Acest indicator analizeaza rentabilitatea capitalului uman, masurata ca
fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetara
(fie ea euro, dolar american sau leu) platita de angajator sub forma de
remunerare.
In datele pe 2009 ale aceluiasi studiu era prezentata o crestere a rentabilitatii angajatilor pe plan local, unul dintre motive fiind politica agresiva de restructurari a companiilor.
„In actualul context economic, cele mai multe
companii din Romania s-au confruntat cu o deteriorare a rezultatelor
financiare. La aceasta s-a adaugat si o usoara majorare a costurilor cu forta de
munca, pe masura ce multe dintre companii au abandonat practicile de munca neplatita
sau de angajare cu norma redusa, care au fost utilizate pe scara larga in
perioada de apogeu a crizei”, a declarat Peter de Ruiter (foto), partener si lider al departamentului de consultanta fiscala si juridica, PwC Romania.
„Prin urmare, rentabilitatea medie a capitalului
uman in Romania a scazut in mod semnificativ in 2010. Acesta este un semn de ingrijorare
cu privire la competitivitatea Romaniei, iar companiile locale ar trebui sa se
concentreze pe imbunatatirea rezultatelor financiare si a productivitatii muncii,
pentru a mentine atractivitatea Romaniei ca destinatie de investitii in Europa
Centrala si de Est”, a mai spus Peter de Ruiter.
Costurile cu forta de munca raportate la costurile
totale ale companiilor au crescut cu 10%, de la 9,26% in 2009, la 10,13% in
2010. Cu toate acestea, costurile cu forta de munca din Romania se mentin in
continuare scazute in comparatie cu cele
din Europa de Vest.
Aceste evolutii au adus rentabilitatea capitalului uman din Romania (1,34)
aproape de media din Europa Centrala si de Est (1,36). S-a mentinut insa un
avantaj semnificativ in comparatie cu Europa de Vest (1,17).
„Dupa o cvasi-inghetare a ratei de recrutari
externe in 2009, companiile din Romania au inceput din nou sa recruteze
personal din afara organizatiei pentru toate pozitiile, rata de recrutare
externa dublandu-se in 2010 fata de 2009 (14,1% si respectiv 6,7%)”, a mentionat Peter de Ruiter.
„Aceasta
este inca o dovada ca firmele autohtone au depasit mentalitatea de supravietuire
din perioada crizei din 2009 si au inceput sa-si refaca efectivele. Cu toate
acestea, in conditiile in care perioada tulbure din punct de vedere economic se
pare ca se va prelungi, este important pentru companiile locale sa ramane suple
si agile si sa pastreze un control ferm asupra costurilor”, a adaugat reprezentantul PwC.
O serie de alte masuri specifice de Resurse Umane,
incluzand aproape dublarea numarului de ore de training per angajat, care a
ajuns acum la 25 ore/angajat pe an si care astfel depaseste cifrele similare din
Europa Centrala si de Est, au dus la cresterea angajamentului fortei de munca,
element de asemenea masurat in studiu prin intermediul ratei absenteismului si
a rotatiei de personal.
Analizand structurile organizationale, raportul observa
o crestere cu 38% a numarului de angajati alocati la un manager. In privinta
departamentului de Resurse Umane, s-a remarcat de asemenea cresterea numarului
de angajati alocati la un responsabil Resurse Umane, acompaniata de o optimizare cu 15% a costurilor departamentale proprii.
Studiul „Saratoga Romania 2011” este realizat pe baza datelor
colectate de la 81 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicatii
si tehnologie, produse industriale, industria farmaceutica, industria bunurilor
de larg consum si sectorul bancar).