Teoretic, comunicarea interna trebuie sa existe in orice companie care are mai mult de un angajat. Insa, deocamdata, companiile locale planifica si gandesc comunicarea cu angajatii in termeni de atingere a unor obiective de business, sau pur si simlu pentru a bifa o alta activitate intr-o „casuta”, a afirmat marti, in cadrul evenimentului PR Week, managing partner-ul The Practice.
Organizatiile apeleaza la aceasta practica cu precadere in momente de schimbare sau de criza.
„Companiile locale au inceput sa faca o comunicare interna planificata, dar nu desteapta. O fac in momente de schimbare, de criza, mai bine zis de post-criza. Insa nu comunica in momente de calm, pentru a armoniza mesajul de marketing transmis public cu cel care ar trebui transmis angajatilor. Nu coreleaza marketingul cu HR-ul”, a subliniat Lungu.
Pot fi angajatii ambasadori reali ai brandului?
Companiile abordeaza 3 tipuri de pozitionari ale brandului: pe produs, pe consumator si pe angajati. Aceasta ultima pozitionare mizeaza pe angajatii care, in relatie cu clientii, comunica valorile brandului, fiind folosita in special de jucatori din servicii si industrii in care interactiunea dintre angajat si client sta la baza deciziei acestuia din urma de cumparare.
„Aceasta pozitionare ridica cele mai mari provocari pentru partea de comunicarea interna. In momentul in care-ti pozitionezi astfel brandul, o simpla campanie de comunicare interna nu e de ajuns. Mai ales in conditiile in care angajatii din Romania isi schimba job-ul foarte des. Se ajunge in situatia in care, la finalul campaniei, un sfert din oamenii pe care brandul a fost pozitionat, si-au schimbat deja angajatorul”, a explicat Lungu.
„Companiile care-si pozitioneaza brandul pe angajati ar trebui sa aiba grija la ce se inhama. E un proces dificil si continuu. E suficient ca un client sa dea peste un angajat suparat. Lipsa de concordanta intre mesajul de pe sticla cu cel real, pe care-l transmite angajatul, are un impact negativ foarte ridicat”, a adaugat aceasta.
Premise pentru o comunicare interna eficienta
Comunicarea interna este eficienta in conditiile in care este simetrica, reiese din studiul Complete Results of the Excellence, prezentat in cadrul PR Week de James Gruning, profesor emerit al Universitatii din Maryland, SUA. Mai exact, managementul companiei este deschis spre comunicarea cu angajatii, ii asculta si le raspunde la intrebari, ofera informatii relevante, altele decat cele pe care si-a propus „oficial” sa le comunice, dar asteapta feedback si il foloseste pentru adaptare la nevoile angajatilor.
Studiul, realizat pe un esantion de 325 de organizatii din SUA, Canada si Marea Britanie a trasat conditiile necesare desfasurarii unui proces de comunicare interna pozitiva, dar si cum ar trebui comunicate angajatilor schimbarile care au loc in organizatie.
Vectorii comunicarii interne eficiente sunt angajati participativi, inovativi, integrati in organizatie, multumiti de jobul prestat, care relationeaza intre ei.
Departamentele responsabile de aceste rezultate sunt cele de PR si HR, care trebuie sa relationeze si sa colaboreze constant si continuu, si un management capabil sa comunice schimbarea, fara sa o impuna.