- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Cariere

Irational in mod previzibil. Fortele ascunse care ne influenteaza deciziile

14 Oct, 10:54 • Redactia DailyBusiness
Autor: Dan Ariely
Irational in mod previzibil. Fortele ascunse care ne influenteaza deciziile

Editura Publica
Colectia: Economie

Pret 55 lei

Titlu original: Predictably Irrational: The Hidden Forces That Shape Our Decisions

Cartea intr-un minut:
Oamenii sunt mai putin rationali decat presupune teoria economica standard. Manifestarile irationale sunt sistematice si pentru ca sunt repetate iar si iar, devin previzibile.

Cronica DailyBusiness.ro

Multi oameni cred ca irationalitatea dispare cand se pune problema unor decizii importante legate de bani.

Autorul analizeaza cateva dintre atitudinile noastre irationale pentru a afla ce ne influenteaza deciziile din viata cotidiana. Vorbeste despre forta remediilor placebo, preturile ancora sau dorinta de mai mult a oamenilor.

Singurul remediu care te poate scoate din cursa de a avea mai mult este ruperea ciclului relativitatii.

Preturile initiale intr-o licitatie sunt arbitrare si pot fi influentate de raspunsurile la intrebari aleatorii. Odata instalate in mintea oamenilor, aceste preturi determina cat sunt dispusi acestia sa plateasca pentru un articol.

Cei care pleaca de la un pret mai mare vor oferi mai mult, iar cei care au plecat de la un pret initial mic vor oferi mai putin.
[quote=]Tuturor ne place sa primim ceva pe gratis. Zero este o sursa de excitare irationala[/quote]
Spiritul de turma apare cand te asezi la o coada. Presupui ca un lucru este bun sau rau pe baza comportamentului anterior al altor oameni.

Prima cafea la Starbucks o bei din curiozitate. Cand treci a doua oara pe langa Starbucks iti amintesti perfect decizia pe care ai luat-o data trecuta si bei a doua cafea. Pe masura ce trec saptamanile iti intra in obicei sa cumperi cafea de la Starbucks.

Dupa ce te-ai obisnuit sa platesti mai mult pentru o cafea si ai intrat pe o alta curba a consumului, alte schimbari devin si ele mai usoare. Trecerea la o cafea mai mare si la un prêt mai ridicat iti va parea o chestie foarte logica.

Nu poti iesi din aceasta curba a consumului decat reanalizand vechile alegeri. Noile decizii iti pot aduce un prezent diferit.

Oamenii simt un imbold irational sa profite de un obiect gratis chiar si atunci cand nu au nevoie de el. Acest lucru se intampla pentru ca nu exista pierdere posibila in cazul unui obiect obtinut gratis.

Urmărește Daily Business pe Google News