Impactul crizei financiare asupra pietei de specialitate
Investitia in oameni, in special in pregatirea managerilor cheie si a persoanelor cu potential managerial va ramane in continuare o prioritate pentru angajatori, insa va creste grija angajatorilor cu privire la randamentul investitiei pe care o fac.
Cu siguranta, cererile companiilor se vor indrepta si in acest an catre personalizarea solutiilor propuse de furnizor, in functie de necesitatile pe care le identifica in urma unui proces de consultanta in organizatia beneficiara.
Aceasta atat datorita costurilor ceva mai mici per participant pe care aceste programe le presupun, cat si al faptului ca, prin setarea unor obiective specifice, pot asigura un control al rezultatelor finale – control asigurat prin evaluare, sesiuni de follow-up, consultanta si coaching. Va interveni astfel avantajul parteneriatelor pe termen lung intre furnizori si clienti, parteneriate construite pe increderea data de reusita programelor, adica de cresterea performantelor companiei.
Piata se va restrange deci la cativa furnizori de formare si training care se bucura deja de o buna reputatie pe piata, in vreme ce firmele mici sau cele care au clienti dintr-o singura industrie vor fi cele mai afectate in perioada crizei. Competitia se va adanci si mai mult, dar va creste si calitatea programelor
Angajatorii vor deveni mai atenti si la angajarea de cheltuieli suplimentare procesului de instruire, care, cateodata, presupun dublarea bugetului alocat pregatirii. Este vorba de costurile legate de deplasari, cazare, masa. Se vor prefera solutiile in-house si va scadea numarul finantarilor programelor care se organizeaza in afara tarii. Se vor organiza mai putine programe de team building – la care componenta de divertisment va cadea pe un loc secundar.
Alaturi de solutiile personalizate, vor fi tot mai cautate programele de management complexe, catre care se vor indrepta atat companiile, cat si cei care vor opta pentru autofinantarea taxei de participare. Desi in prezent numarul cursantilor finantati de companii este foarte mare (peste 80%), ne asteptam sa creasca solicitarile individuale. Atuul programelor complexe, organizate de institutii de prestigiu, asigura managerilor un avantaj competitiv pe piata fortei de munca, in conditiile in care, in perioada urmatoare, vom asista la scaderea numarului de angajari si la echilibrarea discrepantei intre cerere si oferta.
Topul celor mai solicitate cursuri de formare continua in 2009
Programele de „hard skills”
O reintoarcere la instrumentele cantitative, care ofera participantilor posibilitatea de a se pregati pentru a lua decizii manageriale complexe, bazandu-se pe modele de business verificate. Printre temele „hard” se numara finantele, contabilitatea internationala, managementul stocurilor, supply chain management.
Tehnici de vanzare
Presiunea pe care criza financiara o pune asupra companiilor se va reflecta in primul rand asupra oamenilor de vanzari. Va fi imperativ ca acestia sa devina mai bine pregatiti si sa isi formeze abilitati profesioniste de vanzare.
Tehnici de negociere
Negocierea de contracte avantajoase cu furnizorii si clientii, argumentarea deciziilor in fata stakeholderilor, negocierea bugetelor, negocierea cu clientii dificili sunt doar cateva motive pentru care cursurile de tehnici de negociere vor fi preferate in continuare si in 2009.
Intre temele de soft skills, ar putea creste interesul pentru creativitate.
Creativitatea in luarea deciziilor determina abordarea contextului economic actual prin prisma oportunitatilor, si nu al amenintarilor. Ideile noi se pot dezvolta sau crea valoare durabila intr-un climat extrem de competitiv.