Raluca Kisescu, 34 de ani, lucreaza in Avon de 11 ani, iar acesta a fost primul loc de munca dupa terminarea facultatii. Prima ei sarcina ca marketing assistent a fost sa le scrie tuturor celorlalti 250 de contracandidati pentru acest post, pentru a le multumi ca au participat la interviu si a le propune sa devina reprezentanti Avon. „Am pastrat mult timp discheta cu datele participantilor la interviu, cred ca inca o am, doar ca acum nu mai exista floppy si nu am cum sa o folosesc”, spune, zambind, Raluca Kisescu.
Dupa 2004, a preluat conducerea departamentului de marketing comercial, divizia care se ocupa de tot ceea ce inseamna implementarea planurilor de marketing, promotii, lansari sau evenimente. De anul trecut, Kisescu a mai preluat si departamentul de suport vanzari si divizia de online, asa ca, in prezent, se ocupa de tot ceea ce inseamna activare de brand pentru Avon
.
Managerul Avon conduce acum o echipa de 25 de persoane cu care incearca sa se intalneasca cat mai des pentru discutii fata in fata – nu doar cu subalternii directi, ci si cu subalternii acestora.
„Sunt aglomerata pentru ca am si tendinta de ma implica in multe lucruri. Ma sufoc la un moment dat, dar revin repede si daca nu as avea stimulente de genul acesta probabil m-as plictisi. Sunt unii directori din corporatii care spun ca vor sa se retraga pe o insula pustie la 45 de ani. Eu nu imi doresc asta”, spune Raluca Kisescu, director de marketing comercial intr-o industrie in care produsele noi si brosurile apar odata la 3 saptamani. „Este ca la masina de spalat, daca nu te opreste cineva din buton, tot rulezi„, spune Kisescu.
Managerul de la Avon nu crede in posibilitatea unui echilibru intre viata profesionala si cea personala, considerand ca implicarea in mediul de business afecteaza in primul rand calitatea timpului liber si nu neaparat durata lui.
„Supraaglomerarea este o problema, dar nu ca urmare a crizei, pur si simplu asa este mediul nostru de lucru. Sunt unii oameni care spun ca au in echilibru partea profesionala si cea personala. Eu nu cred asta, pentru ca nu conteaza doar timpul liber propriu-zis, ci si calitatea si intensitatea lui, iar calitatea are de suferit, pentru ca investesti mult in mediul profesional, atat fizic, cat si psihic”, a declarat Raluca Kisescu, care insa mentioneaza ca determinarea din plan profesional este data de pasiune. „Nu ma obliga nimeni sa fac asta, imi face placere, totusi la un moment dat o sa spun ‘pana aici’ si o sa dedic celor apropiati mai mult timp. In opinia mea intre viata profesionala si cea personala exista o balanta pe care o inclini cand in favoarea uneia, cand in favoarea celelalte, dupa nevoile si prioritatile existente pe unul dintre cele doua planuri”, considera Kisescu.
Sacrificarea vietii personale este un subiect deja batatorit atunci cand se discuta de cariera, asa ca de multe ori este mai bine sa te obisnuiesti cu ideea. „Nu exista o solutie ideala de a le imbina pe cele doua, daca te gandesti ca trebuie sa existe neaparat un echilibru vei reusi doar sa fii nefericit. O prietena imi povestea ca se simte vinovata pentru ca nu reusea sa isi vaccineze copilul din lipsa de timp. I-am spus si eu ceva similar, intreband-o cand va disparea acest sentiment de vinovatie. Mi-a raspuns: Niciodata. Obisnuieste-te”, povesteste Raluca Kisescu.
Pentru a reusi sa faca ceea ce vrea in timpul liber, Raluca Kisescu spune ca in lista saptamanala de lucruri de facut scrie in coloana din stanga chestiunile legate de business si in cea din dreapta pe cele personale. „E bine sa planifici, te asiguri ca se va intampla”, spune Raluca Kisescu. Ea a remarcat de asemenea ca angajatii din Avon Romania, dar si cei din America Latina au fata de profesie un entuziasm si o energie mult mai ridicate decat in alte tari.
