Intr-o companie este
necesar sa existe angajati curajosi, capabili, care ies in fata,
urmeaza liderul si care vor sa dezvolte afacerile. Acestia pot fi
denumiti „follower-i”. Followership-ul se
refera la rolul detinut de anumite persoane intr-o organizatie,
echipa sau grup. Concret, acesta reprezinta capacitatea unui individ
de a urmari in mod activ un lider.
In Romania,
conceptul de followership este relativ nou. Acest concept este adus
pe piata locala de catre compania de training si consultant Qipa,
propunand o abordare noua in leadership.
[img=4361]Keith Stanton[/img]
Pentru a afla mai
multe despre relatiile dintre manageri si angajati, DailyBusiness.ro
a stat de vorba cu Keith Stanton (foto),
managing partner & overseas business
development al firmei britanice de training Votive
LLP.
[b]DailyBusiness.ro:[/b]
Cum vedeti relatia manager-angajati din companiile romanesti ?
[b]Keith
Stanton:[/b] Eu vad relatia ca fiind una in schimbare. Din
punct de vedere istoric liderul a fost intotdeauna vazut ca un erou,
o pozitie de aspiratie oarecum superior maselor. Cu toate acestea,
lumea se schimba. Auzim tot timpul ca traversam o perioada de
schimbare dramatica si la fel de rapida ca si revolutia industriala
de acum doua sute de ani. Cu toate acestea, s-a schimbat stilul
nostru de management odata cu vremurile? Cred ca nu s-a intamplat
lucrul acesta. Liderul erou este inca in prim-plan si totusi
angajamentul este inca relativ scazut intre manageri si angajati.
Statisticile spun ca situatia se agraveaza! Eu observ insa ca relatia
lider – echipa se schimba si managerii au nevoie sa adopte un stil
nou, mai subtil de a lucra in viitor in cazul in care doresc sa
obtina cele mai bune rezultate.
[b]DB:[/b] Ce ar trebui sa fie
imbunatatite in aceasta relatie pentru a creste productivitatea
afacerii?
[b]KS:[/b] Liderul trebuie sa
renunte la ego, sa asculte mai mult si sa adopte o atitudine stil
“serve to lead”. El are nevoie sa inteleaga pentru inceput
effective followership-ul si sa devina mult mai interesat de mediul
de lucru. Angajatii trebuie sa invete sa aiba mai mult curaj si
astfel sa elibereze tot ce au mai bun si sa se bucure de libertatile
care le sunt oferite si de care au nevoie pentru a-si asuma niveluri
mai mari de responsabilitate. Ruperea legaturilor de dependenta va fi
cel mai greu pas.
[b]DB:[/b] Cat de importante sunt
training-urile / cursurile de specializare ale managerilor si
angajatilor pentru dezvoltarea afacerilor?
[b]KS:[/b] Vitale. Pregatirea pe
calculator are importanta sa, dar daca intr-adevar doriti sa
schimbati comportamentul unei persoane trebuie sa te angajezi la o
serie de interventii fata in fata. Cu toate acestea, industria de
dezvoltare personala trebuie sa diminueze accentul pe training si sa
puna mai mult accent pe coaching.
Invatarea experientiala este vitala, cu utilizarea de povesti,
metafore si tehnici simple de coaching, va fi moneda de viitor.
Trebuie sa provocam liderii nostri sa gandeasca si sa actioneze
diferit de propria lor alegere. Nu este usor, dar se poate face
(am facut acest lucru de multi ani pana in prezent).
[b]DB:[/b] Care este
rolul unui follower intr-o companie? Cum poate imbunatati el
performantele financiare ale firmei, dar si relatia dintre manager si
angajati?
[b]KS:[/b] O multime de roluri. In
primul rand, managerul trebuie sa gestioneze followerul prin crearea
unui mediu propice dezvoltarii effective followership-ului. Acestea
sunt cuvinte simple, dar le sunt atasate implicatii serioase. Spre
exemplu, atunci cand sustin conferinte, cand intra in sala publicul,
primul rand de scaune este rareori ocupat inca de la inceput. Liderul
trebuie sa creeze un mediu propice in care echipa lui sau a ei alege
in mod automat aceste scaunele din fata. Acest lucru inseamna ca
liderul elimina temerile care exista in cadrul echipei sale. Iar
acest lucru cu siguranta nu este usor de realizat.
In ceea ce priveste performanta
financiara, raspunsul este mult mai simplu. Interferenta potential
minus este egal cu performanta, prin urmare, prin reducerea
interferentelor vom creste in mod natural performanta . Effective
followership elimina interferentele. Cea de a treia parte este o
provocare mult mai mare, mai ales pentru lider. Intrebarea pe care
trebuie sa ne-o punem este „sunt liderii nostri dotate cu
abilitati de a gestiona effective followership?”.
[b]DB:[/b] Cum ati caracteriza liderul
roman (in comparatie cu alti lideri europeni)
[b]KS:[/b] Nu vad o diferenta foarte
mare. Suntem cu totii oamenii la sfarsitul zilei. Desi se poate
argumenta ca, prin prisma mostenirii istorice ar putea exista o
mentalitate de dependenta in comunitatea angajatilor si in cea a
liderilor, unde ierarhia este inca considerata importanta, cu toate
acestea eu am o viziune mai optimista. Cred ca este posibil ca
managerii romani sa fie mult mai deschisi la schimbare,
dezvoltare si sa aiba o sete de cunoastere. Toate acestea sunt
catalizatori pentru dezvoltare si ar putea pune managerii romani
inaintea multora dintre cei din vest.
[b]DB:[/b] Ce este profilul unui lider
de succes in Romania ?
[b]KS:[/b] Profilul este la fel de
variat ca si insisi oamenii. Nu poti invata sa devii un lider
dintr-o carte. Nu exista absolut nici o modalitate de a-ti
conduce echipe in felul acesta. Contextul este totul. Voi raspunde la
aceasta intrebare cu o fraza simpla, dar cuprinzatoare: fii tu insuti
si mai mult, cu abilitati. Daca vei face acest lucru vei fi un lider,
chiar daca esti unul dintre angajatii noi sau cel mai vechi CEO din
companie.
Citeste si: Workaholic cu acte. Cum au
devenit corporatiile singurul teren stabil din viata ta