Ce trebuie sa faca un manager intr-o perioada economica dificila, cum iti motivezi angajati sau cum sa iti construiesti si gestionezi cariera intr-un domeniu in care conceputul de profesie este inca relativ nou, a povestit, pentru DailyBusiness.ro, Oana Iliescu.
„Real estate-ul este un domeniu unde astazi poti fi foarte sus si maine foarte jos, azi castigi, maine pierzi un client. Acesta este si farmecul: nicio zi nu seamana cu alta. Important este ca in final situatia sa se echilibreze”, spune Oana Iliescu.
Cum a fost pentru Oana Iliescu promovarea in management intr-un an de criza?”Veneam dupa o perioada foarte buna si era dificil de prevazut ce avea sa insemne 2009. 2008 a fost pentru noi unul dintre cei mai buni ani, am avut o crestere a cifrei de afaceri de aproape 40% si am reusit sa dezvoltam mai multe departamente. La momentul promovarii am avut o mare satisfactie si am vazut o mare oportunitate in aceasta evolutie la nivel profesional. Provocarea a fost poate mai mare decat m-am asteptat, dar nu regret”, spune managerul DTZ Echinox.
Intr-un an de criza, atingerea obiectivelor financiare si mentinerea firmei pe profit sunt indicatori importanti ai performantei, totusi un manager bun trebuie sa aiba si capacitatea de a forma o echipa care sa fie recunoscuta si apreciata pe piata si de a pregati o noua linie de manageri care sa ii poata prelua responsabilitatile la un moment dat. Cum reusesti insa sa iti motivezi angajatii intr-o perioada in care tranzactiile sunt din ce in ce mai rare?
„E important sa transmiti entuziasm echipei pe care o conduci, dar in acelasi timp sa te asiguri ca fiecare membru al echipei cunoaste situatia companiei si pietei pe care actioneaza” „, considera Oana Iliescu, in opinia careia cele mai mari greseli pe care un manager din imobiliare le-ar putea face in aceasta perioada ar fi sa ia decizii pripite si sa aiba o atitudine defensiva in fata situatilor dificile.
„Cele mai importante calitati pentru un manager in aceasta perioada sunt capacitatea de comunicare si de a inspira incredere si o viziune comuna celor pe care ii coordoneaza. Este important ca intr-o perioada dificila si alti membri ai echipei sa fie implicati in procesul decizional, nu e momentul in care un singur om sa ia decizii”, spune Oana Iliescu.
Totusi motivarea in acest domeniu, ca si in altele nu o poti gasi decat in masura in care ai o atitudine constructiva.
„Motivarea in acest domeniu nu o poti gasi decat cautand permanent oportunitati noi. Materializarea oportunitatilor identificate intr-o perioada dificila aduce cele mai mari satisfactii.
Orice noua tranzactie incheiata de un membru al echipei este un factor motivant pentru realizarea urmatoarei tranzactii – atat pentru el cat si pentru ceilalti membri ai echipei. Este un domeniu foarte competitiv”, mai spune Oana Iliescu.
[quote=]Aversiunea a existat atat fata de agentiile de cartier, cat si fata de companiile mari[/quote]
Competitia a crescut si in randul companiilor de consultanta imobiliara, unde in opinia managerului DTZ criza a mai atenuat din diferentele care existau in 2008 intre primii 3 jucatori de pe piata: Colliers, CBRE-Eurisko si DTZ.
„Privim situatia actuala de pe piata ca pe o oportunitate de a creste cota de piata a DTZ „, a precizat Iliescu.
„Am reusit sa finalizam un an greu fara pierderi, am continuat sa ne dezvoltam divizia de property management, unde am castigat cota de piata in fata competitorilor si am punctat tranzactii si colaborari singulare, cum ar fi achizitia, de catre NEPI, a parcului de retail dezvoltat in Braila de Belrom si colaborarea cu Aviva Investors”, mai spune Oana Iliescu, adaugand „inceputul lui
2010 este dificil in continuare, dar sunt semne bune”.
