Compania cu cea mai mare crestere a profitabilitatii per angajat a fost in 2010 retailer-ul Kaufland, care a raportat un castig de 17.200 lei/angajat, in crestere cu 80% fata de anul anterior, cand a raportat 9.550 lei/angajat. Evolutia se explica prin majorarea profitului net cu 120%, procent care reduce impactul cresterii numarului de salariati asupra ratei productivitatii. In 2010, Kaufland si-a marit forta de munca cu 21%.
Pe locul doi se claseaza compania Petrom cu o crestere a productivitatii de 61% in 2010 (71.500 lei/angajat), avans explicat prin majorarea profitului net cu 31% si prin scaderea numarul de angajati cu 17%.
Urmatoarele pozitii in clasament sunt ocupate de producatorul de telefoane mobile Nokia cu o crestere a profitabilitatii de 22% (116.600 lei/angajat), Dacia cu 19% (21.700 lei/angajat) si Metro Cash&Carry cu 4% (22.700 lei/angajat).
[img=1974]Top 10 cele mai mari companii (*cifrele reprezinta adancirea pierderilor)[/img]
In acelasi timp, British American Tobacco Trading (BAT), desi este compania cu cei mai productivi angajati, a inregistrat anul trecut cea mai drastica scadere a productivitatii (la nivelul topului realizat), astfel ca profitul per angajat s-a redus cu 30%, de la 1,1 milioane lei/angajat in 2009 la 765.500 lei/angajat in 2010. Motivul consta in combinatia rezultata intre reducerea profitului net cu 32% fata de anul anterior si cresterea numarului de angajati cu 6%.
In aceeasi tendinta se inscrie si operatorul telecom Orange, pentru care profitabilitatea a scazut in 2010 cu 12% la 341.800 lei/angajat.
Pe de alta parte, companii precum Rompetrol Rafinarie, Rompetrol Downstream si Lukoil Romania si-au adancit pierderile per angajat cu 35%, 15%, respectiv 100%, odata cu majorarea semnificativa a pierderilor nete totale.
In 2010, Rompetrol Rafinarie a raportat o pierdere de 633.800 lei/angajat, Rompetrol Downstream 36.700 lei/angajat, iar Lukoil 45.400 lei/angajat.
In ceea ce priveste dinamica angajarilor, tot Kaufland este lider cu o crestere de 21% a numarului de angajati, la 9.993. Retailer-ul este urmat de producatorul auto Dacia care si-a majorat forta de munca cu 9% (13.823 angajati) si BAT care si-a crescut numarul de angajati cu 6% (290 angajati).
La polul opus se situeaza Petrom care in 2010 si-a redus numarul de angajati cu 17%, de la 31.000 la 25.170. In acelasi registru se inscriu si Nokia cu o scadere de 7% (1.550 de angajati) si Orange cu 6% (2.730 de angajati).
In ceea ce priveste evolutia vanzarilor, pe primul loc se situeaza Nokia, cu cel mai mare avans, de 55%. Astfel, producatorul de telefoane mobile a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 6,8 miliarde lei.
Un alt avans semnificativ este cel marcat de Lukoil Romania, ale carei vanzari au urcat cu 38% la 4,6 miliarde de lei.
Podiumul celor mai mari companii dupa ritmul de crestere a cifrei de afaceri este completat de Dacia, cu o crestere de 27%.
Din cei 10 giganti ai economiei autohtone, Kaufland este cel care domina si topul realizat in functie de ritmul de crestere a profitului, cu o majorare de 120% a castigului net. Pe urmatoarele locuri se situeaza Petrom si Dacia, ale caror profituri au urcat anul trecut cu 31%, respectiv cu 30%.
Nota: Cifrele prezentate in articol reprezinta raportari ale companiilor la Ministerul de Finante si Bursa de Valori Bucuresti (BVB).