Sindicalistii de la metrou reclama
blocarea negocierilor privind noul contract colectiv de munca, in
conditiile in care ei au cerut actualizarea salariilor cu rata
inflatiei si imbunatatirea conditiilor de munca, in timp ce
sindicatele de la RATB atrag atentia asupra faptului ca peste 3.500
de oameni ar trebui dati afara pentru ca societatea sa poata
functiona pana la finele anului, cu bugetul alocat.
„La
data de 31 martie 2013, a expirat vechiul contract colectiv de
munca. De atunci si pana in prezent, am facut demersurile
necesare pentru a incheia un nou contract. Cu exceptia prevederilor
care sunt pur formale, sindicatele au solicitat recuperarea indicelui
de inflatie, care este in jur de 4%. Nu am gasit intelegere pentru a
rezolva aceasta situatie. Bineinteles ca ne-am consultat cu Consiliul
General si cu cei care sunt abilitati, conform statutului, ca sa
hotaram ce facem”, a declarat liderul sindical de la Metrou, Ion
Radoi.
El a explicat ca, in ultimii cinci ani, la Metrorex,
fondul de salarii a fost blocat, respectiv din 2008 si pana in
prezent, si nu numai ca nu s-au facut majorari de salarii, ci s-a si
renuntat la al 13-lea salariu, la prima de Paste si la cea de
Craciun, care erau cuprinse in contractul colectiv de munca.
„Nu
am fost de acord sa semnam in aceleasi conditii un nou contract
colectiv de munca. Deci, sunt doua revendicari care ne-au interesat
de fiecare data si care intereseaza pe oricine negociaza un astfel de
contract: incercarea recuperarii indicelui de inflatie si asigurarea
fondului necesar pentru imbunatatirea conditiilor de lucru, noi
avand, la ora actuala, conform datelor statistice, o pierdere de 15
colegi in fiecare an inainte de a iesi la pensie. Nu mai vorbim
despre problemele medicale si despre ultimele determinari, care arata
ca limita maxima admisibila a noxelor depaseste de opt ori acest
nivel”, a aratat Radoi.
Acesta a atras atentia si asupra
faptului ca la Metrorex sunt conditii grele de lucru, in
conditiile in care salariatii trebuie sa asigure, zi si noapte,
problemele legate de siguranta circulatiei, aici fiind iarasi
probleme, in sensul ca nu au fost fonduri nici pentru recuperarea
categoriilor calificate, conform legii si instructiunilor de
serviciu.
„Deci, suntem intr-un impas, motiv pentru care
am declansat conflictul colectiv. Luni, 29 iulie, la ora 10.00, va
avea loc concilierea acestui conflict colectiv de munca cu
reprezentantii Ministerului Muncii, a ITM-ului mai exact, dupa care,
daca nu se vor gasi solutii – ceea ce este greu de crezut ca se poate
gasi la nivelul concilierii – vom continua cu greva de avertisment si
cu greva propriu-zisa”, a afirmat Ion Radoi.
Acesta a
subliniat ca este greu de spus cand se va declansa greva de
avertisment, care este de doua ore, intrucat abia luni are loc
concilierea.
„Nu pot sa va spun in cate zile o sa se
ajunga intr-o astfel de faza, nu este in interesul nostru sa lasam
publicul calator care nu are nicio vina fara acest mijloc de
transport, dar, daca in maximum o luna nu se va rezolva aceasta
problema, nu se fac demersurile necesare, probabil ca activitatea
metroului va inceta in Bucuresti. in maximum o luna se va declansa
greva generala in cazul in care nu se rezolva problemele noastre.
Acesta este termenul in care am putea sa respectam si legislatia in
vigoare, dar si sa facem demersurile necesare, sa asteptam si
interventia Ministerului Transporturilor, a Ministerului Muncii si a
MFP, care ar putea rezolva aceasta situatie”, a subliniat
liderul sindical de la Metrorex, citat de Agerpres.
In ceea
ce priveste RATB, liderul sindical Vasile Petrariu a afirmat
ca majoritatea sindicalistilor sunt de acord cu greva generala si
exista posibilitatea de a se alatura celor de la Metrorex, in
septembrie.
