Intr-adevar, adaugarea inca unui rand in CV nu reprezinta neaparat un punct forte, dar pe Daniela Gheorghe a ajutat-o in alt mod. Cum a procedat? „Nu m-am dus cu un CV in mana la interviu, ci cu o intreaga strategie de business pentru companie”.
„Iti da incredere in tine. Ceea ce am invatat aici m-a facut sa ma duc la un interviu de angajare nu doar cu un CV, ci cu o intreaga strategie de business pentru companie. Am avut slide-uri in care le-am prezentat ce pot face eu pentru ei”, povesteste pentru DailyBusiness.ro Daniela Gheorghe.
La fel de importanta este insa partea de networking.”Tot ceea ce inseamna networking este extraordinar in cadrul unui MBA. Am observat asta la fostii mei sefi. Ambii au absolvit MBA-uri si de fiecare data cand aveau nevoie de o colaborare de business, discutau doar cu fostii colegi”, povesteste Daniela Gheorghe.
Pe de alta parte, exista absolventi de MBA-uri care au investit zeci de mii de euro in dezvoltarea profesionala si nu isi pot gasi un loc de munca, fie pentru ca ii supracalifica, fie ca au o competitie mult prea mare pentru postul respectiv.
Un MBA nu inseamna garantia unui loc de munca mai bun, mai ales daca nu confirmi prin experienta ceea ce scrie pe diploma, spun chiar tutorii sau directorii scolilor rezidentiale ai unor astfel de programe.
Liliana Hagicalil, director general al companiei Romar Medical si tutore in cadrul cursurilor MBA ale Codecs, considera ca un program de acest tip poate fi un avantaj competitiv la angajare dar doar daca este dublat de experienta.
Corina Sima, directorul scolii rezidentiale a Codecs, explica de asemenea ca in prezent, un MBA nu este o garantie a angajarii, mai ales pentru cei care nu au confirmare in practica. „De altfel, noi recomandam sa se inscrie la MBA doar cei cu experienta de management”, spune Sima.
Si directorii firmelor de recrutare spun acelasi lucru. „Pentru pozitiile de top management un MBA este un punct in plus, dar asta doar daca candidatul are si suficienta de multa experienta relevanta in acel domeniu. Pentru pozitiile mai joase angajatorii sunt mai reticenti, pentru ca un om care a fost in stare sa termine un astfel de program ar putea pleca din companie imediat ce isi gaseste ceva care sa ii puna in valoare mai bine competentele”, explica Oana Datki, country manager al firmei de HR Consulteam.
Cristian Daraban, un student al unui MBA furnizat de firma Codecs, spune ca si-a gasit un loc de munca in perioada in care era cursant de MBA, dar ca angajarea propriu-zisa nu a avut nicio legatura cu acest curs, ci cu experinta din domeniu. In prezent, Cristian Daraban este director de vanzari pe Romania si Bulgaria in cadrul unei companii de echipamente de protectie a mainilor.
Totusi, Daraban a hotarat sa faca un astfel de curs ca o investitie in propria dezvoltare profesionala. Intrebat de DailyBusiness.ro cum il ajuta profesional programul pe care inca il urmeaza, acesta spune ca este inca prea devreme pentru a-si da seama, dar ca i-a ordonat informatiile pe care le avea deja.
Si Laura Miclau, global commodity manager la o companie telecom, a hotarat in acest an sa investeasca intr-un MBA. „Am dorit sa imi dezvolt cunostintele pe partea de management. In activitatea de zi cu zi, cursurile pe care le urmez ma ajuta in special atunci cand vine vorba de a intelege reactiile negative ale celor din jur si a le aduce intr-un final de partea mea”, a spus Miclau.
Ea a adaugat ca partea de networking este de departe cea mai placuta in cadrul unui astfel de program.
De altfel, mai toate programele de EMBA si MBA faciliteaza pe cat posibil partea de networking, in special prin organizarea scolilor rezidentiale, o serie de work-shop-uri de cateva zile sau chiar o saptamana, in functie de program, in care sunt adunati laolalta, fata in fata, toti studentii dintr-o serie de MBA.
Ce se intampla intr-o astfel de scoala rezidentiala? Spre exemplu, in cazul scolii rezidentiale organizate recent de Codecs, cursantii sunt impartiti in grupe de lucru si au in fata un studiu de caz: o companie de inghetata are probleme financiare. Fiecare echipa trebuie sa faca recomandari pentru a rezolva problemele companiei.
In cadrul simularii organizationale din scoala rezidentiala, fiecare manager sau antreprenor se ocupa de un departament cu care in activitatea sa de zi cu zi nu are legaturi directe.
Spre exemplu, oamenii de vanzari devin la cursuri sefi pe productie sau cei din financiar devin manageri peste resursele umane. Acest schimb de roluri le permite managerilor sa vada si cealalta fata a baricadei, sa inteleaga problemele altor departamente din cadrul companiilor in care lucreaza. Pe langa aceste echipe cu roluri pe divizii, urmeaza o a doua parte cand deja toata lumea face parte din echipa de top management. Aceasta a doua schimbare de rol ii ajuta pe cursanti sa gandeasca performanta organizatiei ca intreg, nu doar pe divizia de care se ocupa.
Piata de MBA-uri din Romania a fost destul de afectata de criza, diminuarile fiind substantiale comparativ cu perioada anterioara. Spre exemplu, in cadrul Codecs, cea mai mare firma de profil de pe piata, numarul persoanelor care absolva un MBA este de circa 30, fata de 100 inainte de criza.
Unul din principalele motive este scaderea bugetelor de dezvoltare profesionala a angajatilor in cadrul marilor companii, in prezent foarte multi din cursanti achitandu-si singuri cursurile de zeci de mii de euro.
Cat despre continutul cursurilor, acestea sunt in continua schimbare. Marcel Duhaneanu, rectorul Institutului de Administrare a Afacerilor din Bucuresti-Assebus, spune ca in contextul crizei s-a pus accent in curriculum pe leadership-ul responsabil, dezvoltarea pe termen lung si inovarea manageriala.
„Criza a facut sa devina prioritare alte lucruri in expunerea cursurilor. Se acorda o atentie mai mare resurselor umane, se pune accent pe eficientizare si performanta, dar si pe fidelizarea angajatilor performanti fata de companie”, spune Liliana Hagicalil, tutore in cadrul Codecs, care adauga de asemenea ca un accent mai mare in cursuri este pus pe atentia la competitie si retentia clientului.
Legat de „misiunea” unui manager in gestionarea mai buna a resurselor umane, Liliana Hagicalil este transanta: „Trebuie sa aiba grija de oamenii performanti si sa scape de ceilalti. Pare crud, dar acesta este adevarul, pentru ca organizatiile care nu se adapteaza vor muri”, mai spune tutorele Codecs.
Piata de MBA-uri si Executive MBA-uri din Romania este una inca mica, impartita intre circa 15 furnizori si institutii de invatamant care faciliteaza astfel de programe. Pe langa Codecs si Assebus, pe piata mai sunt si alti jucatori importanti cum ar fi WU Executive Academy sau CEU Business School. Vedeti aici cele mai importante MBA-uri din Romania.
In 2008, piata locala de MBA-uri era evaluata la circa 3 mil. euro. In prezent, valoarea este mult mai mica, numarul de cursanti diminuadu-se considerabil, chiar si de pana la 3 ori in unele cazuri.