Brainspotting, firma de recrutare in domeniul IT, detine in prezent o baza de 13 angajati, din care 8 au fost recrutati in ultimii 2 ani. Posturile cele mai cautate in cadrul firmei sunt cele de junior HR consultant (recrutare) si consultant HR, dupa cum a explicat Mihai Moghior, managing partner al Brainspotting.
Cresterea unei companii de HR trebuie sustinuta prin angajari.
„Pana la sfarsitul acestui an, estimam ca vom mai angaja doua persoane care sa se ocupe de vanzari si o persoana pe postul de consultant”, a afirmat Mihaela Perianu, managing partner Aims.
„Momentan, departamentul nostru de recrutare este format dintr-un senior consultant, un consultant si reasearch-eri. De asemenea, Aims are si un departament de leasing si payroll, format din contabili, contabili experti, director financiar, iar anul acesta vrem sa formam si un departament de vanzari”, a mai spus Perianu.
In opinia Mihaelei Perianu, avand in vedere numarul relativ mic de angajati ai unei companii din industria de resurse umane, distributia angajatilor pe criterii de experienta nu este relevanta. Din cele 2 angajari facute deja in acest an in cadrul Aims, unul din posturi a fost pentru o pozitie de specialist si una pentru entry level.
In cazul firmei George Butunoiu, nu exista angajati la entry level, ci doar seniori, „situatie care va fi la fel si in 2008 si in vecii vecilor”, dupa cum a explicat proprietarul companiei.
[quote=George Butunoiu, proprietar firma de HR]Middle-managementul din cadrul companiei are salarii lunare intre 1.000 si 2.000 de euro net, iar cei de la low si entry level – intre 400 si 600 de euro[/quote]
In 2007, Brainspotting a efectuat recrutari proprii prin intermediul anunturilor postate pe site-ul companiei si pe site-urile de joburi, dar si prin intermediul recomandarilor primite de la colaboratori. Pentru 2008, recrutarea angajatilor se va face preponderent prin recomandari, dupa cum a explicat Mihai Moghior, managing partner al companiei.
„Avand in vedere domeniul nostru de activitate, precum si prezenta in piata de 16 ani, in recrutarea propriilor angajati am folosit reteaua de contacte si abordarea directa”, a explicat Mihaela Perianu de la Aims.
Pe de alta parte, firma omonima a lui George Butunoiu a recrutat doar prin direct search, situatie care nu se va schimba niciodata, dupa cum a precizat Butunoiu.
In cazul Brainspotting, 30% din angajati se situeaza la nivelul entry, iar restul de 70% sunt persoane cu experienta in domeniu. Circa 50% din angajatii Brainspotting au vechime intre 3-7 ani in cadrul firmei.
„La Aims, ponderea celor de nivel entry este destul de redusa, respectiv aproximativ 20% din totalul angajatilor, restul sunt oameni cu experienta in resurse umane”, a spus Mihaela Perianu.
Butunoiu a explicat ca persoanele care fac recrutarile, consultantii, sunt numai seniori si daca iau in calcul si support stafful, atunci ponderile ar fi egale, de cate o treime pentru seniori, middle si low/entry.
„In firma noastra, HR-ul este orientat mai mult catre client, adica oferim servicii externe de HR, de care beneficiaza clientii, insa HR-ul intern a avut o pondere semnificativa in ultimul an datorita schimbarilor organizationale care au intervenit si a asezarilor proceselor in firma noastra”, a spus Moghior de la Brainspotting.
La un numar sub 50 de angajati nu este justificata existenta unei functii separate de HR. „In companiile de Resurse Umane, top si middle management-ul companiei are si atributii de HR”, a spus Perianu de la Aims.
George Butunoiu a explicat ca nu stie ce probleme pot aparea in cadrul departamentului de HR intern al unei firme specializate pentru simplul motiv ca „firma George Butunoiu nu are asa ceva”.
In opinia lui Moghior, singura diferenta dintre departamentul de HR al unei firme specializate si cel al unei companii este faptul ca departamentul celor din urma furnizeaza doar servicii de HR la nivel intern.
