel de abordare”.
In aceste cazuri, compania isi selecteaza furnizorul in functie de experienta de lucru pe piata romaneasca si in proiecte similare, seriozitatea si profesionalismul consultantilor din compania respectiva, pregatirea si experienta lor in domeniu, notorietatea companiei dar si flexibilitate in privinta stabilirii termenilor contractuali.
Oltea Ceraceanu, recruitment managerul Coca-Cola HBC, spune ca in spatele alegerii finale a headhunter-ului cu care va colabora stau mai multe criterii, de la reputatie pana la garantiile pe care acesta le ofera, dar si tarifele practicate.
„In functie de specificitatile proiectului de recrutare ne uitam la reputatie, bazata pe colaborarile anterioare pe anumite proiecte si pe experientele cu alti clienti, in privinta ofertei ne intereseaza detalii ca timp de recrutare, garantii oferite si modalitati de plata, cost, insa ne intereseaza si profesionalismul echipei, metodele de cautare si selectie folosite”, a precizat Ceraceanu.
Negocierile pentru contractarea headhunter-ului sunt purtate, in cazul Coca Cola si JTI, de managementul departamentului de HR.
Durata negocierilor si numarul de intalniri in cazul JTI, spune Brindusa Andrei, sunt conditionate de flexibilitatea abordarii reprezentantilor agentiei respective, acestea fiind purtate de directorul de HR si/sau managerul de recrutare, in functie de amploarea si importanta contractului.
Avantajele si dezavantajele colaborarii cu un headhunter
Pe langa expertiza si know-how-ul pe care un specialist in executive search le pune la dispozitia clientului, pot interveni si neplaceri, care afecteaza atat corporatia care a incredintat recrutarea la nivel de top management, cat si headhunter-ul.
Brindusa Andrei, managerul recruitment & talent management de la JTI, sustine ca situatiile de incompatibilate cu furnizorul de executive search pot fi evitate prin derularea unui proces de recrutare si selectie complex, si cat mai complet.
„In situatia in care, din motive de incompatibilitate cu rolul sau organizatia, managerul respectiv (recrutat de headhunter – n.r.) paraseste compania intr-un anumit interval de timp prestabilit, agentia se obliga sa reia procesul de recrutare”, a precizat Andrei.
In cazul Coca Cola, eventualele neplaceri cauzate de servicii defectuoase de executive search sunt administrate prin conditiile stabilite in contract.
„In contract exista o perioada de garantie care stabileste in ce conditii agentia realizeaza un replacement (inlocuire – n.r.) datorat fie plecarii angajatului in perioada garantata, fie altor probleme, ca de exemplu neperformanta”, a declarat Oltea Ceraceanu, recruitment manager, Coca-Cola HBC.
Insa principalele avantaje apreciate in colaborarea cu un headhunter profesionist sunt, potrivit managerului Coca-Cola, rapoartele de evaluare bine intocmite, timpul de raspuns conform intelegerii proiectului si flexibilitate ridicata in intelegerea nevoilor de business.
Brindusa Andrei a nominalizat, ca posibil punct slab in relatia cu cu headhunter-ul contractat, incapacitatea de a gasi persoana potrivita, iar la polul opus, transformarea relatiei, in timp, in una bazata pe incredere si suport reciproc.
Maxim 40% din corporatiile care folosesc head-hunting recunosc acest lucru
Cu toate ca piata de executive search din Romania cunoaste un trend crescator, tot mai multe companii preferand sa utilizeze serviciile specializate ale unei companii de executive search, in detrimentul unei recrutari de top intern, sau pe cont propriu, doar 30%-40% dintre ele fac publica o astfel de relatie, a declarat Cristina Pasat, general managerul companiei de resurse umane Professional.
„N-avem cum sa stim cate companii utilizeaza astfel de servicii, nici macar cate ar vrea sa utilizeze. Unul dintre cele mai importante servicii pe care o companie de executive search le pune la dispozitia clientilor este confidentialitatea”, a afirmat Pasat.
„Acesta este unul din motivele pentru care companiile pe care le vedeti in listele de clienti ale headhunter-ilor reprezinta 30%, maximum 40% din totalul celor care folosesc executive search. Multe companii, in momentul in care apeleaza la un astfel de serviciu, nu doresc sa-l faca public. Lista de clienti vizibila ii cuprinde pe aceia care permit acest lucru. Lista pe care n-o vedeti e mult mai lunga”, a adaugat Pasat.
Piata locala de executive search s-a situat, in 2007, la aproximativ 20 milioane de euro, potrivit unei declaratii anterioare a Danei Patrichi, Managing Partner la Alexander Hughes Romania.
Unul din motivele pentru care piata creste este ca recrutarea a devenit foarte dificil de facut „dupa ureche”.
„Exista numeroase companii care apeleaza la astfel de servicii, lucru care s-a accentuat in ultima perioada si datorita faptului ca piata fortei de munca s-a diversificat, posturile au crescut mult in complexitate. In acest moment nu mai cauti un manager cu niste abilitati generale, ci cu abilitati extrem de specializate pe un anumit tip de expunere, chiar si-n pozitiile mai generale, ca marketing sau branding”, a afirmat directorul general de la Professional.
Printre numele importante care activeaza pe acest segment se numara companii ca Stanton Chase, Alexander Hughes, Jordan Sheppard, George Butunoiu sau Pedersen&Partners.