Articol scris de catre Dana Burghel, executive director la compania Learning About
Ei bine, pe vremuri de criza, oamenii si corporatiile deopotriva tind sa se intoarca catre ce a mers bine in trecut si sa aplice si acum. Insa ce era valabil acum 10 ani, de exemplu, nu prea mai functioneaza in prezent. Lucrurile s-au schimbat si se schimba cu o viteza din ce in ce mai mare.
Tot acum, mai mult ca oricand, se incearca, din rasputeri as putea spune, solutiile pompieristice: taierea bugetelor (de consumabile, de PR, de training, de marketing etc), solutii rapide pentru situatii de urgenta sau chiar reduceri de personal. Insa aceste solutii nu sunt tocmai cele mai inspirate. Un studiu recent a aratat ca ceea ce face marea majoritate a companiilor pe timp de criza – cut! cut! cut! – functioneaza numai pe o perioada de timp extrem de scurt, aceste companii fiind cele care isi revin cel mai greu dupa perioadele de criza.
Daca la intrebarea despre criza tocmai am raspuns :), sa ne intoarcem la „Avem o echipa. Ce facem cu ea?”
Este evident ca poti avea echipe motivate atunci cand lucrurile merg bine, insa acelasi lucru se poate intampla si pe vremuri de criza. Iti trebuie insa focus, consolidare si implicare. In mod surprinzator, criza poate crea echipe motivate, deoarece le poate aduce un argument in plus pentru a lucra impreuna, a se alinia catre obiectivul final si a se implica. Ideea „Noi am facut asta si ne-a iesit atunci cand ne era cel mai greu!” este un motiv de mandrie si motivatie pentru multe echipe. Iar acestea sunt echipele care ies cel mai repede din criza. Daca exista ideea de „ne pasa!” si „impreuna” atunci multe lucruri surprinzatoare se pot intampla! Mai ales in criza!
Acum este momentul in care tot ceea ce este mai bun din fiecare iese la iveala. Acum este momentul in care, daca stim cu adevarat ce il motiveaza pe fiecare in parte, si nu doar banuim, sa ne consolidam echipa. Iar o echipa care functioneaza pe baze solide va fi o echipa motivata, creativa, productiva.
Acum este momentul in care trebuie sa ne uitam la echipa noastra si sa-i folosim potentialul la maxim, in sensul bun al cuvantului. Si o sa va dau un exemplu.
Amazonul este cel mai mare fluviu din lume. Bazinul lui colecteaza o cincime din totalul apelor curgatoare ale globului si, datorita volumului foarte mare de apa care se varsa in Oceanul Atlantic, se poate gasi apa potabila la multi kilometri distanta fata de tarm. Insa multi dintre marinarii secolului 16 nu stiau acest lucru, iar daca se aflau in larg, intr-o zona calma, fara curenti si ramaneau fara apa, multi dintre ei recurgeau la masuri extreme, cand solutia era chiar sub nasul lor: puteau cobori galetile in ocean pentru a avea apa potabila.
Ce lectie de leadership! Pe timp de criza, cand cei mai multi prefera solutiile pompieristice, cel mai bine ar fi sa „coborati galetile” in randul angajatilor si sa cautati solutii in interior. Veti fi surprinsi ce creativi pot fi oamenii vostri!
O echipa in care solutiile vin din interior, in care exista acceptat consimtamantul liber, unde „sunt de acord” sau „nu sunt de acord” se pot spune la fel de usor ca „buna ziua” si implica si responsabilitatea de dupa, acea echipa este una in care implicarea si motivatia sunt o a doua natura.
Iar daca vreti sa stiti in ce stadiu este echipa voastra, raspundeti sincer la cateva intrebari:
– Cum se iau decizii in echipa ta?
– Echipa chiar ia decizii sau exista doar iluzia unei alegeri?
– Ce stii tu ca si leader despre perceptiile echipei? Stii in ce cred ei cu adevarat? Ce-i anima si ce-i motiveaza?
– Ce s-ar intampla daca fiecare si-ar spune liber parerea si ar veni cu solutii inovative? Ar fi haos sau ai avea o echipa motivata?
– Ce decizii ale tale fac ca echipa sa se implice cu adevarat? Dar cand simti ca nu se implica, ce decizii ai luat?
In general, in viata de zi cu zi, in timpul conversatiilor noastre (mai ales cu noi insine) 80% reprezinta solutii si numai 20% reprezinta intrebari. Incercati sa schimbati procentele: 80% intrebari si 20% solutii. Cand iti este cel mai greu si nu vezi nicio solutie trebuie sa incepi prin a-ti pune foarte multe intrebari, nu sa te straduiesti sa gasesti raspunsuri sau solutii. „Question everything!” exact cum spunea Einstein.
Schimbati-va intrebarile si veti avea rezultate diferite!