„Legat de greva generala de la Metrorex si a
posibilitatii de a intra si noi, ca un preambul, va fi o greva de
solidaritate, in situatia in care colegii de la metrou nu-si rezolva
problemele odata cu noi sau pana sa discutam noi problemele astea va
fi un preambul a ceea ce se va intampla dupa luna septembrie, pentru
ca si noi vom avea negocierea contractului colectiv de munca la
sfarsitul anului, in decembrie. Daca pana atunci nu se rezolva toate
aceste lucruri, si noi vom fi in aceeasi situatie, pentru ca nu vom
putea incheia un contract colectiv de munca”, a spus Petrariu.
“Nu cade bine ca la finele anului sa
avem aceste probleme. Poate ca semnalul pe care il dam – si
majoritatea membrilor de sindicat sunt de acord cu acest lucru – mai
avem ca formalitate sa facem tabele cu semnaturi pentru o greva de
solidaritate, atunci poate ca autoritatile vor vedea ce inseamna sa
paralizezi in Bucuresti transportul public si de subteran. Dar eu
sper sa nu se ajunga la o astfel de situatie, sa nu impingem
lucrurile pana la un conflict de munca”, a adaugat el.
Aceasta
a atras atentia asupra faptului ca cetatenii vor fi cei care vor
suporta consecintele situatiei in care se afla RATB si a
neimplicarii autoritatilor in rezolvarea problemelor cu care se
confrunta Regia, in speta subfinantarea si acumularea de datorii.
„RATB in prezent acumuleaza datorii foarte mari.
Lucrurile astea sunt sesizate la nivel de Consiliu General si de
primar general. Pana in prezent, nimeni nu a avut vreo reactie. Noi,
sindicatele, am atras atentia si am avut cateva discutii cu primarul
general pe aceasta tema. Din pacate, s-ar parea ca nu am fost auziti,
chiar daca am discutat impreuna toate aceste lucruri. Nu s-a retinut
absolut nimic. Daca pana in toamna, care inseamna cel mai devreme
luna septembrie, nu se va face o rectificare pozitiva, prin care sa
se dea acea diferenta de bani care s-a taiat fata de anul trecut –
peste 100 de milioane de lei, RATB va intra in colaps”, a
explicat Petrariu.
Potrivit sursei citate, in prezent
regia are datorii de peste 70 – 80 de milioane de lei. “Exista
acest pericol de a se declansa insolventa din partea celor care
nu-si primesc banii de la RATB. Asta, coroborat cu problemele de care
noi ne lovim, legate de incapacitatea mentinerii parcului in
circulatie si, in felul asta, de a multumi cat de cat publicul
calator, pentru ca nimeni nu este dispus sa astepte un vehicul RATB
care sa vina la jumatate de ora sau la o ora. Lucrul acesta vad ca
domnul primar general nu l-a luat in seama si nu il intereseaza.
Apoi, lipsa bazei materiale, a pieselor, a subansamblelor, ne creeaza
aceasta mare problema”, a aratat sindicalistul de la RATB.
El
a adaugat ca, in prezent, sunt discutii pentru redistribuiri de
fonduri, pentru ca Regia sa poata supravietui macar pana in
septembrie, insa „nici macar acest lucru nu se doreste sa se
faca”.
„Noi am demarat discutii cu oamenii si avem,
in cadrul unui sondaj facut de sindicate, o aprobare de peste 90% din
partea celor chestionati pentru a declansa o greva generala. Noi
atragem atentia autoritatilor, sa incercam sa prevenim acest lucru,
pentru ca acesta nu e benefic nici pentru salariatii Regiei, dar mai
ales pentru publicul calator, care va trebui sa suporte consecintele
unor decizii luate la nivelul autoritatilor locale. Mai mult, faptul
ca nu sunt semnale ca s-au inteles toate aceste lucruri si ca exista
disponibilitate de a se face aceasta rectificare bugetara o
demonstreaza si demisia de aseara a directorului general al RATB”,
a mai spus acesta.
Directorul general al Regiei Autonome de
Transport Bucuresti, Adrian Campurean, a declarat, joi, ca si-a
inaintat demisia din functie.
Campurean a precizat ca motivul
care a stat la baza deciziei sale este subfinantarea Regiei.