Specialistii in HR consultati de catre DailyBusiness.ro au schitat o lista a celor mai importante beneficii, precum si a celor considerate mai usor dispensabile.
„Managerii trebuie sa fie constienti ca orice decizie care afecteaza pachetul salarial va demotiva angajatul, indiferent daca vorbim de accesul la sala de fitness sau taierea tichetelor de masa. Numai ca intensitatea demotivarii nu va fi aceeasi de fiecare data, ci difera in functie de natura beneficiului retras”, este de parere Alina Anghelescu, finance recruitment consultant in cadrul firmei de recrutare si selectie Talent Stream Romania.
Ca e vorba de anularea abonamentelor la piscina, sala de fitness, cursuri de dans, a asigurarii de viata, taierea primelor de vacanta, a bonusurilor de performanta sau a bonurilor de masa, fiecare angajat poate reactiona diferit, in functie de importanta pe care o acorda respectivului beneficiu.
Asadar, inainte de luarea deciziei de reducere sau anulare a beneficiilor, ar trebui stabilita o ierarhie acestora in functie de cat sunt de apreciate de categoria din care fac parte angajatii, de la manageri pana la cei care lucreaza in productie.
In cazul in care aceste decizii au fost deja luate si managerii nu mai pot reveni asupra lor, vor sti cel putin care sunt primele beneficii pe care ar trebui sa le reintroduca atunci cand situatia financiara a companiei o va permite, cu precizarea ca este nevoie si de o analizare individuala a nevoilor fiecarui angajat inainte de stabilirea ordinii de „redobandire”.
Topul preferintelor
Managerii si cei care contribuie activ la dezvoltarea afacerii, cum sunt si angajatii din vanzari, apreciaza beneficii precum masina de serviciu, prima de vacanta si trainingurile, in timp ce angajatii care nu au functii de conducere dar sunt absolventi de studii superioare pun pret, in primul rand, pe investitia in formarea si dezvoltarea lor profesionala, abonamente la sala/piscina si prima de vacanta, potrivit Mirelei Marinescu, recruitment director al firmei de resurse umane APT.
Asigurarea la o clinica privata pentru familie si trainingurile sunt mult mai apreciate de un manager decat de angajatii tineri, care sunt interesati de masina si telefon – chiar daca sunt „unelte de munca” si nu beneficii -, precum si de prime de vacanta, considera Anca Podoleanu, fost director resurse umane in cadrul Vodafone Romania, in prezent antreprenor in domeniul resurselor umane la compania Choice Consulting.
„Pentru angajatii aflati in pozitii specializate sau de conducere, beneficiile de baza sunt mai putin relevante deoarece venitul este asigurat prin nivelul salarial, astfel ca acestia nu sunt cel mai afectati de pierderea tichetelor de masa, dar vor fi demotivati de faptul ca nu mai primesc prime de vacante sau ca nu isi pot folosi masina de serviciu in interes personal fara costuri suplimentare. Pe langa bonusurile de performanta, un al doilea beneficiu sistat care afecteaza simultan compania si angajatii este training-ul si formarea profesionala”, a declarat Larisa Condriuc, branch manager al furnizorului de servicii HR Manpower Romania.
Tichetele de masa sunt cele mai apreciate in randul angajatiilor cu studii medii si cu un nivel salarial scazut, in opinia Mirelei Marinescu, care a precizat ca topul preferintelor acestora in materie de beneficii este completat de asigurarea medicala si compensare a cheltuielilor cu transportul.
Beneficii mai usor dispensabile
Orice beneficiu este binevenit indiferent daca este folosit sau nu, mai ales ca angajatii le percep ca pe un „simbol al statusului”, numai ca acele avantaje care sunt apreciate mai putin ar putea fi primele pe lista celor sistate si, respectiv, ultimele pe lista celor „redobandite”.
In aceasta categorie se inscriu asigurarea medicala, pentru ca nu este folosita frecvent, trainingurile externe, deoarece pot fi utilizate cele interne, sau studiul individual, precum si pensia suplimentara, in contextul in care nu este o investitie sigura, considera Mirela Marinescu de la APT.
