„Daca in cursul anului trecut am inregistrat si cazuri in care o companie a oferit dublu unui angajat fata de ceea ce avea la actualul angajator, anul acesta procentul pare sa nu depaseasca 20-25% fata de pachetele actuale detinute de managerii urmariti”, este de parere Corina Diaconu, managing directorul firmei de resurse umane ABC Human Capital.
Mai mult decat atat, cei tentati totusi de schimbarea angajatorului ar trebui sa tina cont de faptul ca si concurenta, acele companii pe care le au in vizor pentru un potential nou job, trebuie sa faca fata crizei financiare, a mai spus Diaconu.
Acestea ar fi doua motive pentru care rata de fluctuatie a personalului companiilor din Romania a scazut considerabil o data cu noua conjunctura economica, pentru toate nivelele organigramei unei companii: low, middle si top management, explica Diaconu.
„Angajatii sunt mult mai precauti cu privire la luarea deciziilor de schimbare a locului de munca. Aceasta atitudine se explica prin multitudinea de schimbari de pe piata fortei de munca, schimbari generatoare de instabilitate, precum si prin lipsa de perspectiva a companiilor”, a afirmat Diaconu.
Viorel Apetrei, managing partner si trainer al companiei MTW Romania, sustine ca rata de fluctuatie determinata de plecarile voluntare a scazut sub 10% la nivelul de middle management si top management, fata de ponderea de 15% anul trecut.
„Prudenta angajatorilor de a oferi noi joburi pe piata a determinat o schimbare de abordare, cei care sunt in pozitii manageriale au devenit mult mai rezervati in ceea ce priveste o posibila schimbare a jobului”, a declarat Apetrei.
In ceea ce priveste fidelizarea angajatilor in aceasta perioada, aceasta este mult mai simplu de indeplinit, chiar si cu resurse financiare reduse.
„Un angajat prefera sa ramana intr-o companie fara posibilitati financiare prea mari, dar care ii asigura totusi stabilitatea locului de munca„, a opinat managing directorul Abc Human Capital.
„Pentru acele companii care depun insa eforturi de fidelizare a propriilor angajati, s-au schimbat pachetele de atragere si retentie a acestora: de la traininguri costisitoare, bonusuri consistente si vacante platite de firma, s-a trecut la garantarea stabilitatii locului de munca si cresteri salariale de maxim 10%”, a adaugat Diaconu.
Salariu de top manager in criza: cu 20%-30% mai mic
Criza a operat schimbari si la nivelul executivilor de top. Din motive de reduceri de costuri sau ajustari la nivel de fluctuatie leu-euro, salariile incasate de managerii de top s-au diminuat in aceasta perioada cu procente cuprinse intre 20%-30%, potrivit Madalinei Uceanu, directorul executiv companiei de resurse umane Aims.
„Nu cred ca exista angajati de top foarte dispusi sa isi schimbe angajatorul in aceasta perioada. Pentru cei care decid sa faca aceasta schimbare acum, decizia a fost luata de mult in general, se intimpla doar ca presiunea care apare in aceasta criza sa forteze actiunea propriu zisa”, a afirmat si Uceanu.
In plus, a subliniat managing directorul Aims, contraofertele nu sunt la ordinea zilei in perioada aceasta, iar sansele unui angajat in aceasta perioada sa obtina o oferta mai buna sunt in general foarte mici.
„Daca anul trecut aceasta era o practica a pietei, in 2009 aceste situatii practic au disparut”, a comentat Madalina Uceanu.
Exista organizatii care, in ciuda dificultatilor financiare carora trebuie sa le faca fata, si-au „menajat” financiar o parte din personal.
„Desi nivelul bugetului salarial al companiilor s-a diminuat, in cazul angajatilor indispensabili scaderea nu s-a resimtit, acestia fiind inclusi printre cei putini care au primit o parte din bonusul aferent activitatii anului trecut”, a precizat sefa Aims.
Cum arata CV-ul si in ce sunt specializati cei mai „vanati” angajati in aceasta perioada?
Potrivit lui Diaconu, candidatii bine pregatiti, cu o bogata expertiza in CV si care se remarca prin stabilitate si seriozitate reprezinta in continuare tiparul celor mai „vanati” angajati.
„Actuala criza economica nu a schimbat radical profilul celor mai buni candidati, ci doar a adaugat in plus cerinte legate de asteptari salariale mai reduse, disponibilitate la un program prelungit si asumarea unui numar mai mare de task-uri. Candidatii buni sunt greu de gasit oricand, iar criza nu face decat sa ii tina si mai bine ‘ascunsi’ in organizatiile in care activeaza deja”, a spus Diaconu.
Cei mai cautati specialisti de catre concurenta sunt si in aceasta perioada angajatii din IT, finante, contabilitate si vanzari, este de parere la randul ei Isabella Berghoffer, managing director Royalty Jobs International.
FMCG si Pharma continua angajarile, chiar daca nu la aceeasi rata ca in 2008, a precizat si Viorel Apetrei.
Abc Human Capital, companie de resurse umane, fondata in 2005, ofera servicii de outplacement, recrutare, selectie, headhunting si calcul salarial. De-a lungul timpului, compania a avut in portofoliu clienti ca Orange, Quadrant Amroq Beverages sau Tuborg.
Aims Human Capital Romania este activa pe piata din Romania din 1992, fiind specializata pe consultanta in resurse umane si headhunting.
Lansata in 2004, Royalty Jobs International ofera servicii de leasing de personal, recrutare si consultanta HR.
MTW Romania are in portofoliu parteneriate cu organizatii din diferite sectoare, printre care financiar-bancar, IT sau FMCG, numarul cursantilor MTW Romania ajungand in prezent la circa 3.000.