Cu o crestere a pietei de circa 30%, randamente de 100% in 2007 si prognoze de crestere de minim 15% pe 2008, piata de brokeraj este una dintre cele mai tentante pentru tinerii economisti romani interesati de bursa.
„Meseria de broker atrage pentru ca riscul atrage tinerii, ceea ce insa nu prea stiu absolventii este ca acest job nu poate fi facut pe termen lung. Riscul atacului cerebral creste exponential dupa aproximativ 5 ani de brokeraj, este una dintre cele mai extenuante meserii din lume”, a declarat Marius Balasoiu pentru DailyBusiness, managing partner la compania de HR romaneasca For People.
Societatile de Servicii si Investitii Financiare (SSIF-urile) mari care intra pe piata romaneasca cauta in primul rand brokeri cu experienta si notorietate deoarece acestia aduc proprii clienti in firma, dar si recunoastere pe piata.
Angajatul este cel care isi aloca salariul
„In brokeraj, angajatul este cel care isi aloca salariul luna de luna, in functie de eficienta. Meseria de broker nu prespune un salariu fix lunar, care sa-i fie acordat indiferent de performantele individuale. Activitatea de brokeraj este printre putinele sectoare ale economiei unde salarizarea este direct proportionala cu productivitatea muncii,”este de parere Balasoiu.
„Brokerii au posibilitatea de a-si rotunji substantial veniturile pe masura ce isi dezvolta portofoliul de clienti proprii, aducand astfel castiguri importante firmei angajatoare. Evident, pachetul salarial va creste pe masura ce brokerii castiga experienta, largindu-si spectrul cunostintelor si, implicit, al potentialilor viitori clienti”, a mai spus el.
Sunt si societati care cauta tineri economisti pe care ii cizeleaza si formeaza conform profilului societatii respective. Oferta din partea companiilor pentru tinerii brokeri cuprinde din ce in ce mai mult pregatirea la cursuri in strainatate (in special la companiile mama), precum si posibilitatea de a accesa pachete salariale din ce in ce mai atractive.
Initierea in meserie se face diferit de la caz la caz, in functie de SSIF-ul la care activeaza brokerul respectiv. O atestare economica nu e suficienta, insa este absolut necesara.
„Brokerajul e profitabil, in functie de performantele individuale, necesita pregatire temeinica, plus o informare continua referitoare la diversele evenimente din cadrul emitentilor listate la BVB”, a afirmat si Oana Iloiu, director de vanzari la societatea Active International.
In contextul cresterii pietei de capital din Romania, meseria de broker este considerata inca relativ noua. Cu toate ca este prezenta in peisajul romanesc de mai bine de 10 ani, specialistii considera ca ar trebui incadrata in continuare in categoria meseriilor relativ noi pe piata romaneasca.
Desi este un domeniu cu circuit inchis in care se patrunde greu, dezvoltarea domeniului se afla pe o panta ascendenta, si datorita dezvoltarii domeniului online, care ofera un grad mai mare de flexibilitate pentru clientii brokerilor. Acestia isi pot personaliza cerintele contului in functie de necesitatile si posibilitatile financiare.
Clientul alege cand si cat sa investeasca
„Intr-un cont online, clientul stabileste singur strategia investitionala, alege cand si cat sa investeasca, iar pentru acest tip de cont suma necesara pentru inceperea tranzactionarilor este de 10.000 de lei. Noi, brokerii, ii sfatuim pe clienti sa investeasca doar 30% din economii, pentru a preintampina o criza de lichiditati sau posibilitatile de aparitie a tranzactiilor nereusite”, a declarat Alex Gavrila, analist financiar la SSIF Romintrade.
Exista mai multe tipuri de conturi pe care le poate alege un client al firmelor de brokeraj si consultanta financiara. Conturile online ofera un grad mare de flexibilitate si pot fi personalizate in functie de nevoile si preferintele clientului.
Exista conturi standard de negociere, cu grad de risc ridicat din cauza sumelor mici cu care se lucreaza, aici incepandu-se de la 5.000 de lei. Mai sunt si conturi mari, pentru care sumele incep de la 100.000 de lei.
„Cel mai mult, clientii mei au avut procente de castig de 100%, insa mediile de castig au fost pe 2007 de 45-50%”, a mai spus Gavrila.
Brokerajul din Romania este dezvoltat in primul rand in Bucuresti, centrul brokerajului romanesc, dar si in vestul tarii, in Timisoara, Arad si Cluj, si in centru – Brasov si Sibiu – respectiv in estul tarii, in Constanta.