„Persista o ceata in jurul HR-ului practicat in Romania. Liderii de companie se raporteaza la departamentul de HR ca la un fel de administratie, unde personalul nu face altceva decat sa trieze si sa se plimbe cu CV-uri sub brat”, a declarat Csaba Gergely, senior manager HR Services in cadrul PriceWaterhouseCoopers (PwC), in cadrul summit-ului FMCG de la Eforie.
Potrivit acestuia, competentele in aceasta arie se dezvolta in timp, nu de pe o zi pe alta, iar pentru formarea unui profesionist bun in resurse umane este nevoie de maturitatea si interesul managementului de top.
„Universitatea din Michigan, SUA, a publicat de curand un studiu care releva foarte clar faptul ca 20% din rezultatele financiare ale unui business se datoreaza managementului in HR, iar industriile care au dezvoltat un management al talentelor eficient si-au crescut profitul cu 22%”, a precizat Gergely.
Majoritatea problemelor companiilor vin dintr-un management deficitar in HR
Specialistul de la PwC a mai subliniat faptul ca criza specialistilor in toate ariile de expertiza ale companiei este cauzata tot de lacunele din zona HR, care pot duce la lipsa de loialitate.
Razvan Tudor, reprezentantul companiei de consultanta Horvath &Partners, a declarat, in cadrul aceluiasi eveniment, ca HR-ul e mereu in criza, si se va mentine astfel pana cand organizatiile vor intelege ca resursele umane nu formeaza un departament suport, ci unul strategic.
[quote=Razvan Tudor, Horvath&Partners]Bastonul de maresal se poate afla in traista oricarui angajat. Iar responsabilitatea de a gasi acest baston intra in atributiile departamentului de HR[/quote]
Cresterea economica pe care o traverseaza Romania in prezent se traduce si printr-o nevoie acuta de specialisti. Ei pot fi gasiti nu numai in afara companei, ci chiar in interior, prin comunicarea eficienta a strategiei, pana la nivelul ultimului angajat.
„Cele mai mari probleme ale companiilor sunt cele de distributie a puterii managerilor in firma. Exista manageri ale anumitor departamente care involuntar detin mai multa influenta. Si de aici de nasc frustari, lipsa de organizare, etc. Solutia acestor probleme ar fi o aliniere strategica a intregii structuri organizationale”, a explicat specialistul de la Horvath&Partners.
El a mai spus ca in mod ideal, succesul oricarei corporatii depinde de trei oameni: „sales man-ul” (angajatul care e dat afara pe usa dar intra pe geam pentru a solutiona ceva), „conectorul” (omul prin care ajungi la oricine) si „maven-ul” (expertul care nu e indragostit de brand, ci de idee, si are influenta asupra celorlalti).
Solutii pentru mentinerea si pregatirea „succesorilor” din management
Retinerea angajatilor se poate face prin pachete salariale motivante, dar si prin training.
Loreda Dragomir, senior consultant in cadrul agentiei de executive search Stanton Chase, este de parere ca angajatii din Romania trebuie „antrenati”. Astfel, compania ii poate evalua si le asigura, in acelasi timp, sentimentul ca au la dispozitie un program de dezvoltare a carierei.
„La ora actuala, multinationalele sunt singurele companii care isi trimit constant la training angajatii„, a afirmat Loreda Dragomir.
Specialistul de la Stanton Chase a subliniat importanta planului de „succesiune” al managementului talentelor in organizatie.
„Pentru fiecare pozitie cheie in management, companiile ar trebui sa aiba, pe langa angajat, un om pregatit sa-i ia locul. Aici intervine un program eficient de training, care sa puna accentul pe dezvoltarea abilitatilor de management”, a precizat Loreda Dragomir.
Training sau head-hunting pentru a castiga manageri de top?
Care este cea mai sigura metoda prin care companiile isi asigura oamenii cheie de top management? Consultantul de la Stanton Chase a pus in balanta trainingul si head-huntingul („vanatoarea de specialisti”).
Trainingul are avantajul ca fidelizeaza angajatul si il motiveaza sa acceada la o promovare interna, benefica atat companiei cat si lui insusi, si totodata il familiarizeaza pe acesta cu strategia organizatiei.
O parte din dezavantajele unui training ar fi costurile, destul de ridicate, durata pregatirii si faptul ca rezultatele nu sunt imediate.
Head-hunting-ul, pe de alta parte, are ca prim avantaj costul (o suma singulara, care acopera expertiza agentiei de profil contractata). De asemenea, compania isi cunoaste candidatul vizat, iar rezultatele sunt imediate.
Dezavantajele sunt un grad de familiarizare mai scazut al noului angajat in interiorul companiei, un nivel de loialitate mai scazut din partea lui si costuri salariale mai ridicate.