„Angajatii Avon din alte tari sunt mult mai temperati si pentru ei prioritatea pare mai degraba viata personala, nu cea profesionala. Poate ar fi bine ca toti, si ma refer in general la angajatii din multinationale din Romania, sa ne mai temperam din elan si sa ne mai ocupam si de noi”, spune Kisescu.
Raluca Kisescu este implicata in multe din proiectele Avon, de la o retea sociala destinata clientelor si reprezentantelor companiei, lansata de curand, si care are deja in jur de 8.000 de conturi active, la blogul companiei, dar si evenimentele organizate pentru reprezentanti. Chiar daca multe domenii sunt noi pentru ea, directoarei din Avon nu-i este frica de greseli.
„Greseli o sa fac permanent, inclusiv in business. De fapt „cultiv” spiritul greselii, prefer ca cineva sa-si asume o raspundere si sa ia o decizie chiar gresita decat sa nu ia niciuna. Indiferent cat de nou este in firma, trebuie sa aiba un nivel de responsabilitate si sa poate lua o decizie. Daca un subaltern greseste nu il sanctionez decat daca o face cu rea intentie. Daca nu stie, ii explic, si doar daca continua sa faca aceeasi greseala de mai multe ori mi se pare ceva grav”, mai spune Raluca Kisescu.
Felul in care se comporta cu angajatii preia modelul prin care ea insasi a fost crescuta de companie. „La 2 ani de la angajare, am tinut locul directoarei de marketing, care era in concediu de maternitate. Fiind intr-o perioada in care se deschideau piete noi in regiune pentru Avon, am facut parte dintr-o echipa virtuala de specialisti pe partea de marketing si comunicare. A fost o experienta inedita pentru ca am fost pusa in multe situatii in care a trebuit sa iau decizii cu risc, unele dintre ele au fost gresite,dar am incercat sa le corectez ulterior”, mai spune Kisescu.
Pe langa listele saptamanale cu lucruri de facut, de care marturiseste ca nu reuseste intotdeauna sa se tina, Raluca Kisescu spune ca ii este de mare ajutor faptul ca deleaga multe din responsabilitati. De asemenea una dintre modalitatile prin care isi consuma timpul de la birou sunt intalnirile de feed-back cu subalternii.
„Ma intalnesc inclusiv cu subalternii subalternilor mei, pentru ca mi se pare ca asa invat si eu”, mai spune Raluca Kisescu, adaugand ca le cere sa ii spuna ce cred ei ca ar trebui sa schimbe la ea. „Imi spun ca sunt dezorganizata si ca omit detalii. Ceea ce este adevarat”, mai spune Raluca Kisescu.
Anul acesta in departamentele conduse de Raluca Kisescu au mai fost angajate doua persoane. „La interviuri pun intrebari care sa imi arate caracterul acelei persoane si nu neaparat abilitatile, care pot fi testate, iar daca nu exista se pot invata ulterior”, spune ea.
Directoarea Avon spune ca daca pozitia pentru care se face angajarea nu este de impact mare, lasa decizia sefului de department. „Chiar daca este o pozitie mai importanta oricum nu mentin pentru mine ultimul cuvant. Daca eu si cel care va lucra direct cu persoana respective avem opinii diferite las intotdeauna decizia in seama celui care va lucra direct cu acea persoana”, mai spune Kisescu.
Avon Cosmetics a inregistrat, potrivit datelor de la Registrul Comertului, o cifra de afaceri de 473 mil. lei in 2009, in crestere usoara fata de anul precendent cand afacerile au fost de peste 417 mil. lei. Oficialii Avon au spus anterior ca la aceasta cifra de afaceri, compania detine circa 20% din piata cosmeticelor.
Oficialii companiei au spus ca anul aceasta vanzarile au continuat sa creasca, chiar daca cu doar cateva procente, fata de 2009.
Principalul concurent al Avon Romania pe piata vanzarilor directe de cosmetice este Oriflame, insa pe acest segment au inceput sa creasca si firmele mai nisate, cum ar fi HerbalLife.