Presiunea pe preturi
este cel mai mare risc mentionat de companii pentru 2013.
Echipele de
top management au admis ca va trebui sa identifice noi cai pentru a
obtine profit, ca sa poata face fata scaderilor inregistrate in
pietele dezvoltate.
Acest fapt este reflectat si de orientarea
companiilor catre inovatie si catre pietele emergente pentru
generarea de noi oportunitati. Aceasta stare de lucruri contrasteaza
cu cea din anul 2011, cand companiile erau concentrate pe riscurile
asociate masurilor de reglementare si de conformitate, iar cele mai
importante oportunitati erau generate de executarea strategiilor lor
operationale.
Datorita evolutiilor
anemice in cresterea pietei si competitiei acerbe la nivelul
preturilor, companiile din pietele dezvoltate s-au orientat catre
piete noi, in care sa poata fructifica oportuntati de extindere, mentioneaza raportul Ernst & Young.
Insa, pentru a exploata potentialul pietelor cu crestere rapida,
companiile trebuie sa puna in balanta oportunitatile de aici cu
propriul lor nivel de toleranta la riscuri. Important este nu atat
cum intra in aceste piete, ci cum le cuceresc.
Agilitatea
operationala
Nivelul ridicat al
salariilor si al costurilor de productie, precum si noile masuri de
reglementare tot mai stricte impuse in diverse sectoare ii determina
pe respondenti sa plaseze pe locul doi riscul asociat nevoii de
control al costurilor si presiunii tot mai mari pe profit.
Astfel,
companiile sunt nevoite sa ia decizii tot mai drastice in privinta
costurilor, fara sa afecteze, insa, standardul produselor sau
serviciilor lor.
Pentru organizatiile
multinationale, gasirea unui nou echilibru intre dorinta de a ramane
competitive la nivel de pret in pietele lor cheie si regandirea
dintr-o perspectiva globala a costurilor, dar si a localizarii
unitatilor lor operationale poate crea oportunitati.
Prin urmare,
agilitatea operationala a devenit cruciala pentru supravietuire si
dezvoltare in conditiile unei economii globale volatile.
Acest fapt
este mentionat de respondenti ca fiind a doua mare oportunitate de
business din acest an. Pe prima pozitie se
plaseaza oportunitatea reprezentata de inovatie, mai ales in cadrul
pietelor in crestere rapida, atat in ceea ce priveste produsele si
serviciile cat si operatiunile.
Acest fapt este reflectat de
cresterea cheltuielilor alocate cercetarii si dezvoltarii, care sunt
de patru ori mai mari in pietele emergente comparativ cu cele
dezvoltate.
Organizatiile
inovative isi definesc o cultura si stabilesc reguli prin care
promoveaza si recompenseaza in mod sistematic inovatia.
O viziune
clara asupra importantei inovatiei a devenit un factor cheie pentru
orice afacere. Contributiile externe, cum ar fi parteneriatele
comerciale sau academice, pot fi, de asemenea, de folos, mai ales ca
inovatia apare de multe ori in urma networking-ului si aparitiei unei
mase critice.
Social media: vazuta
ca oportunitate de business
Companiile adopta acum si canale de
marketing emergente, cum ar fi social media, care se claseaza pe
locul patru intre cele mai importante oportunitati pentru afaceri,
urcand de pe locul opt, detinut in 2011.
Aceasta perceptie este
prevalenta in randul companiilor care opereaza in piete cu crestere
rapida, insa exista inevitabil si riscuri asociate.
Tehnologiile
emergente sunt inca percepute ca fiind pe locul 9 in topul celor
mai importante 10 riscuri, desi au coborat de pe pozitia a cincea,
ocupata in 2011.
Atunci cand companiile se gandesc la
tehnologii emergente, exista pericolul ca ele sa piarda din vedere
riscurile asociate.
In ciuda pasilor facuti de companii in domenii
precum virtualizare, cloud computing, social media, mobilitate si
alte tehnologii emergente, acestea raman in continuare in urma cu
implementarea unor masuri de securitate a informatiei, creand o bresa
care continua sa se largeasca.
Reglemetarea si conformitatea:
Integrate in modelul de business
Din perspectiva
macro, rolul tot mai important al guvernelor in economie este acum
perceput drept al saselea cel mai important risc cu care se confrunta
companiile, urcand de pe locul sapte, detinut in 2011.
Aceasta
perceptie este determinata, in parte, de reglementarile din ce in ce
mai stricte, in special in sectorul financiar, dar este, de asemenea,
predominant in piete cu crestere rapida, unde guvernele au un rol din
ce in ce mai activ. Acest lucru poate remodela natura competitiei.
In
China, spre exemplu, anumite multinationale sunt obligate sa lucreze
in parteneriat cu firme locale, statul cautand sa sustina baza
industriala locala. Ca rezultat, politicile guvernamentale si
mentinerea unor relatii bune cu guvernul sunt tot mai importante
pentru companii.
Domeniul masurilor de reglementare si
conformitate este listat ca al saptelea cel mai important risc la
care sunt expuse companiile, coborand de pe primul loc pe care era
clasat in 2011.
Insa asumarea extinsa a responsabilitatii de catre
companii in lumea post-criza genereaza, pe de alta parte, si
oportunitatea de a valorifica mai bine programele de CSR si cele
menite sa atraga increderea publica. Acesta este un risc nou intrat
in clasament, situat pe locul opt.
Multi investitori institutionali
cer acum mai multa transparenta in subiecte legate de protectia
mediului si sfera sociala, ceea ce poate afecta viabilitatea
investitiilor pe termen lung.
In
practica, acesta schimbare in gandire este destul de vizibila – s-a
trecut de la o perceptie retrospectiva a riscurilor la o viziune
prospectiva.
Companiiile incearca acum sa inteleaga ce reglementari
le afecteaza afacerile si sa gaseasca modalitati de a gestiona si
controla aspectele de conformitate in fiecare piata, ca parte a unui
”model de business de zi cu zi”, pentru a mentine costurile
scazute, in contrast cu abordarea fiecarei reglementari ca fiind un
proiect special.
Perspective pentru
urmatorii 2 ani
Privind catre 2015, „studiile noastre arata o intelegere mai buna din partea companiilor,
nu numai in privinta potentialului scazut al afacerilor lor pe termen
lung in pietele dezvoltate, dar si in ceea ce priveste expunerea lor
mai mare la o economie globala si la piete mai volatile”, spun cei de la Erns & Young.
La randul
sau, aceasta noua stare de fapt atrage dupa sine mai multe riscuri si
oportunitati, pe care companiile trebuie sa le abordeze in mod activ
si sa le includa in planificarile lor. Cum multe dintre economiile
importante sunt strans interconectate, asteptarea unui sfarsit al
incertitudinii economice globale nu mai este o optiune.
Studiul ”Business
Pulse: Exploring the top 10 risks and opportunities in 2013 and
beyond” are la baza interviuri realizate cu manageri de top din 641
de companii din 21 de tari. Studiul este cel mai recent din seria
inceputa in 2008 cu scopul de a cartografia oportunitatile si
riscurile din business la nivel global.