Astfel, descoperirea din timp a femeilor cu mare potential de dezvoltare in cariera, diversitatea in recrutare, practici de dezvoltare adaptate stilului de invatare al femeilor, nu s-au regasit in strategia companiilor.
Potrivit studiului realizat de Mercer, „Women’s Leadership Development Survey” (Dezvoltarea femeilor pentru leadership), in majoritatea organizatiilor nu exista programe prin care pozitiile de leadership sa fie structurate astfel incat sa existe un numar adecvat de femei.
Mai mult de doua cincimi (41%) dintre angajatorii intervievati nu ofera nicio activitate sau program orientat spre nevoile de dezvoltare ale femeilor ca lideri, in timp ce doar 21% dintre organizatii au declarat ca ofera unele activitati sau programe, cum ar fi flexibilitate in stabilirea programului de lucru, mentoring si coaching, iar alti 11% au declarat ca intentioneaza sa introduca aceste practici – depasind media la nivel mondial de 6%.
La intrebarea referitoare la cat de mult sustine climatul organizational dezvoltarea femeilor, 48% dintre cei chestionati au raspuns ca acesta corespunde intr-o masura moderata, in timp ce 14% au declarat ca acesta este adaptat intr-o mare masura, iar 25% declarat ca doar intr-o mica masura. 11% au declarat ca nu este sustinuta deloc dezvoltarea femeilor.
„Chiar daca exista o lipsa aparenta de interes legata de dezvoltarea leadershipului printre femei, exista semne ca acest aspect se schimba„, a declarat Dagmar Wilbs, senior partner al Mercer Human Capital.
„Leadership-ul printre femei este un subiect din ce in ce mai dezbatut in intreaga lume de business si incepe sa castige teren in agendele directorilor generali. Multe tari iau in considerare, de asemenea, stabilirea unor cerinte care impun prezenta femeilor in managementul de top ca parte a obiectivului de crearea a diversitatii la acest nivel”, a adaugat Dagmar Wilbs.
La intrebarea referitoare la tipurile de programe oferite in prezent, cele orientate catre nevoile femeilor ca lideri, programele de top enumerate de catre angajatori au fost: flexibilitate in stabilirea programului de lucru, mentoring, coaching si diversitate in procesul de recrutare. Aceste patru programe au fost identificate de catre respondenti ca fiind si cele mai eficiente in dezvoltarea femeilor ca lideri.
„Cercetarile noastre arata ca firmele nu stiu ce anume este adecvat si ce anume este eficient in ceea ce priveste dezvoltarea femeilor pentru leadership. In plus, atunci cand companiile fac demersuri in a sustine femeile, acestea se concentreaza adesea strict pe tactici precum programe de lucru flexibile. Acesta este un bun punct de plecare, dar nu reprezinta si solutia finala”, a precizat Wilbs.
Viata personala, principala piedica in ascensiunea femeilor
Solicitati fiind sa identifice top trei factori care impiedica femeile sa avanseze la nivelul urmator de conducere, majoritatea participantilor au subliniat echilibrul viata profesionala – viata personala (52%), lipsa de sustinere din partea conducerii (43%) si indisponibilitatea de a se muta (27%).
„Studiul evidentiaza lipsa increderii in femei – sau lipsa perceputa – ca un obstacol semnificativ in Europa in calea promovarii acestora in pozitii de leadership. Acest lucru este cauzat probabil intr-o anumita masura de modelele de conducere „masculin-partinitoare” utilizate in multe organizatii europene”, a explicat Wilbs.
„Deoarece in continuare nu exista sustinere din partea managementului de top pentru leadership-ul feminin, aceste convingeri continua sa se perpetueze. Pentru barbati accesarea unor ranguri superioare este mult mai facila intrucat liderii de astazi aplica experientele proprii prin promovarea altor barbati in functii de conducere”, a adaugat Dagmar Wilbs.
Aceasta a spus ca daca organizatiile doresc sa sparga acest ciclu si sa creeze un profil de leadership care sa reflecte cu adevarat contextul si cerintele de business actuale, acestea trebuie sa depuna eforturi in vederea descoperirii femeilor cu potential ridicat de conducere, investind in dezvoltarea lor si avansarea lor posturi de conducere superioare.
Sondajul a fost realizat in decembrie 2010, in colaborare cu revistele Talent Management si Diversity Executive. A primit raspunsuri de la mai mult de 450 de directori de resurse umane, management de top si diversi lideri din organizatii din EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa). Majoritatea dintre respondenti (94%) a fost reprezentata de organizatii din Europa.
Sondajul a inclus diverse industrii, sectorul sanatate, servicii, administratie publica, organizatii financiar-bancare si organizatii IT si telecomunicatii reprezentand cele mai largi segmente.
Mercer este un furnizor global de consultanta, externalizari si servicii legate de investitii. Compania are 20.000 de angajati in peste 40 de tari.
In Romania, Mercer are un joint-venture cu compania sora Marsh. Compania este o filiala detinuta in totalitate de grupul Marsh & McLennan Inc, listat la bursa din New York si Chicago.