Romanian
 - 
ro
Cariere

Cel mai important obstacol pentru intemeierea unei afaceri in Romania

08 Dec, 19:21 • Redactia DailyBusiness
Pentru prima dată în cadrul barometrelor EY România dedicate antreprenorilor, educația precară ocupă primul loc în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România. 23% dintre respondenți afirmă acest lucru, față de doar 16% în anul 2016.
Cel mai important obstacol pentru intemeierea unei afaceri in Romania

Răspunsul
indică o conștientizare a importanței educației antreprenoriale
și a lipsei acesteia, fie că este vorba de cea de business, de
obținerea unei finanțări, de marketing, leadership, vânzări sau
alte zone care țin de dezvoltarea unei afaceri de la zero.

Accesul
la finanțare și teama de eșec sunt al doilea, respectiv al treilea
obstacol, resimțite de antreprenori.

Aflat
la cea de a doua ediție,
Barometrul
startup-urilor din România,
realizat
de EY România, Impact Hub și Startarium analizează răspunsurile a
357 antreprenori de startup (fondatori ai unor companii cu vechime
mai mică de trei ani calendaristici).

63% dintre respondenți au
vârsta cuprinsă între 21 și 35 de ani, 33% între 35 și 50 de
ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani. Majoritatea
antreprenorilor chestionați provin din mediul urban (93%) și
activează în diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media
și publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comerț cu
amănuntul (10%). Cei mai mulți respondenți (69%) se află la prima
companie fondată, în timp ce 12% au creat deja cel puțin două
startup-uri până la firma actuală.
Chestionarul
a fost aplicat în perioada 3 august – 31 octombrie 2017.


7
din 10 antreprenori câștigă peste venitul mediu pe lună (venitul
mediu net în luna septembrie 2017 s-a ridicat la 518 euro)

Față
de studiul publicat anul trecut, se observă o creștere a
veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. 73% dintre
respondenți au raportat un câștig lunar de peste 500 euro. A
scăzut procentul celor care câștigau sub 500 euro pe lună – de
la 38% în 2016 la 27% în 2017. În același timp, a crescut numărul
antreprenorilor care obțin între 1000 și 2000 euro lunar ( 25% în
2017 față de 18% în 2016) și al celor cu câștiguri de peste
2000 euro (16% în prezent față de 11% în 2016).


44%
dintre respondenți consideră că mentoratul și discuțiile cu alți
antreprenori sunt principala lor sursă de învățare

Educația
antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin
contactul cu poveștile antreprenoriale

de
succes.
De
aceea, aproape jumătate dintre respondenți au indicat mentoratul și
discuțiile cu alți antreprenori ca fiind principala lor sursă de
învățare (44%).


Totuși,
activitatea de mentorat a scăzut în importanță pe agenda
antreprenorilor maturi, în ciuda faptului că este considerată ca
esențială de tot mai mulți antreprenori de start-up. Această
scădere ar putea fi justificată de contextul generat de o cerere în
creștere pentru acest tip de învățare, care nu mai poate fi
susținută de antreprenorii maturi, în mod special într-o economie
în plină expansiune care lasă mai puțin timp la dispoziție
acestora pentru a se dedica mentoratului.


Soluțiile
de finanțare pentru startup-uri – cea mai eficientă măsură a
guvernului în susținerea celor care vor să demareze o afacere

Antreprenorii
indică patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și
reglementare, dar și de funcționarea instituțiilor statului, drept
cei mai importanți pași ai statului în direcția stimulării și
suținerii celor care își doresc să demareze o afacere. Astfel,
27% consideră că soluțiile de finanțare pentru startup-uri ar
avea cel mai mare impact, în creștere cu 22 de procente față de
anul trecut. 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau
scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% menționează
relaxarea și simplificarea fiscală, iar 4% – predictibilitatea
fiscală.

36%
dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse în promovare

Aproape
4 din 10 antreprenori vor aloca în următorul an cele mai multe
resurse promovării produselor și serviciilor companiei. Promovarea
este urmată de vânzare și distribuție, respectiv de definirea
produsului/serviciului. Operaționalul și HR-ul sunt ultimele zone
de investiții planificate, la fel ca și definirea și optimizarea
modelului de business.

