Mihai Manole, director executiv al companiei de resurse umane Perform HR, organizatorul targului de cariera JobFest, spune ca firmele au schimbat strategia de angajare, concentrandu-se pe candidatii cu experienta profesionala bogata, care dau randament la scurt timp dupa angajare si care nu presupun costuri si timp pentru pregatire.
Oferta precara de joburi nu este singura problema a tinerilor care doresc sa-si inceapa o cariera in acesta perioada, marcata de climatul economic instabil.
Daca anul trecut salariul pe care erau dispusi angajatorii sa il ofere unui incepator se ridica la o medie de circa 300 – 400 euro lunar, in prezent acesta s-a depreciat la nivelul celui din 2007 (n.r: aproximativ 200 euro), potrivit Anei Giurca, consultant HR in cadrul Catalyst Solutions, organizatorul celui mai mare targ de cariera din Romania, Angajatori de Top.
Mai mult decat atat, un numar tot mai ridicat de companii participante la evenimente de cariera dedicate studentilor si tinerilor cu experienta profesionala minima au inceput sa coboare oferta pana la nivelul salariului minim pe economie, au afirmat reprezentantii BEST (Board of European Students of Technology), organizatorii targului de cariera JobShop,
„Salariile entry level oferite in prezent se ridica in cel mai bun caz la 200 – 300 euro. Cel mai frecvent se opereaza angajari pe salariul minim pe economie. Interesul companiilor pentru tineri neexperimentati a scazut dramatic. Lucrul acesta este vizibil si prin prezenta scazuta a angajatorilor la targurile de joburi organizate in tara”, au precizat reprezentantii JobShop.
Potrivit acestora, numarul companiilor prezente la targurile de cariera organizate primavara aceasta a scazut cu in medie cu 25%-30%, situatie care afecteaza direct business-urile organizatorilor de astfel de evenimente.
„2009 a inceput prost pentru targurile de joburi si va continua pe aceeasi linie pana la finalul anului. Potrivit estimarilor noastre, numarul evenimentelor de cariera vor scadea in 2009 cu pana la 40%-50%. Vor rezista doar acelea cu traditie si cu brandul bine consolidat. Probabil incepand din 2010, cand si efectele crizei se vor tempera, o sa se deblocheze si aceasta piata”, au explicat organizatorii targului JobShop.
Estimarile JobShop sunt confirmate si de Giurga, reprezentanta Angajatori de Top, eveniment care a reunit in primavara aceasta oferte de joburi din partea a 80 de companii, fata de 120, cate au fost la editia de toamna a targului din 2008.
„Anul trecut s-au organizat, in total, in Capitala, 10 targuri dedicate tinerilor fara experienta. Cele mai importante perioade in care se organizeaza astfel de evenimente sunt pimavara si toamna. Ganditi-va ca pana acum au avut loc doar 3 targuri in Bucuresti. E greu sa se ajunga la 10”, a spus Giurga.
„Pe langa faptul ca angajatorii nu mai fac recrutare la nivelul anului trecut, au taiat foarte mult si din bugete. Nu mai sunt dispusi sa investeasca in acesta forma de recrutare, care este costisitoare fata de un proces clasic de recutare, facut in-house sau prin alte mijloace”, a adaugat aceasta.
Mihai Manole, reprezentantul JobFest, eveniment care a renuntat anul acesta la editia de primavara – din cauza interesului scazut al companiilor fata de astfel de targuri – urmand sa se reia din toamna – este totusi mai optimist.
„Scaderea participarii companiilor in aceasta primavara fata de anul trecut este de peste 50%. Vestea buna este ca bugetele ar putea fi reajustate pentru targurile din toamna, cand se asteapta o revenire economica”, a opinat Manole.
„Departamentele de resurse umane ale companiilor sunt interesate sa participe la evenimente de cariera, indeosebi acelea care apreciaza corect beneficiile de imagine si marketing prin participarea la astfel de evenimente. Din pacate insa, bugetele pentru astfel de participari au fost taiate sau reduse semnificativ”, a afirmat Manole.
Interesul scazut pentru targuri de joburi nu se manifesta doar din partea companiilor. Oferta scazuta de joburi si de salarii ii determina pe tineri sa-si schimbe prioritatile sau sa-si inceapa cariera prin alte mijloace.
„Daca oferta de joburi a scazut, in schimb, anul acesta au crescut foarte mult programele de internship si de management trainee. Chiar daca nu se finalizeaza intotdeauna printr-o angajare, le ofera tinerilor posibilitatea de a cumula informatii, aptitudini si de a lua contact direct cu domeniul in care vor sa profeseze mai departe”, a afirmat Ana Giurca.
„Trendul s-a schimbat. Daca pana nu demult, anul trecut, majoritatea tinerilor preferau sa isi inceapa cat mai repede o cariera, de pe bancile facultatii, acum prefera sa-si finalizeze studiile si apoi sa inceapa un job. Si angajatorii, la randul lor, au inceput sa puna accentul pe partea teoretica, prefera tineri cu studiile finalizate”, a adaugat consultantul Catalyst.
Cine mai angajeaza juniori?
Potrivit reprezentantului JobFest, multinationalele sunt singurele care mai opereaza un numar important de angajari.
„La nivel de industrii, outsourcing-ul (limbi straine, contabilitate, finante) ramane un domeniu in care se fac inca sute de angajari. Numeroase angajari se mai fac in inginerie, vanzari si IT. Aditional putem mentiona industriile cu o rata scazuta de retentie a angajatilor si cele sezoniere, care ofera in aceasta perioada un numar mare de joburi, precum FMCG, turism, administrativ sau constructii. In majoritatea industriilor insa, numarul de posturi este drastic redus fata de anul trecut”, a precizat Manole.