Dan Mircescu, actionarul majoritar si directorul firmei distribuitoare de materiale de constructii Final Distribution, a povestit cum a inceput business-ul si cum l-a dezvoltat, scotand in evidenta suferintele si sperantele afaceristilor de pe piata materialelor de constructii, de-a lungul anilor.
Mircescu a inceput sa faca business cu materiale de constructii in 1998, iar firma sa a inregistrat anul trecut venituri de 16 milioane de lei, avand o retea de distributie de 100 de parteneri si 35 de angajati.
„Am facut in 10 ani ceea ce o multinationala ar fi facut intr-un an. Asta pentru ca noi am invatat pe banii nostri, nu am avut know-how. La multinationala se reproduce o reteta deja existenta. Daca ii invidiez pentru ceva pe occidentali, ii invidiez pentru istoria lor, pentru faptul ca au capitalismul in sange”, spune omul de afaceri.
El marturiseste ca din experienta sa de pana acum, cea mai importanta invatatura este ca angajatul trebuie privit intotdeauna ca un centru de profit si nu ca unul de cost, asa ca tot timpul trebuie sa fii inconjurat de oameni valorosi.
Cum a inceput afacerea Final Distribution? La putin timp dupa ce a terminat facultatea, la 24 de ani, Dan Mircescu a intrat in business. „Piata fiind libera, am avut sansa. Ulterior, experienta mi-a dat curaj si am exploatat noile oportunitati”, spune Mircescu. El adauga, glumind, ca daca ar fi citit legea 31 de organizare a societatilor comerciale, unde nu vezi decat ce responsabilitati ai, nici nu s-ar mai fi apucat de business.
Desi piata era libera, intr-o perioada cand puteai vinde aproape orice, fara mari eforturi, drumul nu a fost usor. A inceput afacerea cu 500 de dolari.
A inchiriat un stand la Romexpo, a gasit un producator din Suedia si a comandat primele 4 table de acoperis.
Aducerea lor in tara a fost, insa, plina de peripetii. Tablele au facut 3 luni pe drum, iar in loc sa ajunga la vama in Ploiesti, au ajuns in Gara de Nord, ceea ce l-a determinat pe tanarul om de afaceri sa mai amane livrarea acestora catre client.
In acest rastimp, primul client, care platise inainte toti banii, trecuse deja la amenintari.
„Am facut un sopron la Romexpo pe post de stand, care in ultima zi s-a daramat la propriu. Am gasit un client care mi-a dat toti banii inainte si care ulterior m-a amenintat ca ma omoara pentru ca in 3 luni nu-i venise acoperisul. Sunt inca in relatii excelente cu acest prim client”, povesteste zambind, si parca nevenindu-i sa creada ca de la acel moment au trecut abia 10-12 ani.
„Ma gandesc si acum ce vremuri am trait. Pare neverosimil astazi, dar asa erau vremurile: incepeai afaceri cu cateva sute de dolari sau de marci, se vindeau case aproape pe nimic, si cand altii experimentau de sute de ani capitalismul, noi il vedeam pe Miron Cozma la Cozia”, spune Mircescu.
Dupa 2004, Dan Mircescu a simtit ca epoca salbatica s-a incheiat. Piata era alta, iar compania pe care o conduce se capitalizase, nu mai avea un business in care profitul depindea de urmatorul camion si de gramada de tabla din curte.
Despre perioada de boom a pietei imobiliare, Mircescu nu vrea sa vorbeasca prea mult. „Aveam cresteri de 80-100% in perioada 2006-2008. Au fost ani de exceptie. Daca au fost sustenabile sau au fost bolnave aceste cresteri, nu vreau sa comentez”.
Omul de afaceri marturiseste ca ar fi investit in dezvoltarea de proiecte rezidentiale in acea perioada, dar ca spre norocul lui nu avea prea multi bani si a preferat sa se concentreze pe Final Distribution. „Daca as fi avut lichiditati, as fi intrat in nebunia generala”, spune, zambind.
Acest lucru si faptul ca se pozitioneaza pe o nisa (tigle premium) l-a ferit de efectele crizei mai mult decat pe alti jucatori, spune Mircescu.
„A fost un dezastru pentru ca aceste afaceri (cu materiale de constructii – n.r.) au fost dimensionate pentru acea explozie din constructii, iar cum majoritatea constructiilor au fost oprite sau amanate, producatorii au ramas cu materialele pe stoc. In momentul in care piata a picat, jucatorii din industria de ciment sau caramida s-au trezit cu cifre de afaceri la 30-40% din volumul din 2008. Nici pana la ora asta nu si-au revenit”, spune directorul firmei, care adauga ca nici segmentul premium nu a scapat de criza.
„Si noi am avut scadere in 2009. Pentru 2010, ne asteptam la o usoara crestere, insa doar din semestrul doi”, spune Mircescu.
Actionarul Final Distribution considera ca acum preturile materialelor de constructie sunt la limita inferioara, „de acum nu mai pot merge decat in sus, pretul otelului creste. Sunt si factori externi care determina majorarile, euro sufera o depreciere pe fondul crizei din Grecia, dolarul se intareste, produsele chinezesti se scumpesc. Cred ca minimul a fost atins, iar pentru un om informat acesta este un moment speculativ. Eu nu cred in programul Prima Casa, dar cred in speculatie. Acum este momentul ideal sa cumperi imobiliare, daca va veni si o relaxare a creditarii vor fi cateva luni foarte bune pentru cei care vor sa investeasca in imobiliare„.
Daca pentru a doua jumatate a anului Mircescu spera la o imbunatatire a pietei, despre inceputul lui 2010 spune ca a fost unul foarte greu, in care afacerile au mers mult mai prost decat anul trecut, business-ul firmei intoarcandu-se la nivelul din 2002-2003, in special ca urmare a vremii nefavorabile.
„A fost o perioada asumata, dar ca rezultate luna februarie a fost undeva la sub 50%, fata de perioada corespunzatoare din 2009. Februarie a fost luna minimelor, in general, pe piata constructiilor. Cum a venit primavara lucrurile au inceput sa mearga normal”, adauga Mirccescu.
Despre piata materialelor de constructii, Mircescu se fereste sa faca predictii, insa a mentionat ca cel mai dinamic segment, in prezent, este cel al renovarilor. „Cei mai multi clienti sunt cei care cumpara din necesitate. Prin urmare revirimentul pe care toata lumea il asteapta nu cred ca va veni in acest an”, mai spune omul de afaceri.
Desi cifra de afaceri a companiei a fost in scadere anul trecut, Mircescu a alocat un buget de marketing si promovare pentru acest an de 230.000 euro, dublu fata de 2009. „Cred ca marketingul trebuie privit la fel cum privesti cheltuielile cu marfa, amandoua sunt vitale. Pentru a-ti mentine o pozitie pe piata trebuie sa comunici. Noi vom incepe promovarea cu adevarat abia din aprilie, pana acum a fost doar o incalzire. Vremurile s-au schimbat si trebuie sa ne adaptam, incercam sa fim destul de activi si pe online”, mai spune omul de afaceri.