De altfel, toate primele trei pozitii ale clasamentului din 2011 sunt ocupate de companii din domeniul IT&C (Microsoft, Google si Oracle), fata de anul trecut cand podiumul apartinut companiilor din industria bunurilor de larg consum – FMCG (Coca-Cola HBC, P&G si Kraft Foods).
In urma studiului “Cei mai doriti angajatori”, realizat in aprilie si mai 2011 de catre Catalyst Consulting, divizia de consultanta din cadrul Catalyst, a reiesit ca romanii isi doresc sa lucreze pentru companii cu branduri puternice si sa obtina un nivel salarial bun. Studiul a inclus 10.740 de respondenti, dintre care 3.292 de persoane cu experienta de peste 3 ani in domeniul lor de activitate.
Sistemul bancar si consultanta sunt domeniile cele mai dorite de catre persoanele cu background economic. Interesul de a lucra in Marketing & Advertising, o alta zona foarte populara, scade odata cu acumularea de experienta profesionala. Sistemul public pare a incepe sa isi piarda din atractia pe care o exercita in anii anteriori, in special pentru bucuresteni. Pentru cei care lucreaza sau studiaza IT&C sau inginerie, industria software si cea auto conduc clasamentul celor mai atractive domenii.
Cele mai importante criterii luate in considerare in alegerea unui loc de munca sunt pachetul salarial si imaginea pe care o are compania respectiva. O diferenta interesanta intre Bucuresti si celelalte orase se inregistreaza la nivelul importantei acordate sigurantei jobului, care este mai mic in capitala. Acest rezultat poate fi explicat prin numarul mai mare de oportunitati de cariera din capitala, precum si de diferente interculturale intre locatii.
Tot pachetul salarial este cel mai important motiv care i-ar determina pe profesionsti si studenti sa se relocheze pentru un job. Din pacate un procent alarmant dintre acestia, atingand chiar 70% pentru bucurestenii care lucreaza in IT&C, ar alege strainatatea. Chiar daca nu toti vor ajunge sa plece, pe termen lung aceasta tendinta va avea efecte nefaste asupra fortei de munca inalt calificate din Romania, cea de care avem cea mai mare nevoie, chiar si in perioade de criza.
In conditiile in care multe companii nu pot sa mareasca seminificativ nivelul salariilor oferite, cheia atragerii de candidati valorosi sta la nivelul celorlalti factori apreciati de catre profesionisti si studenti: programe de training, o atmosfera prietenoasa si provocari profesionale.
In ceea ce priveste obiectivele profesionale urmarite, aproape 60% dintre respondenti declara ca doresc sa devina specialisti in domeniul lor de activitate. Obtinerea unui nivel salarial bun si pastrarea echilibrului dintre viata profesionala si cea personala sunt si ele extrem de importante. Pe de alta parte doar 20% dintre respondenti sunt interesati pe termen mediu de roluri de coordonare, iar interesele antreprenoriale se regasesc intr-un procent si mai mic.
62% dintre profesionisti si studenti nu a aplicat niciodata la un job in cadrul companiei aflate pe primul loc in topul preferintelor lor. Lipsa de experienta, intr-o perioada in care angajatorii cauta in special persoane cu cat mai multa expertiza in domeniul respectiv, precum si lipsa joburilor deschise in cadrul companiei, tipica pentru perioada pe care o traversam, sunt principalele motive invocate.
Topul celor mai doriti angajatori 2011, la nivel national, este alcatuit din:
1. Microsoft
2. Google
3. Oracle
4. BCR
5. Continental
6. BRD
7. Orange
8. HP
9. Vodafone
10. P&G
11. IBM
12. OMV Petrom
13. Coca-Cola
14. Siemens
15. PWC
16. KPMG
17. Nokia
18. Alcatel
19. ING Bank
20. Adobe
Acest clasament este influentat atat de realitatea propriu-zisa a lucrului in compania respectiva (mediu, provocari profesionale, traininguri, grija fata de angajati etc.), cat si de modul in care angajatorul reuseste sa comunice cu potentialii candidati in mod constant si adaptat asteptarilor si nevoilor acestora.
Liderul topului celor mai doriti angajatori din 2010 a fost compania
Coca-Cola HBC, urmata de P&G, Kraft Foods, Oracle, L’Oreal Romania,
HP, BCR, BRD Groupe Societe Generale, PriceWaterhouseCoopers si Orange. In randul primilor 20 de angajatori se mai regaseau anul trecut, in ordine,
Deloitte, ING Bank, KPMG, Roland Berger, Vodafone, Accenture, Leo
Burnett, McKinsey, Danone si PepsiCo.
Catalyst a initiat in urma cu sase ani studiul „Cei mai doriti angajatori” – o cercetare care masoara anual gradul de atractivitate a brandurilor de angajator si structureaza informatia din piata necesara pentru a dezvolta strategia de brand si pentru masurarea ei, in functie de targetul dorit de companie.
Studiul „Cei mai doriti angajatori 2011” este realizat pe un esantion format din 10.740 de respondenti, persoane cu experienta, absolventi de studii superioare si studenti tineri din intreaga tara, cu varste intre 20 si 32 de ani.