Orice perioada dificila cere si decizii pe masura. Pentru a trece cu bine de anul 2009, majoritatea companiilor mari din imobiliare si-au ajustat activitatea pentru a reduce costurile.
„Cred ca in final cea mai dificila decizie este aceea de a te desparti de o parte din oameni. Schimbarile de pe piata ne-au determinat sa analizam riguros bugetul de cheltuieli si in ultimul rand, am facut si reduceri de personal acolo unde piata nu mai justifica structura existenta. Totusi nu am avut scaderi dramatice de personal si am reusit sa pastram echipa de baza „, spune Oana Iliescu.
Pe langa deciziile punctuale de reducere a costului, Oana Iliescu subliniaza si faptul ca in aceasta perioada, „de departe, cel mai dificil aspect al activitatii de zi cu zi ramane declinul activitatii de brokeraj, unde am fost direct implicata pana in momentul schimbarii de cariera”.
Cum iti construiesti o cariera in imobiliare
Conceptul de cariera in domeniul imobiliar este unul relativ nou, mai ales ca piata a fost pana de curand plina de agentii mici cu un nivel mic de professionalism, iar aversiunea clientilor fata de agentul imobiliar este un fapt pe piata locala.
In ce conditii se poate discuta acum despre construirea unei cariere in imobiliare?
” Aversiune a existat atat fata de agentiile de cartier, cat si fata de
companiile mari, pentru ca a fost o perioada in care aproape oricine putea activa in domeniul imobiliar, iar agentii inregistrau castiguri exceptionale intr-un timp foarte scurt, fara prea mult efort. Acum insa ca situatia in industrie s-a inrautatit, clientii cauta servicii profesionale de cel mai inalt nivel”, spune Oana Iliescu.
„Situatia pietei din ultimele 18 luni a cernut companiile si implicit
agentii din domeniul imobiliar. Oportunistii au disparut, iar cei care sunt dispusi sa depuna acum un efort dublu pentru jumatate din rezultatele pe care le obtineau inainte vor reusi sa dezvolte o cariera in domeniul imobiliar. Este si un exercitiu de vointa daca ramai sau nu in aceasta barca”, adauga Oana Iliescu.
Personal, Oana Iliescu nu a avut un plan de cariera stabilit apriori, iar decizia de a incepe sa lucreze in domeniu o descrie ca fiind una „instinctiva”, dupa ce experimentase deja lucrul intr-o multinationala la Billa Romania, dar si intr-o companie romaneasca-Unirea Shopping Center.
[quote=]Acum un incepator in imobiliare nu ar mai reusi sa arda etapele ca in urma cu 5-6 ani[/quote]
„Pot spune ca a fost o decizie bazata pe instinct, pentru ca nu mi-am imaginat atunci ca intram pe o piata care avea sa cunoasca in urmatorii 3-4 ani una dintre cele mai spectaculoase evolutii. Evolutia mea s-a confundat cu evolutia pietei si cu evolutia companiei”, spune Oana Iliescu.
Directorul DTZ am inceput sa lucrez in companie ca si consultant in cadrul departamentului de Birouri.
„Avand in vedere insa ca experienta mea profesionala de pana atunci era din zona retail-ului, dupa mai putin de 1 an – moment in care si sectorul imobilar de retail incepuse sa se contureze prin aparitia primelor proiecte de centre comerciale moderne – mi s-a oferit oportunitatea de a deschide acest nou sector de activitate si in cadrul DTZ”, spune Oana Iliescu. Apoi, a urmat ceea ce Oana Iliescu considera ca fiind cel mai mare succes din cariera: formarea Departmentului de retail si formarea unei echipe recunoscute pe piata pentru profesionalism.
Sa incepi acum sa iti construiesti o cariera in domeniu este mai greu, dar Oana Iliescu considera ca nu este imposibil.
„Cred ca va fi mai dificil pentru un tanar absolvent sa inceapa sa lucreze acum in domeniul imobiliar pentru ca rezultatele, succesul vor veni cu mult mai mult efort. Este un domeniu foarte competitiv si motivant, dar e nevoie de mai multa rabdare, determinare si de mai multa pregatire”, mai spune Oana Iliescu.