Dupa ce in 2009 angajatorii inclusi in cercetarea PwC isi bugetasera pentru 2010 o crestere salariala de 10,2%, la inceputul anului si-au schimbat predictiile, planificand o evolutie de 6% a remuneratiilor. Primele sase luni ale lui 2010 au aratat, insa, o rata medie reala de crestere a salariilor de doar 4,3%, care se va mentine pe tot parcursul anului.
Aprecierea salariala aferenta anului in curs (4,3%) este cu 40% mai redusa decat cresterea medie de 7,2% raportata de companiile participante la studiul PwC de anul trecut.
Studiul a luat in calcul raspunsurile a 150 de companii mari din mediul privat, mai mult de jumatate dintre ele avand afaceri de peste 50 de milioane de euro. 70% dintre companiile incluse in studiu au afirmat ca au marit sau intentioneaza sa creasca salariile pana la finalul lui 2010, restul de 30% afirmand fie ca nu au luat o decizie in acest sens, fie ca nu intentioneaza sa opereze cresteri salariale.
Predictiile PwC referitoare la evolutia veniturilor angajatilor in 2011 stau sub semnul incertitudinii. Doar 40% dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza sa creasca salariile anul viitor, cu o medie de 6,8%, restul de 60% sustinand ca nu au luat inca nicio decizie in acest sens.
2009 si 2010 marcheaza, dupa ani de „boom economic”, o perioada de presiune din partea angajatorilor. Managerii au avut prioritate in planul de evolutie salariala, in timp ce tinerii absolventi, invatati cu salarii de multe sute euro in pozitii de incepatori, fie au stat pe tusa in 2010, fie au acceptat sa lucreze pe remuneratii reduse considerabil.
Si anul acesta, domeniul care si-a permis sa creasca cel mai mult pachetele salariale este IT-ul, cu 5,9%, urmat de farma (5,4%) si productie auto (4,9%). Cele mai mici cresteri sunt operate de retail, doar 2,9%.
Cele mai mari salarii sunt acordate de companiile cu afaceri de sub 50 milioane euro, unde media remuneratiilor se ridica la peste 3.200 lei, urmate de companiile cu rulaje de intre 51 si 100 milioane euro (medie salariala de peste 3.100 lei), in timp ce gigantii cu afaceri de peste 300 milioane euro au un nivel salarial brut de 2.900 lei pe luna.
Cele mai mari salarii sunt oferite in Bucuresti, unde pachetul brut lunar este in medie de 4.000 lei, cu 60% mai consistent fata de cele din provincie, care ajung la o medie de doar 2.400 lei.
Potrivit reprezentatilor PwC, diferenta este explicabila prin natura operatiunilor pe care companiile le desfasoara. In Bucuresti exista mai putine facilitati de productie, in consecinta mai multe pozitii de management si specialisti, in timp ce provincia este dominata de personal de productie, cu salarii mult inferioare.
Pe de alta parte, o pozitie din provincie, similara uneia din Capitala, va fi platita in medie cu 25%-30% mai putin.
Si politica de acordare a bonusurilor de performanta s-a schimbat in anii 2009 – 2010. Circa 80%-90% din angajatori ofera in continuare bonusuri fixe (prime de sarbatori: Paste, Craciun, 1 martie) insa valoarea lor a scazut cu cel putin 100 euro per eveniment, comparativ cu 2007-2008.
Cea mai uzitata forma de recompensare este, si in 2010, reprezentata de bonurile de masa, acordate de 89% dintre angajatorii inclusi in studiu, insa companiile au taiat din „meniu” beneficii ca descoperirea de cont la o banca partenera, cafeaua, sucul sau apa minerala, sau cadourile oferite angajatilor pentru ocazii speciale. De ce?
„Genul acesta de beneficii crescusera foarte mult cand economia locala isi traia gloria. Acum, cand scaderea a fost abrupta, cand companiile au avut bani, au preferat sa-i directioneze exclusiv spre salariile fixe”, au explicat reprezentantii PwC.
Insa realizatorii studiului trag si un semnal de alarma.
„Scaderea bonusurilor variabile si a beneficiilor din pachetul salarial propriu-zis este ingrijoratoare, pentru ca influenteaza cel mai mult productivitatea angajatului. Daca din 2006 pana in 2009, fiecare angajat ajungea sa castige din beneficii si bonusuri variabile 2-3 salarii in plus anual, in 2009-2010, abia mai castiga unul. Normal ca nu mai are nicio motivatie sa ‘traga’ pentru companie”.
Fata de vecinii din Rusia, Polonia sau Slovacia, care au reactionat cu strictete, scazand aproape instantaneu salariile si au platit deja pretul scaderii PIB-ului, angajatorii romani au abordat un comportament social in politica de crestere salariala. Potrivit PwC, s-au ghidat mai mult dupa indicatori ca rata somajului sau inflatia, si nu performanta per angajat, vizibila in productivitatea companiei.
„Asa am ajuns la cresteri salariale pe nu ni le puteam permite in realitate, si de aceea vom intarzia cu cel putin 1 an fata de vecinii nostri cu plata scaderii PIB-ului. Daca in 2011 vom avea o inflatie de 8%, vom sta doi ani cu cresteri salariale sub media din regiune”, au afirmat reprezentantii PwC.
Potrivit acestora, PwC nu se numara printre companiile care isi asuma o crestere de 4% a salariilor, rezultata din studiul pe care l-a facut public.
„Noi avem o schema mult mai diversificata a cresterilor salariale. In orice caz nu le operam in baza unui procent fix, prestabilit. O facem in functie de performanta individuala a fiecarui angajat in parte, acordam inclusiv bonusuri de performanta: cine are performanta, primeste marire de salariu, cine nu, nu”, a declarat Peter de Ruiter, partener PwC Romania, responsabil de managementul departamentului de consultanta fiscala si juridica a companiei.