„Daca in 2007 grupul Ascendis a inregistrat venituri din training si consultanta de 3 mil euro, pentru 2008 am estimat o cifra de afaceri de 4 mil euro. Aceasta cifra o vom depasi pana la sfarsitul anului, iar rata de profitabilitate pentru 2008 se va mentine in jurul a 20%. Pentru anul 2009 estimam ca vom avea o cifra de afaceri de 5 mil euro”, a afirmat Opris.
Potrivit acestuia, anul 2008 a fost un an de crestere pentru piata de training, estimand aceasta evolutie la un ritm de circa 25% fata de 2007, pana la 40 de milioane euro.
„Cresterea s-a inregistrat in toate domeniile, insa in continuare sectorul financiar bancar si cel de IT&C au fost dominante pe piata de training”, a declarat Opris, adaugand ca anul 2008 a fost cel mai bun pentru Ascendis, care si-a crescut cifra de afaceri cu 33%.
Piata de training din Romania, sub asediul crizei
Desi in primele 3 trimestre ale anului furnizorii de training si-au crescut afacerile, fara sa simta vreo influenta a crizei economice globale, in ultimul trimestru al anului lucrurile s-au schimbat.
„In T4 din 2008 au aparut primele programe de training ce au fost amanate sau anulate ca urmare a turbulentelor de pe piata. Au fost afectate in special programele masive de training cu bugete mari de peste 200.000 euro – 300.000 euro”, a precizat specialistul Ascendis.
Cu toate acestea, a continuat Marius Opris, acest trimestru a fost cel mai bun din istoria Ascendis, compania reusind sa compenseze anularea unor programe cu altele nou atrase.
„Noi suntem optimisti si estimam ca anul viitor piata de training va continua sa creasca, insa la un nivel inferior celei din anul acesta. Aceasta inseamna ca piata de training va continua tendinta de consolidare, iar companiile de training ce au rezultate se vor afirma si mai puternic si isi vor creste cota de piata”, a adaugat Opris.
„Totusi, pentru 2009 se anunta nori negri asupra pietei de training locale. Companiile, desi considera strategic domeniul dezvoltarii umane, vor fi nevoite sa reduca din bugete si sa isi maximizeze valoarea obtinuta prin training. Nu isi mai permite nimeni esecuri si programe de training care nu aduc cresteri de productivitate si competenta”, a mai precizat acesta.
Potrivit reprezentantului Ascendis, exista semnale clare potrivit carora marile companii vor ingheta sau anula o parte din programele de training chiar daca sunt bugetate si semnate.
„Cu toate acestea, exista speranta si oportunitati, iar noi credem ca piata va creste sprijinita de doua surse: fonduri europene si administratia publica”, a subliniat Opris.
„Aceasta ar putea insemna ca piata, sustinuta de companii private, se va mentine sau, chiar daca va scadea usor, va fi compensata de cele 2 surse”, a adaugat partenerul Ascendis.
„Estimam cresterea undeva la 10% pentru 2009 insa lucram pe mai multe scenarii inclusiv unul de scadere.Turbulenta este atat de mare incat suntem pregatiti pentru orice. Bine pentru Romania ar fi ca, in ciuda crizei, bugetele alocate trainingului sa ramana importante intrucat avem decalaje mari in ceea ce priveste dezvoltarea umana fata de alte piete mai asezate”, a conchis Opris.
Printre cei mai importanti furnizori de programe de training din Romania se numara Achive Global, TMI, Trend Consult, Codecs, sau Horvath&Partners.