Opt din zece romani care au participat la unui studiu realizat de firma de cercetare de piata 360insights, considera ca tara este afectata de criza financiara, insa doar patru afirma ca sunt in cunostinta de cauza cu ce presupune aceasta
„Sentimentul de nesiguranta se refera in mare parte la incertitudinea cu privire la locul de munca, la salariul pe care trebuie sa il primeasca luna de luna. Si teama continua, precum un lant al slabiciunilor, in continuare ei se gandesc la familie si siguranta acesteia, pentru ca traiul de zi cu zi depinde semnificativ de coordonate precum locul de munca sau salariul lunar. In acest context sunt din ce in ce mai multe persoane care isi cauta o a doua sursa de venit”, arata autorii analizei.
Astfel, chiar daca nu si-au pierdut locul de munca, opt din zece romani sustin ca au devenit mai atenti cu cheltuielile si se orienteaza din ce in ce mai mult catre preturi mai mici sau promotii.
In plus, romanii se declara afectati si de retinerea bancilor in a acorda credite, iar 55% dintre respondenti spun ca obtinerea unui imprumut este acum mai dificila.
„Surprinzator, la inceputul anului 2009, una dintre principalele nemultumiri ale romanilor era cresterea euro, devenita intre timp un aspect minor, surclasat acum de grijile legate de stabilitatea locului de munca sau de modul in care isi vor distribui venitul astfel incat sa isi acopere intreaga paleta de cheltuieli „, sustin reprezentantii 360insights.
Efectele crizei sunt evidentiate si simtite intr-un mod mult mai acut de persoanele cu nivel scazut de educatie, precum si de cei cu venituri mici. In mod similar, oamenii din orase mici, de sub 50.000 de locuitori, se declara mai confuzi si mai speriati de repercusiunile pe care le poate avea in continuare criza, atat la nivel national, dar mai degraba la nivel personal.
Pe de alta parte, romanii nu par foarte increzatori in aspectele pozitive ale crizei.
„Mai putin de patru din zece considera a fi o oportunitate pentru investitii, profitand de preturile mici din anumite industrii sau domenii, precum cel imboliar. In mod similar, nici depozitarea banilor in conturi bancare nu li se pare o alternativa atractiva, chiar daca dobanda la depozite este mare”, potrivit Manuelei Danila, Senior Researcher in cadrul 360insights.
Studiul a fost realizat de catre 360insights, companie de servicii integrate de cercetare si consultanta de marketing. Rezultate au fost obtinute pe baza centralizarii raspunsurilor a 800 de persoane, femei si barbati, intre 16 si 64 de ani, din mediul urban, date culese in luna februarie a acestui an.