„Intrebarea pe care ar trebui sa si-o puna toate companiile in aceasta perioada este ‘de ce fel de oameni avem nevoie in acest mediu imprevizibil, in continua schimbare, pe care il provoaca criza?’. Iar raspunsul este ‘lideri capabili sa vada schimbarea dinainte de a se intampla, de dupa colt'”, potrivit lui Zoltan Major, executive vice president, retail banking division UniCredit Tiriac Bank, unul dintre vorbitorii conferintei organizate miercuri de scoala de afaceri CEU Business School.
Insa sunt romanii potriviti sa adopte si sa faca fata schimbarii?
Potrivit lui Adrian Stanciu, adjunct senior lecturer de management general al CEU Business School, si fondator al Human Synergetics in Romania, majoritatea business-urilor locale privesc schimbarea ca pe un fenomen stresant si nedorit, caruia trebuie sa ii reziste – activ sau pasiv, si care se poate realiza numai in situatia in care managementul e perfect.
„Realitatea insa e alta. Realitatea este ca managementul nu e perfect si angajatii prosti, ci ca 80% din schimbarile din cadrul organizatiilor se petrec sub un management nou. Si 60% din schimbari esueaza pentru ca a fost subestimat impactul culturii organizationale din cadrul companiei, care arata dupa chipul si asemanarea managementului”, a explicat Stanciu.
Ce inseamna, mai exact, cultura organizationala? Conform lui Stanciu, in Romania exista 3 tipuri de culturi organizationale, depistate in urma unei cercetari la care au participat 500 de manageri romani: cultura organizationala activa (cu angajati implicati, activi, inclinati spre schimbare), pasiva (cu angajati care accepta si indeplinesc ordinele tacit), si defensiva (caracterizata prin agresivitate, opunere in fata schimbarii si atitudine teritoriala).
Din pacate, perceptia reala despre succesul unei organizatii din Romania inca este : „Asculti de sef, si dai in subaltern”, a observat Stanciu.
Unde gresesc liderii romani?
Romanii sunt ca niste ‘bureti’, absorb orice informatie, vor sa invete in fiecare zi mai mult, ca si cum ar avea ceva de recuperat in continuu, este de parere Paul Garrison, decanul scolii de faceri.
„Romanii sunt un pic prea oportunisti, se extind in continuu, vad oportunitati si sar dupa ele ca ‘rechinii’, sunt prea speculativi”, a adaugat Garrison.
Potrivit acestuia, adevaratul model de business este sa fii foarte bun in ceea ce faci, si sa-ti intelegi piata. Aceasta este adevarata oportunitate, si nu ‘vanarea de oportunitati’.