Recrutarea online isi are insa limitele ei: nu integreaza procesul de evaluare a candidatilor si necesita un departament de HR capabil sa analizeze in unele situatii chiar si mii de CV-uri.
Aviva Romania, Albalact, BCR Banca pentru Locuinte, Bank Leumi Romania, Diverta, Eurolines, HP, Interbrands, Mega Image, Michelin Romania, Ursus, Unicredit sau Zarea sunt numai cateva dintre companiile mari din Romania care au postate in prezent anunturi de angajare pentru pozitii de middle si top management.
„Este o masura pe care au luat-o multe companii ce dispun de resurse interne suficiente pentru a se ocupa de recrutare prin fortele proprii”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Florin Ochiana, HR operation manager in cadrul firmei de resurse umane Lugera&Makler.
„In masura in care dispun de persoane dedicate pe recrutare si de timpul necesar pentru a organiza zeci sau sute de CV-uri, pentru a evalua candidatii si a ajunge la lista scurta – ceea ce face, pe langa altele, o agentie de recrutare – decizia este una de internalizare a serviciului. Volumul de recrutare externalizata a scazut cu 30 pana la 60% anul acesta, insa si numarul de posturi disponibile a scazut cu peste jumatate la nivel de middle si top management„, a mai spus Ochiana.
Asumarea procesului de angajare – pentru toate pozitiile – de catre companii este o masura fireasca in conditiile in care bugetele de recrutare s-au diminuat.
„Agentii de recrutare folosesc, asemenea angajatorilor, baze de date ale site-urilor de profil pentru identificarea posibililor candidati, diferentierea constand in timpul si testele pe care o agentie este dispusa sa le consume in procesul de selectiei si plasarii fortei de munca”, au declarat reprezentantii Bestjobs.ro.
Numarul mare de CV-uri de analizat pare sa fie unul dintre dezvantajele unui angajator care decide sa recruteze prin intermediul site-urilor specializate. Au existat cazuri cand companii de renume din Romania au primit si cateva mii de aplicatii pentru un post vacant.
Un alt dezavantaj il reprezinta faptul ca recrutarea online nu asigura si o evaluare a candidatilor, aceasta sarcina fiind preluata de departamentul de HR.
Dincolo de aceste dezavantaje, intervine insa criteriul costului, care pare sa atarne mai greu in actualul context economic, cu atat mai mult cu cat angajatorii au de unde alege.
„In timp ce o agentie poate solicita peste 1.000 de euro pentru recrutarea unui candidat de top management, angajatorii pot plati pe site-urile de recrutare intre 80 si 350 de euro pe luna. Pot publica un singur anunt in urma caruia primesc 1.000 de CV-uri”, a declarat Laura Chilom, consultant HR la Ejobs.ro.
Asta inseamna ca un angajator poate plati o suma cu pana la 90% mai mica pentru recrutarea unui middle sau top manager, in cazul in care dispune de resurse in departamentul de HR pentru selectia candidatilor.
Managerii de vanzari, la mare cautare
Cele mai multe anunturi de angajare existente pe site-urile specializate, la nivel de top si middle management, vizeaza segmentul vanzarilor, potrivit reprezentantilor Ejobs.ro si Bestjobs.ro.
Pe locul al doilea in topul domeniilor cu cele mai multe oferte de munca pentru manageri se situeaza segmentul software/tehnologii, urmat de domeniul industrial. Topul este completat de segmentele transporturi, distributie, depozitare si finante/contabilitate, potrivit datelor oferite de Ejobs.ro. Conform informatiilor Bestjobs.ro, locul 4 este ocupat de finante/ contabilitate, urmat de segmentul comertului.
De remarcat este insa faptul ca actuala criza economica nu a modificat topul domeniilor cu cele mai multe oferte de munca pentru pozitiile de middle si top management. „Raportat la situatia de anul trecut, pentru lunile mai, iunie, iulie, am avut o sigura diferentiere in top, prin inversarea ultimelor doua pozitii: finante/contabilitate cu comert”, au declarat reprezentantii Bestjobs.ro.
O alta veste buna pentru cei care isi cauta un loc de munca in cele 5 domenii mentionate, pe langa faptul ca ofera cele mai multe joburi disponibile, este ca numarul acestora a crescut in intervalul mai-iulie, comparativ cu intervalul februarie-aprilie. Desi nu ofera un procent de crestere exact, reprezentantii Bestjobs.ro apreciaza cresterea numarul de oferte de angajare publicate pe site drept una „incurajatoare”.
Raportat la situatia de anul trecut, ofertele sunt mai putine, cum era si de asteptat. „Posturile vacante s-au diminuat, evident, si se recurge foarte mult la inlocuiri si nu la creari de noi posturi, majoritatea companiilor avand inghetate planurile de extindere”, a precizat Florin Ochiana de la Lugera&Makler.
Cerere mare, oferte putine, salarii mai mici
Domeniile cele mai afectate de criza – constructii si imobiliare – au inregistrat si diminuari ale ofertei salariale comparativ cu anul trecut.
„Acolo unde exista o inflatie de candidati, salariile au scazut inclusiv pentru top si middle management, cu procente cuprinse intre 10 si 30%. Am auzit si de cazuri unde oferta a scazut cu 50%, insa cred ca acestea raman mai degraba cazuri izolate. S-au mentinut insa salariile in domeniul bancar, FMCG, retail IT si pharma”, a spus Florin Ochiana.