In gandirea strategica, recomandata in business, acest procent este inversat.
„Predomina gandirea simplista deoarece gandirea strategica e ‘dureroasa’, provoaca tensiuni si necesita un efort intelectual mai mare. E mai usor sa faci presupuneri decat sa folosesti indicatori”, a explicat Vasile Paun, senior partner la IntellCompetitive, o companie de consultanta si training din Romania.
Tocmai de aceea, 40% din timpul petrecut de manageri la serviciu este ocupat cu probleme personale si cu socializarea si barfa. In timp ce doar 60% revine pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, a spus Paun.
Specialistii in training spun ca angajatii trebuie constientizati ca trebuie sa isi dezvolte competenta de a lucra si gestiona mai bine informatia.”Intreaga companie trebuie sa fie un colector de informatii”.
Socializarea este importanta, dar trebuie directionata spre obtinerea de informatii. „Avem nevoie de informatii pentru a lua decizii, actiuni, pentru avertizarea timpurie si pentru cunoasterea competitorillor pe piata. Problema in Romania este ca organizatiile nu stiu ce stiu”, a spus Paun.
Conform Societatii Profesionistilor de Intelligence, maxim 30% din timpul managerilor trebuie alocat cunoasterii jucatorilor rivali, minim 25% avertizarii timpurii si minim 30% luarii de decizii.
„Surprizele trebuie inlocuite cu avertizarea timpurie, in loc sa gestionezi crize ar trebui anticipate riscurile. Monitorizarea competitorilor si luarea de initiativa in piata trebuie sa ia locul actiunile ad-hoc. Trebuie sa fii un jucator proactiv, agil si persuasiv”, spune Paun.
Managementul informatiei necesita competente speciale, precum colectarea sistematica de informatii, organizarea datelor, procesarea si administrarea lor.
Inca predomina competentele de tip MBA, care pun accent in special pe imbunatatirea obiectivelor financiare, si mai putin pe gandire strategica. „Delegarea acestor competente cere specialisti in gandirea strategica. Un astfel de specialist se formeaza intr-un an si jumatate, doi ani”, a precizat Paun.
Valoarea pietei de training din Romania este estimata la 30 milioane de euro pentru finele acestui an, datorita cresterii investitiilor realizate de companii in resursele umane, potrivit unui studiu realizat de Corporate Dynamics International si portalul Business-Edu.
IntellCompetitive activeaza pe piata locala din anul 2004.