67%
dintre respondenți sunt îngrijorați de obținerea fondurilor
pentru creșterea numărului de angajați

Cele
mai mari provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum
sunt asigurarea fondurilor necesare pentru creșterea numărului de
angajați (67% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect) și
pentru implementarea ideilor de creștere în cadrul startup-ului
(62% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect). În același
timp, antreprenorii se confruntă cu necesitatea creșterii numărului
de angajați și cu o piață a muncii din ce în ce mai provocatoare
pentru angajatori (mai ales că 27% dintre startup-urile respondente
activează în IT și tehnologie). Conform unui studiu Manpower,
piața muncii din România este pe locul trei în lume, după Japonia
și Taiwan, din punctul de vedere al dificultății de a atrage noi
talente.

Zece
ore pe zi dedicate afacerii

Cei
mai mulți antreprenori aflați la început de drum dedică zece ore
afacerii lor în fiecare zi, la fel ca la prima ediție a studiului,
ceea ce înseamnă că lucrează cu 16% mai mult decât angajații cu
normă întreagă din România. Conform Eurostat, angajații români
lucrează în medie 39,8 ore pe săptămână. Deși
cei mai mulți dedică 10 ore afacerii, 7% dintre antreprenori
depășesc limita de treisprezece ore, unii dintre aceștia ajungând
chiar la 20 ore de muncă în fiecare zi, conform răspunsurilor
înregistrate la această întrebare.


44%
spun că mediul fiscal s-a deteriorat în ultimul an

Mediul
fiscal și de reglementare s-a deteriorat în ultimul an în România
pentru antreprenorii de startup, conform a 44% dintre respondenți.
Procentul celor care percep o înrăutățire este cu aproape 50% mai
mare, în creștere de la 30% la 44%, în condițiile în care și
procentul celor nehotărâți a scăzut vizibil (de la 19% la 12%).
Acest lucru marchează faptul că schimbările legislative din zona
fiscală din ultimul an au fost percepute de cei mai mulți dintre
antreprenorii la început de drum ca având un impact negativ asupra
mediului în care companiile își desfășoară activitatea.


Elon
Musk – cel mai inspirațional antreprenor străin. Radu Georgescu –
cel mai apreciat antreprenor român

Cel
mai inspirațional antreprenor străin pentru antreprenorii de
startup este Elon Musk – antreprenor în serie, CEO Tesla Motors și
fondator SpaceX și PayPal. Pe locul al doilea s-a clasat Steve Jobs,
urmat de Richard Branson, Jeff Bezos și Bill Gates, în timp ce Mark
Zuckerberg, fondatorul și CEO-ul Facebook, nu apare în top. Dintre
antreprenorii români, în top 5 se află trei antreprenori care
activează sau au activat în sectorul IT: Radu Georgescu, Florin
Talpeș și Iulian Stanciu. Se observă o schimbare majoră în
opțiunile antreprenorilor față de acum doi ani, cei mai mulți
(51%) indicând ca modele antreprenori mai puțin cunoscuți sau
antreprenori care le sunt mentori și cu care au o relație mai
apropiată.

Prin
studiile dedicate ecosistemului antreprenorial, ne propunem să
contribuim la identificarea celor mai presante probleme pentru
antreprenori. Scopul final este acela de a sprijini creșterea
competitivității ecosistemului antreprenorial românesc. Și aici
mă refer la îmbunătățirea celor cinci piloni ai dezvoltării
antreprenoriatului pe care noi îi măsurăm în fiecare an:
fiscalitate și reglementare, accesul la finanțare, cultura
antreprenorială, educația antreprenorială și ajutorul coordonat
în cadrul sistemului. Economiile cu un ecosistem antreprenorial
dinamic și competitiv vor fi marile câștigătoare ale noului
context global. Ele vor fructifica oportunitățile create de
mega-tendințe, acele tendințe care vor transforma piața muncii,
companii, industrii și economii întregi în anii următori,

spune Alexandru Lupea, Lider al departamentului de audit, EY România.

Suntem
alături de antreprenorii la început de drum din 2012, prin toate
inițiativele și programele Impact Hub Bucharest. Începând din
2016, prin lansarea Startarium, o inițiativă Impact Hub și ING,
oferim antreprenorilor din toată țara acces la resurse de învățare,
validare a ideii de afaceri precum și finanțare prin crowdfunding.
Un demers precum Barometrul Startup-urilor din România este foarte
important pentru ecosistemul antreprenorial și oferă o imagine de
ansamblu asupra tendințelor și evoluției așteptărilor
antreprenorilor români. Cu toții putem fi atenți la mesajele pe
care le primim și să adaptăm oferta de servicii pe care le oferim
astfel încât să răspundem mai bine nevoilor unei noi generații
de antreprenori,

a declarat Oana Craioveanu, CEO și Co-fondator Impact Hub Bucharest.

Urmărește Daily Business pe Google News