A fost un an al experimentelor, al lansarilor, iar piata a crescut cu 20-30% fata de anul precedent.
In 2009, nu ne putem astepta la o crestere a pietei. Managerii din departamentele de resurse umane, cu care tinem legatura in mod constant, au devenit foarte prudenti in ceea ce priveste selectia furnizorului de training si a programelor de pregatire, avand de gestionat in mod eficient un buget sensibil mai mic decat cel din anul anterior. Acestia se indreapta in 2009 catre cursurile adaptate, legate in mod direct de specificul industriei si strategia de ansamblu a organizatiei – care le ofera un control eficient al rezultatelor finale. Astfel de programe sunt construite pe baza unui parteneriat strategic cu companiile de training, care se transforma dintr-un simplu furnizor intr-un consultant implicat in realizarea structurii finale a cursului.
Vom asista deci, in 2009, la o epurare a pietei si la disparitia unor firme mici, care au aparut ca urmare a efervescentei cererii in anii anteriori si nu au reusit sa-si respecte promisiunile. Cel mai probabil, si furnizorii de training care au avut clienti de nisa, dintr-o singura arie de activitate, vor avea mari dificultati anul acesta – fiind direct dependenti de felul in care evolueaza industria respectiva in perioada urmatoare.
Concurenta se va adanci, iar lupta se va duce intre companiile si scolile de afaceri cu reputatie, care au deja un portofoliu de clienti solid si pot demonstra ca, prin programele lor, genereaza valoare adaugata.
Pentru companiile mari, va fi, cu siguranta, un an al consolidarii si, in ciuda reducerii drastice ale bugetelor, s-ar putea intalni si cu noi oportunitati, marindu-si cota de piata. Una din oportunitati, de pilda, ar fi ca managementul de top din companii, care pana in acest an opta pentru cursuri in strainatate, sa se reorienteze catre oferta locala – care nu presupune costuri logistice suplimentare. Daca isi vor dovedi valoarea, programele autohtone si-ar putea castiga clienti fideli in acest rastimp.
Este greu de crezut insa ca vor inregistra profituri spectaculoase. Mai degraba, vor valorifica aceasta perioada pentru a aloca mai mult timp cresterii calitatii programelor, diversificarii ofertei cu module noi si loializarii companiilor client.
Oana Scarlat
Director marketing
EXEC-EDU – O companie creata de ASEBUSS