In opinia Ancai Podoleanu, angajatii apreciaza mai putin pensia suplimentara, pentru ca nu ii vad valoarea imediata, abonamentul la sala de sport, avand in vedere ca nu prea au timp sa mearga, si actiunile pe termen scurt, in contextul in care le-a scazut valoarea aceleasi beneficii fiind nominalizate si de Alina Anghelescu de la Talent Stream Romania.
In ceea ce ii priveste pe manageri, mai putin demotivante ar fi reducerea costurilor cu benzina, taierea bonurilor de masa sau reducerea costurilor de calatorii, in timp ce celelalte categorii de angajati ar fi mai putin afectate de sistarea compensatiei pentru transport, reducerea minutelor de convorbire in interes personal sau inghetarea contului de pensie privata, considera Mirela Marinescu.
Stabilirea unei ierarhii a beneficiilor pe care angajatii pun mai putin putin pret pentru a stabili ordinea in care pot fi eliminate, fara un impact prea mare asupra motivarii angajatilor, nu este insa suficienta pentru ca „sunt diferente prea mari de la o categorie la alta: barbati/femei, tineri/batrani, Bucuresti/provincie”, sustine George Butunoiu, specialist executive search. Acesta considera ca este necesara o analiza individuala a nevoilor fiecarui angajat, in functie de diverse variabile.
„Un bun specialist in HR e obligat sa-si dea seama la ce e sensibil fiecare, ca sa nu risipeasca banii firmei pe beneficii fara efect sau cu un efect minor fata de resursele consumate”, atrage atentia Butunoiu.
Sistarea beneficiilor cere explicatii si alte modalitati de motivare
„Este evident ca un avantaj initial oferit angajatilor, care ulterior dispare, va atrage demotivare intr-o anumita masura. In aceste situatii, modul in care sunt comunicate si prezentate deciziile este esential pentru micsorarea efectelor negative”, apreciaza Larisa Condriuc.
[quote=George Butunoiu, specialist executive search]Un bun specialist in HR e obligat sa-si dea seama la ce e sensibil fiecare ca sa nu risipeasca banii firmei pe beneficii fara efect sau cu un efect minor fata de resursele consumate[/quote]
Asadar, primul pas in atenuarea impactului pe care il va avea reducerea sau sistarea beneficiilor este comunicarea si prezentarea motivelor acestei masuri, pentru ca „mai important decat ce scoti din pachetul de beneficii e sa comunici de ce scoti”, este de parere Madalina Balan, aceeasi opinie fiind sustinuta de Anca Podoleanu, de la Choice Consulting.
Dupa clarificarea motivelor pentru care au fost reduse sau sistate beneficiile, managerii trebuie sa gaseasca si sa aplice alte modalitati de motivare.
In lipsa unor beneficii materiale, managerii pot fi motivati de promisiuni de recompensare ulterioara si aprecierea formala a rezultatelor, este de parere Mirela Marinescu. In ceea ce ii priveste pe ceilalti angajati, managerii pot recurge la consultarea acestora in deciziile pe care le iau, precum si la aprecierea verbala a rezultatelor acestora.
Angajamentele ferme din partea managementului ca pachetele salariale vor reveni de indata ce situatia companiei o va permite este o alta modalitate de a mentine motivatia angajatilor in limite acceptabile, sustine Alina Anghelescu.
„Angajatiilor trebuie sa li se prezinte si alte aspecte motivationale in afara de cele financiare si ma refer la statutul in cadrul firmei, renumele companiei si colectivul din care fac parte”, a precizat Alina Anghelescu.
O alta recomandare in vederea pastrarii motivarii este ca „managerii sa fie mai prezenti printre angajati pentru a raspunde ingrijorarilor acestora”, crede Anca Podoleanu, care considera, de asemenea, ca un blog unde pot fi postate intrebari pentru management este binevenit in acest context.