Editura Codecs
Colectia Top Management
Pret 35 lei
Titlu original: Leadership Coaching – From personal insight to organisational performance
Cartea intr-un minut:
Coachingul este o invitatie adresata managerilor sa „povesteasca” modul cum percep activitatea lor in cadrul organizatiei, sa utilizeze conversatia si colaborarea pentru a-si reformula discursul despre sine si pentru a transforma potentialul lor profesional in realitate. Accentul se pune pe nevoia de a ajunge la o intelegere profunda a managerilor, care trebuie sa cuprinda istoria personala si inconstientul si sa faca legatura intre intuitiile personale si schimbarile practice.
Cronica DailyBusiness
Modelul ACE FIRST este folosit de un coach pentru schimbarea individuala. Cuprinde opt aspecte ACE (Actiuni, Cognitii, Emotii) si FIRST (Focalizare, Intentii, Rezultate, Sistem, Tensiune) care arata modul in care tinde sa se perpetueze tipare de comportament deja inradacinate.
Pentru a se putea schimba, o persoana trebuie sa fie, de obicei, atenta la ceea ce face, sa fie constienta de experienta pe care o traieste. De exemplu, un manager poate avea obiceiul de a reactiona la remarcile critice prin retragere in sine si printr-un sentiment de deprimare. In cazul in care consecintele nu sunt cele dorite, managerul se va simti motivat sa schimbe tiparul. Cea mai mare putere formatoare o au de obicei experientele avute in copilarie, in raport cu parintii. In afara cunoasterii de sine constiente, suntem controlati de tiparul prestabilit al reactiei noastre la stimuli.
Procesul de coaching LASER (Learning, Assessing, Story-making, Enabling, Reframing) se refera la crearea si intretinerea unui spatiu al invatarii, la strangerea si evaluarea informatiilor, crearea unei conjecturi despre ce se intampla si de ce, identificarea factorilor care permit schimbarea si a celor care o limiteaza si efectuarea unor interventii utile pentru facilitarea schimbarii. Spatiul invatarii poate fi descris ca un spatiu potential, el deschide calea spre noi moduri de cunoastere rationala si afectiva a sinelui si a celorlalti, face posibila tranzitia de la un anumit set de certitudini si comportamente la modalitati noi de a se concepe pe sine si pe ceilalti.
Coachul ia in considerare sase domenii ale experientei unui manager. Primele trei, rolul, aptitudinile si contextul organizational, furnizeaza o perspectiva concreta si relevanta pentru activitatea managerului. Celelalte trei aspecte se refera la elementele mai personale ale experientei de viata: circumstantele personale, relatiile interumane si sanatatea fizica.
La baza conceptului de constructie narativa, cea mai importanta etapa a procesului LASER, este accentul pus pe doua directii: necesitatea ca indrumatorul coach sa ia in considerare perspective multiple si aceea de a vedea constructia narativa ca decurgand din conversatia purtata intre coach si manager.
Faza primara a situatiei in care se poate gasi un manager si la care multi raman este managementul tranzactional care se caracterizeaza prin focalizarea pe rezultate si nu pe relatii. Spatiul de acasa este vazut ca locul potrivit pentru relatiile interpersonale, iar mediul de la birou este locul unde „se fac lucruri”.
In cazul leadershipului docil, managerii se arata grijulii si atenti si isi doresc intens sa li se recunoasca meritele. Ei pot sa fie timizi si sa aiba nevoie sa-si dezvolte capacitatea de autonomie, ceea ce presupune sa fie mai asertivi si mai pregatiti sa infrunte divergentele cu ceilalti.
In cazul leadershipului sfidator, managerii se arata independenti si autoritari si pot adopta o atitudine critica fata de cei din jur. Chiar daca ambitia si intransigenta lor pot duce la indeplinirea obiectivelor propuse, ei au tendinta sa provoace rezistenta si frustrare din partea celorlalti.
In cazul leadershipului autentic, managerii sunt flexibili, adaptandu-si stilul in functie de caracteristicile celor cu care au de-a face si in functie de circumstante, asigurand echilibru intre sprijin si presiune. La leadershipul autentic nu se poate ajunge decat trecand prin celelalte stadii din ciclul relational, respectiv cel tranzactional, cel docil si cel sfidator.
Competentele de baza pentru un coach sunt legate de trei domenii: domeniul psihologic, cel al vietii organizationale si dezvoltarea relatiilor.
Pot fi identificate cinci aspecte ale dezvoltarii unei relatii de coaching: gestionarea asteptarilor si crearea unui raport de afinitate, gasirea unei explicatii pentru blocajele constiente si inconstiente care impiedica schimbarea, identificarea lor si aducerea la suprafata, recunoasterea explicita si normalizarea sentimentelor si convingerilor, constientizarea viziunilor personale si schimbarea comportamentului.