Plafonul dintre managerii de top si cei de mijloc se refera la „rolul, contributia si responsabilitatea in cadrul unei strategii”, a mai adaugat el. Astfel, una din cauze este faptul ca managerii de mijloc nu sunt implicati suficient de mult de catre managerii de top in discutiile cu privire la clarificarea strategiei.
Managerii pot aplica diverse tehnici pentru a imbunatati comunicarea, compania de consultanta prezentand o tehnica numita Balanced Scorecard, care a fost inventata in 1992 de doi profesori de la Universitatea Harvard.
Balanced Scorecard este un instrument de clarificare a strategiei pentru managerii de la nivelul doi care se ocupa de executarea strategiei. „Managerii de top au strategie, insa problema sunt middle managerii”, a mai spus Weber.
Dezvoltarea unui sistem de tip Business Scorecard dureaza intre 30-50 de zile de consultanta, au spus oficialii Horvath&Partners. Tehnica presupune organizarea de workshop-uri cu specialisti, care pot fi completate de implementarea de aplicatii software in cadrul companiei-client, precum si aplicarea unor pasi specifici in vederea optimizarii aplicarii de strategii de business.
Conceptul „Balanced Scorecard”(BSC) a fost lansat in 1992 de Robert S. Kaplan si David P. Norton intr-un studiu realizat despre doisprezece companii americane si este o filozofie de afaceri care se bazeaza pe obiective preponderent economice.
Aceasta tehnica permite unei companii sa monitorizeze si sa managerieze performantele in legatura cu niste obiective specifice. Masuratorile se fac, de obicei, asupra performantelor financiare, valoarea clientilor fimei, procesele de afaceri interne, inovatia si performantele angajatilor.
Avantajul principal oferit fata de conceptele clasice de business este ca, pe langa recunoasterea potentialelor probleme care pot aparea in companie, sistemul permite si indentificarea unor eventuale solutii sau a unui plan de actiune prin acoperirea multor indicatori de performanta nonfinanciari. De exemplu, tehnica sustine ca fiecare obiectiv, oricat de abstract ar fi, trebuie urmarit cu ajutorul cel putin al unui indicator masurabil.
„Managerii de astazi nu trebuie sa fie multumiti doar ca au reusit sa obtina profit sau sa pozitioneze bine compania pe piata. Trebuie sa inteleaga mecanismele care i-au adus pe aceasta pozitie pentru a le putea controla si obtine profit in continuare”, explica Kurt Weber, managing director Horvath & Partners Romania.
Kurt Weber spune ca optarea pentru aceasta tehnica „nu tine de cifra de afaceri sau de etape”, asadar nu este un moment sau un nivel anume cand companiile pot adopta astfel de solutii.
O astfel de tehnica nu este substitut pentru strategia sau viziunea unei companii, ci este un instrument care ajuta la formularea si realizarea acestora, permitand un echilibru intre obiectivele financiare si nonfinanciare. De asemenea, urmareste strategiile din cele mai importante patru domenii dintr-o companie – financiar, clienti, procese si potential, explica Aura Cadis, Consultant Horvath & Partners.
Andrei Sulyok, director general al Lindab Romania care a aplicat Balanced Scorecard spune ca, la inceput, „ni se parea ca trebuie sa avem o armata de oameni care sa urmareasca indicatorii.” El a continuat ca dupa ce a inceput sa implementeze aceasta tehnica a observat ca e de ajuns ca „fiecare manager sa fie interesat in urmarirea obiectivelor companiei.” Directorul general al Lindab Romania a mai adaugat ca e important ca o companie sa aiba o „cultura a obiectivelor”, atat la nivelul de companie, cat si la nivel de departament.
El a mentionat ca aceste tipuri de tehnici pot avea si dezavantaje, de exemplu timpul destul de lung necesar pentru aplicarea unora dintre principii. „La un moment dat aveam impresia ca stagnam, ca consumam prea mult timp”.
„Implementarea a durat doua luni si jumatate, dar este un proces pe care il adaptam constant, odata cu schimbarile de viziune, strategie sau obiective ale companiei” Workshop-urile, in cazul Lindab, au durat 40 de ore si au angrenat 12 manageri. „A fost destul de dificil sa ii aducem in acelasi timp, in acelasi loc, pe toti managerii”.
Lindab dezvolta, produce si promoveaza solutii moderne pentru constructii civile si industriale si sisteme ecologice de ventilatii.Compania a inregistrat anul trecut in Romania o cifra de afaceri de 38 milioane de euro.
Horvath & Partners este o companie de consultanta manageriala independenta, cu peste 300 de colaboratori, care ofera consultanta internationala prin intermediul birourilor din Berlin, Bucuresti, Budapesta, Dusseldorf, Viena si reprezentantelor din Barcelona, Madrid si Praga.