Promovarea, recunoasterea meritelor, implicarea in anumite proiecte mai deosebite sau training-urile interne sunt modalitati prin care teoretic iti poti motiva angajatii fara a face eforturi financiare importante. Totusi, specialistii in resurse umane atrag atentia asupra faptului ca aceste modalitati pot, din contra, sa demotiveze. Cum se poate intampla asta? Daca nu luati in calcul nevoile specifice ale angajatilor carora ati vrea sa le transmiteti un mesaj pozitiv.
„Spre exemplu, daca trimiti la un training in strainatate o angajata care a nascut de curand, s-ar putea ca pentru ea sa fie un semn nu de apreciere, ci de lipsa de intelegere. De asemenea, daca este promovat un angajat care nu este pregatit, acesta ar putea sa perceapa acest lucru ca pe un stres in plus”, spune Oana Datki, country manager al companiei de resurse umane Consulteam.
Pentru a te asigura ca aceasta arma nu se intoarce impotriva ta, recomandarea este sa ai o comunicare interna foarte buna. Pentru a fi sigur ca iti motivezi angajatii trebuie sa fii atent la nevoile specifice ale fiecaruia. „Trebuie sa segmentezi si sa identifici nevoile, pentru ca acestea difera. Niciodata nu vei putea multumi pe toata lumea, dar segmentand forta de munca te poti asigura ca angajatii care au intr-adevar performante vor fi motivati”, mai spune Oana Datki.
Efectele lipsei de motivare este posibil sa nu se vada in prezent, cand piata muncii merge foarte prost, insa cu siguranta angajatii buni care nu se simt apreciati la adevarata valoare vor dori sa plece cand vor avea ocazia.
Spre exemplu, potrivit unui studiu realizat de Deloitte pe piata din SUA, o treime dintre angajatii americani au in plan sa isi caute un alt loc de munca dupa ce mediul economic isi revine.
Este dificil de spus in procente care este situatia in randul angajatilor romani, insa este foarte posibil ca aceasta pondere sa fie egala sau chiar mai mare, pentru ca pe piata locala erau obisnuiti cu cresteri salariale mult mai mari decat in SUA, de pana la 20% anual, in timp ce in SUA cresterile salariale nu depaseau cateva procente. In plus, pe plan local motivarea non-financiara se practica foarte putin.
Cum succesul metodelor de motivare tine in mare masura de comunicare, va prezentam cateva ponturi, selectate de pe site-ul Entrepreneur.com, prin care puteti imbunatati acest aspect in compania dumneavoastra, astfel incat sa puneti baze solide motivarii non-financiare.
Comunica clar asteptarile pe care le ai de la angajati si ofera-le feedback
Nu este suficient sa fii un manager „de treaba”, trebuie sa le comunici clar asteptarile tale angajatilor si sa le oferi feedback in timpul proceselor in ceea ce priveste performanta lor, si nu doar dupa incheierea acestora. Daca angajatii au parte de un feedback clar legat de performantele lor si isi inteleg clar potentialul, se vor simti valorizati.
Imbratiseaza opiniile angajatilor tai, altfel risti sa le pierzi respectul
Daca angajatii se simt liberi sa vorbeasca in organizatie se vor simti ca parte a acelui business. Intreaba-te daca [b[soliciti idei din partea angajatilor si daca creezi un mediu in care oamenii sa se simta confortabil oferind feed-back.
Ofera recunoastere
Angajatilor le place sa fie membri valorizati intr-o echipa. Daca nu poti sa oferi mai multi bani angajatilor performanti, ofera-le promovari, noi obiective, un rol mai important in deciziile care se iau in firma sau alte tipuri de recunosteri non-financiare, in functie de nevoile angajatului respectiv. Daca acesta raspunde totusi mai bine la recompensele financiare, alege varianta unor bonusuri.
Socializarea in afara programului
Spiritul de comuniune poate fi imbunatatit prin socializarea dupa program, de la iesiri in oras sau picnicuri, la, de ce nu, o ora „sociala” la birou, din cand in cand.
Impartaseste informatiile financiare cu angajatii
Daca angajatii simt ca fac parte dintr-un proces al cresterii business-ului, nu doar ca vor ramane productivi, dar vor sustine si noile idei ale managementului.