Rucsandra Hurezeanu
, directorul companiei de dematocosmetice Ivatherm, consultantul de imagine Mihaela Berciu, Dragos Rosca, directorul executive al Gemisa Investments, Calin Fusu, fondatorul Neogen si „business angel-ul” Marius Ghenea au vorbit, in cadrul conferintei Testul de Leadership, organizata de Fundatia Post-Privatizare si editura Curtea Veche, despre stadiul leadership-ului in business-urile locale.
Rucsandra Hurezeanu atrage atentia ca la nivelul conceptualizarii ideii de lider, pe plan local inca se resimte influenta mediului cultural si a amintirii comunismului, de aici si asocierea deloc fertila a liderului cu dictatorul.
„E o problema de mind-set: seful nu e dictatorul, e conducatorul. Organizatiile devin din ce in ce mai orizontale si functioneaza din ce in ce mai mult colaborarea”, spune Ghenea.
Antreprenorii prezenti la eveniment admit ca o organizatie nu este o democratie, dar atrag atentia asupra faptului ca managerul nu trebuie sa fie un dictator, ci un conducator, care intelege ca deciziile luate unilateral pot fi costisitoare.
Astfel, in opinia lui Calin Fusu, „a comanda” poate presupune o executie mai slaba, dar si un minus in ceea ce priveste generarea de idei noi, pentru ca angajatii nu vor mai veni cu propuneri.
„Leadership-ul este opusul zicalei care spune ca la umbra stejarulu mare nu creste nici iarba, pentru ca un lider trebuie sa-i ajute pe ceilalti sa creasca”, spune Ghenea.
Pe plan local, leadership-ul este inca la inceput si din nefericire, criza economica a determinat un reflux in ceea ce priveste atentia managerilor fata de aceste aspecte ale culturii organizationale, considera Marius Ghenea.
Mai mult, antreprenorii cred ca in prezent, pe plan local exista o penurie de modele pozitive de leadership.
„Poate ca exista adevarati lideri, insa fenomenul tabloidizarii ii aduce in fata pe patronii de echipe de fotbal, iar politica pe baietii destepti”, semnaleaza Ghenea.
Si Dragos Rosca atrage atentia asupra faptului ca pe plan local sunt business-uri create pe acte neetice, dar subliniaza ca perpetuarea unor modele de coruptie sunt determinate si de mediul de afaceri, pentru ca de aici vin banii pentru mite.
Mai mult, reprezentantul Gemisa Investments crede ca modelele de business din Romania sunt „tranzactionale”, in care primeaza interesul de a face bani pe moment, motiv pentru care majoritatea liderilor din Romania nu sunt capabili sa performeze in afara Romaniei.
„Business-ul este un drum foarte lung, care presupune o mare rezistenta la efort. In Romania toata lumea vrea sa-si faca exitul dupa 2-3 ani”, a declarat Rosca, adaugand ca „ne multumim cu extrem de putin”.
Problema modelelor este una acuta, in viziunea specialistilor participanti la conferinta.
„Vazand modele de leadership gresite, inclusive la nivel politic, evident ca restul mediului nu se poate distanta de aceasta imagine eronata. Mai mult, la noi nu exista conceptul de mentor, iti iei modelele din familie si aici apar inevitabil cicraticile comunismului”, spune Ghenea.
Acesta considera ca totusi, in ultimii ani s-au dezvoltat si modele de lideri mai corecte.