Actuala etapa a
crizei economice obliga companiile sa-si examineze cu un ochi extrem
de critic structura de costuri. Spre deosebire de etapele precedente
ale recesiunii, de aceasta data conducerea companiilor trebuie sa
acorde o importanta deosebita echilibrului dintre necesitatea de a
reduce costurile, unde sunt incluse si disponibilizarile, pe de o
parte, iar pe de alta parte, de a anticipa nevoile strategice pe
termen mediu si lung, se arata intr-o analiza Deloitte Consultanta.
In aceasta etapa a
contextului economic dificil nu mai este suficient sa aplici masuri
de ordin cantitativ; preocuparea pentru salvgardarea calitativa a
activitatilor companiei va fi cea care va face diferenta dintre
campioni si restul.
Pana acum, multe
companii s-au concentrat asupra transformarii si optimizarii
functiilor suport, in principal resurse umane, departamentul
financiar, IT.
Chiar daca mai
exista inca posibilitatea unor imbunatatiri incrementale, in linii
mari, eficienta care poate fi generata de astfel de reduceri a fost
obtinuta. Inevitabil, incepe sa apara necesitatea reducerilor la
nivelul capabilitatilor si operatiunilor principale.
Aceasta noua faza de
reduceri este insotita de un nivel de risc incomparabil mai mare.
Este necesar sa
existe un mare grad de certitudine ca schimbarile efectuate la
nivelul activitatilor cheie nu pun in pericol chiar ceea ce face
succesul unei companii: eficienta sa operationala si calitatea
produselor sau serviciilor furnizate.
”Companiile au
nevoie de ceea ce in terminologia de specialitate se numeste
redimensionare inteligenta”, explica Doina Patrubani, director
Deloitte Consultanta.
”In continuare ne
confruntam cu un mediu de afaceri dificil, evenimentele de peste
hotare nu sunt dintre cele mai incurajatoare; viitorul unui business
este rezultatul unei decizii pe care managementul o ia astazi. O
asemenea decizie trebuie luata in mod strategic, informat,
fundamentat pe criterii clare”, sustine Doina Patrubani.
Redimensionarea
inteligenta a unei companii depinde de cativa factori cheie, explica
in continuare expertul Deloitte.
Compania trebuie sa
stie foarte bine ce doreste sa obtina in urma unui astfel de proces
(sa aiba un obiectiv clar). De asemenea, trebuie sa detina si sa
interpreteze cu acuratete date despre angajatii sai (cati oameni are
in fiecare echipa, cum sunt organizati, care este rolul definit
pentru fiecare, cum se masoara performanta, unde exista excedent si
unde exista, poate, deficit de competente, unde se creeaza maximum de
valoare, etc.).
Structura
organizatiei trebuie sa decurga direct din strategia sa de afaceri,
care – la randul sau, trebuie sa fie clara si transmisa in mod
coerent tuturor angajatilor, indiferent de nivelul in ierarhie.
Compania trebuie sa aiba un sistem foarte eficient de management al
performantei.
”Uneori, in
perioade dificile, tentatia de a reduce costurile in mod
nediscriminat este foarte mare. Liderii companiilor trebuie insa sa
vada mai departe de reducerea de costuri imediata si sa se asigure
ca, indiferent de deciziile pe care le iau, organizatia lor dispune
de resursele necesare pentru a-si atinge obiectivele de business si
in prezent, dar si in perspectiva anilor urmatori – precum si in
lumina diverselor evolutii previzibile pe piata”, mai arata
expertul Deloitte.
Deloitte furnizeaza
servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele
domenii profesionale: audit, taxe, consultanta, consultanta
financiara – deservind numeroase industrii. Compania activeaza in
peste 150 de tari.