Studiul Beneficiilor pentru Expati si Angajatii Mobili la Nivel Global 2008-2009 are in vedere 243 de companii multinationale din toata lumea, incluzand circa 94.000 de expati (fata de 50.000 in 2005-2006).
Potrivit studiului citat, 47% dintre companiile chestionate au declarat ca au marit numarul de expati (detasati pentru o perioada intre 1 si 5 ani), iar 38% au raportat o crestere a „nomazilor globali” (angajati care se muta continuu dintr-o tara in alta cu atributiuni multiple).
„Cresterea a fost determinata de dorinta companiilor de a fi competitive la nivel global. Pentru a lansa reprezentante in afara tarii si a avea un avantaj in fata competitorilor, companiile isi aduc, in general, experti din alte locatii pentru a conduce proiectele pe termen scurt”, a explicat Robert Lockley, director al Mercer International Business.
„Se poate observa un numar crescut de asa-numiti nomazi globali, care se muta de la un proiect la altul, dintr-o tara in alta, in cadrul aceleiasi companii multinationale. Acestia aduc o experienta solida, pe care o transfera fiecarei echipe cu care colaboreaza”, a adaugat Lockley.
Majoritatea companiilor intervievate (86%) considera acordarea de beneficii pentru expati o prioritate medie sau mare. Totusi, 26 de procente dintre acestea recunosc ca nu au o politica unitara pentru beneficiile angajatilor detasati international.
Potrivit lui Robert Lockley, crearea unei politici internationale este esentiala pentru ca expatii sa ramana competitivi, uniti geografic si pentru control asupra costurilor.
„Chiar si in conditiile economice dure pe care le traversam, exista o mare competitie pentru cele mai valoroase talente. Companiile care nu se organizeaza in acest sens vor avea de suferit”.
Cand companiile au ales factorii care influenteaza reusita schemei de beneficii pentru expati, acestea au pus pe primul loc strategiile de resurse umane si bunul mers al companiei (63%).
Imaginea buna in fata angajatilor si controlul atent al costurilor au fost alte criterii importante de reusita a acestor programe (ambele cu 59%). Totusi, doua treimi dintre companii (64%) nu au un set de proceduri specifice pentru a masura succesul programelor de beneficii pentru expati.
„Crearea si intretinerea de planuri de beneficii pentru angajatii mobili este o incercare grea si costisitoare. Prin lipsa unei evaluari corecte a valorii acestor programe pentru companii si pentru angajati, multe organizatii pierd sansa de a imbunatati oferta de beneficii si de a-si mari avantajul competitional in piata”, a mai explicat Lockley.
Cea mai mare parte a companiilor intervievate incadreaza angajatii intr-o schema de pensii din tara natala. Totusi, 32% dintre companii ofera planuri internationale de pensii, in crestere fata de 2005, cand procentul era de 23%. Aproape 3 sferturi (73%) dintre companiile care pun la dispozitie planuri de pensii internationale restrictioneaza eligibilitatea catre acei expati care nu pot contribui la o schema din tara de origine.
Majoritatea companiilor respondente ofera beneficii de sanatate angajatilor, fie prin planuri internationale fie prin scheme locale din tara natala sau cea gazda. Totusi, peste 80% dintre multinationale nu iau in considerare asigurarile sociale locale atunci cand acorda aceste beneficii.
„Companiile multinationale pot economisi foarte mult daca isi ajusteaza programele de beneficii in concordanta cu sistemele de sanatate locale. Cu toate ca sunt foarte putine companiile care au implementat un astfel de sistem, se observa din ce in ce mai multe care exploreaza aceasta oportunitate de a reduce costurile”.
Mercer este reprezentat in Romania de compania Marsh Romania pentru consultanta pe beneficii, ambele fiind membre ale grupului Marsh & McLennan Companies.
Mercer este una dintre cele mai importante companii specializate in servicii de consultanta, externalizare si de investitii, si 18.000 de angajati, in peste 40 de tari.