Atat Andrei Gosu, directorul general al grupului Ascendis, cat si Marius Decuseara Brandenburg, country manager Trend Consult Romania, managerii a doua dintre cele mai mari firme de training de pe plan local, spun ca inceputul lui 2011 va fi cel mai bun ca afaceri din istoria celor doua firme.
Imbunatatirea de la inceputul lui 2011 este pusa de cei doi manageri pe seama fondurilor europene pentru training-ul de personal, dar si pe o revenire pe piata a firmelor-client care au fost inactive in ultimii doi ani.
Gosu spune ca banii obtinuti de diferite firme pentru instruirea personalului din finantari europene s-au simtit destul de mult in piata si in 2010, adaugand si ca, in plus, companiile private din Romania au accesat deja fonduri europene prin proiectul AMPOSDRU, pe schema ajutoarelor de stat care practic le dubleaza sau tripleaza bugetul de training.
Romania a atras in 2010 fonduri europene de circa 2,3 mld. euro pentru pregatirea angajatilor, potrivit Realitatea.net. Aceasta este valoarea proiectelor aprobate, perioada de implementare fiind de obicei mai indelungata.
Fondurile europene conteaza din ce in ce mai mult pe piata de training, iar Gosu estimeaza ca circa 30-35% din programele de training din 2011 vor avea partial sau chiar total finantare europeana.
„Ascendis a castigat in aceasta toamna licitatii in valoare de 1,5 milioane euro. In acest context, in 2011 vom avea cel mai bun start din istoria companiei”, spune Gosu.
Ascendis a inregistrat in primele 11 luni ale anului 2010 o crestere de 17% a cifrei de afaceri, fata de aceeasi perioada a anului trecut, si estimeaza ca acest avans se va mentine si in luna decembrie. Pentru 2011 oficialii companiei si-au propus o crestere de 20%.
„Consideram ca piata de training a avut o usoara crestere in 2010 comparativ cu 2009 – probabil cu 5-10%, nu exista masuratori oficiale in domeniu. Lumea s-a mai linistit, companiile s-au mai obisnuit cu criza si, dupa socul primului an, au inceput sa realizeze ca nu pot sta si astepta la nesfarsit. Am inteles cu totii ca lumea s-a schimbat, dar ca orice organizatie are nevoie de proiecte catalizatoare pentru a spera la o revenire. Privim cu optimism anul care vine si suntem siguri ca si in 2011 vom asista la o crestere cel putin similara cu cea din anul care se incheie”, a spus Andrei Gosu, directorul general al grupului Ascendis.
Trend Consult estimeaza o crestere de 30% a afacerilor in 2011, bazandu-se pe cursurile deja programate pentru inceputul anului.
„Luna ianuarie 2011 este cea mai incarcata luna ianuarie din istoria de 10 ani a grupului Trend Consult. Avem deja programate cursuri atat in Romania, cat si in Austria si Polonia (n.r.- tari in care grupul are filiale)”, a spus Marius Decuseara.
Pentru 2010, oficialii Trend Consult se asteapta la o cifra de afaceri de 900.000 euro.
Crestere de 5-10% a pietei de training in 2010
Oficialul firmei de training Ascendis considera ca daca se iau in considerare si programele derulate intern, cat si outsourcing-ul pe trainingul in zona de softskills, piata valoreaza in jur de 15-20 mil. euro. Daca se adauga, insa, si programele de training din zona de competente tehnice specifice si vocationale, piata se apropie de 50 milioane euro.
„Avem cazuri, din ce in ce mai dese, cand programele noastre completeaza corolarul de competente tehnice necesare postului respectiv. Chiar acum, de exemplu, avem in implementare doua proiecte, in care un mare jucator din piata energiei si unul din productia industriala alterneaza modulele tehnice de dezvoltare profesionala cu cele softskills: de lucru in echipa, creativitate si inovatie sau conducerea echipelor”, spune Andrei Gosu.
Marius Decuseara Brandenburg, country manager Trend Consult Romania, o alta firma din top 5, spune ca piata de training valoreaza undeva la circa 25-30 mil. euro.
Marius Decuseara spune ca inceputul anului a fost dificil, pana cand clientii si-au creionat noua directie a business-ului, insa ultimele doua trimestre din 2010 au fost mult mai solicitante, tocmai datorita inactivitatii multor companii in ultimii 2 ani.
Tendintele de pe piata de training in ultimul an
„Companiile cu care lucram au solicitat din ce in ce mai mult programe care vizeaza cresterea eficacitatii angajatilor pe zone extrem de specifice activitatilor proprii”, spune Gosu.
Ascendis abordeaza aceasta tema folosind metoda experientiala, construind impreuna cu clientul simulari de situatii. „Consideram ca trendul acesta de invatare experientiala va continua si in 2011”, spune Gosu.
Ca tendinte, Decuseara precizeaza ca aproape nimeni nu a mai cumparat doar zile de training, ci interventii complexe, combinate cu consultanta, coaching si instrumente de Learning Transfer. De asemenea, managerul Trend Consult spune ca a crescut nivelul de personalizare a programelor de training. „Vorbim din ce in ce mai des de programe „tailor made”, construite special pentru client, programe care ajung sa difere foarte mult de produsele standard”, explica Decuseara.
„Au reaparut evenimentele cu cate 100 persoane, team building-urile au fost mult mai frecvente, mai ales in a doua jumatate a anului 2010. Fata de 2008, au aparut cereri pentru cursuri de recuperare de creante”, adauga Decuseara.
De la inceputul anului 2010, in bugetele de training au avut prioritate cursurile care cresc performanta in vanzari. Referitor la cursurile de vanzari, pe langa cele pentru dezvoltarea abilitatilor specifice, clientii au aratat interes pentru programele dedicate managementului echipelor de vanzari. Pe locul doi se afla cursurile pentru dezvoltarea abilitatilor manageriale, in opinia oficialului Trend Consult.
„Daca in 2009 erau selectati pentru a participa la curs mai ales managerii si oamenii de vanzari, anul acesta s-au reluat programele mari de training, adresate unui grup mai larg de angajati. Acum discutam din nou de programe de training multi-anuale”, a mai spus Decuseara.
Ascendis, Trend Consult, Codecs si Human Invest sunt printre cele mai importante firme de training de pe piata locala, din punct de vedere al veniturilor.