Conform lui Perianu, principala problema de HR intern este recrutarea oamenilor noi, deoarece e „foarte dificil sa gasesti persoane cu experienta in business si cu abilitati de consultanta, dar din fericire, alte probleme de HR nu am avut”, a spus Perianu.
[quote=Mihai Moghior, managing partner al Brainspotting]Salariile reprezinta aproape 70% din cheltuielile firmei. Pentru bugetul de training si pregatire am alocat circa 600 de euro per angajat in 2007[/quote]
George Butunoiu a explicat ca firma sa de HR nu are buget de HR intern, pe motiv ca nu are departament intern de resurse umane.
In 2007, rata de fluctuatie a angajatilor din Brainspotting s-a situat la 25%. „A intervenit in timpul unei perioade de schimbari in firma, de asezare, dupa 5 ani in care firma a fost doar in crestere. In prima jumatate a lui 2008, fluctuatia a fost de 10%, insa pana la sfarsitul anului avem asteptari de eliminare a ratei de fluctuatie”, a precizat Moghior.
Aims a avut in 2007 o fluctuatie de personal de 10%, iar in prima jumatate a anului 2008 nu a avut deloc fluctuatie de personal, a spus Mihaela Perianu.
Firma George Butunoiu a inregistrat in 2007 o fluctuatie de 30% numai pe entry level, procent mentinut in estimarile lui Butunoiu si pentru acest an.
„Important este sa faci tot posibilul sa retii talentele, sa nu ajunga nici macar sa aiba cea mai vaga intentie de a pleca. In cazul nostru, cu toate ca am avut o fluctuatie destul de mare anul trecut, de 25%, clientii nu au avut de suferit. Au fost anumite perioade in care volumul activitatii a generat supra-incarcare, insa doar punctual”, a spus Moghior de la Brainspotting.
„A fost depus un efort suplimentar pentru cresterea de noi juniori, iar cei care au plecat au fost fie cu performante slabe, fie cu probleme de atitudine, in general persoane cu mai putin de un an experienta”, a adaugat acesta.
In opinia lui Moghior, Brainspotting are in momentul de fata o echipa motivata, iar daca ar pleca oricare dintre membrii acestei echipe, atunci si firma si clientii ar avea de suferit.
Moghior a precizat ca „este important sa avem grija de noua generatie, pentru ca sunt oameni valorosi, care au facut progrese semnificative si pe care incepem sa ne putem baza. Daca ar pleca dintre acestia, atunci s-ar crea o diferenta destul de mare intre generatia de seniori si cea de juniori, lucru care poate fi remediat abia intr-un an sau mai mult”.
Conform lui Perianu, fluctuatia de personal la nivel de partener/top management are impactul cel mai mare. Un impact mare are plecarea oricarei persoane care are multi clienti fideli cu care lucreaza de multi ani.
[quote=Mihaela Perianu, managing partner Aims]Este foarte importanta fidelizarea oamenilor de baza intr-o companie de HR. Ma refer la acei 20% din angajati care aduc 80% din rezultate[/quote]
Butunoiu a explicat ca fluctuatia din departamentele de support staff este putin vizibila pentru clienti, la fel si efectele. „In cazul consultantilor, insa, e destul de neplacut, asta are efect imediat si puternic asupra clientilor si asupra businessului”, a spus acesta.
Aims opereaza cele mai multe recrutari in domeniul de retail, real estate, manufacturing si asigurari. Firma, infiintata in 1992 in Bucuresti si extinsa in 1994 in Timisoara si in 2001 in Brasov, are o baza de 28 de angajati in birourile din Bucuresti si Timisoara.
Firma George Butunoiu a recrutat in 2007 aproximativ 50 de angajati in domeniul serviciilor financiare, si estimeaza acelasi numar si pentru 2008. Compania are 12 angajati.
Firma de recrutare in domeniul IT Brainspotting detine in prezent o baza de 13 angajati.